فناوری
برتری گوگل بر چت جی پی تی در جست وجو
بر اساس دادههایی که توسط شرکت NP Digital گردآوری و در اجلاس Web Summit ونکوور ۲۰۲۵ منتشر شده، نشان می دهد با وجود ظهور هوش مصنوعی های متعدد ازجمله چت جی پی تی، همچنان موتور جست وجوی گوگل با اختلاف بسیار زیادی در صدر فهرست پلتفرمهای دیجیتال از نظر تعداد جست وجوی روزانه قرار دارد.
گوگل به طور میانگین روزانه ۱۳.۷ میلیارد جست وجو ثبت میکند که این عدد بیش از دو برابر اینستاگرام است که روزانه ۶.۵ میلیارد
جست وجو را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه این است که حتی پلتفرمهای عظیمی مانند یوتیوب، تیکتاک و ردیت نیز فاصله زیادی با صدر جدول دارند. این موضوع نشان میدهد با وجود پیشرفتهای چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی و افزایش استفاده از ابزارهای تعاملی، گوگل همچنان نقش بیبدیلی در تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران ایفا میکند.
آینده نشان از همزیستی Google و Chat GPT دارد
یکی از نکات جالب این گزارش، حضور ChatGPT در رتبه سیزدهم با یک میلیارد جست وجوی روزانه است. این رقم نشاندهنده رشد بسیار سریع استفاده از این ابزار هوش مصنوعی در میان کاربران است. با توجه به اینکه چت جی پی تی تنها چند سال است که در دسترس عموم قرار گرفته، رسیدن به چنین سطحی از استفاده، بسیار چشمگیر است.
با این حال، چت جی پی تی هنوز فاصله زیادی با گوگل دارد. برای این که بتواند از نظر حجم جست وجو به گوگل نزدیک شود، چند تحول کلیدی موردنیاز است. این تحولات شامل تغییرات گسترده در عادات کاربران، یکپارچهسازی این ابزار در دستگاهها و مرورگرها و همچنین توانایی ایندکس و بازیابی اطلاعات از وب به سطح گوگل است. حال این سؤال پیش می آید که آیا چت جی پی تی میتواند از گوگل پیشی بگیرد؟ پاسخ به این سؤال بستگی دارد به این که منظورمان از «پیشی گرفتن» چیست. اگر منظور تعداد جست وجوی روزانه باشد، در حال حاضر گوگل با اختلاف بسیار زیادی پیشتاز است. رسیدن به سطح گوگل از نظر عددی، نیاز به تغییرات اساسی در زیرساختها و رفتار کاربران دارد. اما در برخی کاربردها، چتجیپیتی عملکرد بهتری از گوگل ارائه میدهد.
به عنوان مثال چت جی پی تی در مواردی مانند استدلال و تحلیل پیچیده، نگارش خلاقانه محتوا،توضیح مفاهیم به زبان ساده،خلاصهسازی محتوای طولانی و حل مسائل به صورت تعاملی و مکالمهمحور مزایای قابل توجهی دارد. در چنین سناریوهایی، بسیاری از کاربران ترجیح میدهند به جای جست وجوی چندین لینک در گوگل، مستقیماً از چت جی پی تی استفاده کنند. به این ترتیب میتوان گفت که در بعضی وظایف خاص، چتجیپیتی عملاً در حال پیشی گرفتن از گوگل است.
نکتهای که نمیتوان نادیده گرفت، این است که آینده جست وجو احتمالاً ترکیبی از گوگل و ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی خواهد بود. گوگل نیز در حال اضافه کردن قابلیتهای هوش مصنوعی مانند پروژه جمینای به موتور جست وجوی خود است و از سوی دیگر، چت جی پی تی نیز با بهرهگیری از موتور جست وجوی بینگ به اینترنت متصل شده است.
این روند نشان میدهد که بهجای رقابت، شاید مسیر آینده به سوی همزیستی و ترکیب قابلیتهای این ابزارها پیش برود. در این میان، برنده نهایی، کاربران خواهند بود که از بهترین قابلیتهای هر دو بهرهمند میشوند.