دانشگاهها بی ملاحظه دانشجو می پذیرند
غزل رضاییثانی/ چالشهای متعددی در ساختار و عملکرد دانشگاهها وجود دارد که ضرورت بازنگری جدی و اصلاحات بنیادین را ایجاب میکند. مطالبه بسیاری از دانشجویان طراحی یک نظام یکپارچه در دانشگاههاست. به گفته دانشجوی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه اصفهان و دبیرکل شورای صنفی این دانشگاه، وجود یک نظام یکپارچه میتواند دانشگاهها و وزارت علوم را با هم همراه و همگام کند. سید احمد فیاضی در گفتوگو با «ایران» درباره مطالبات خود میگوید: «دانشگاهها به عنوان پایگاههای اصلی توسعه علمی و انسانی، نقش کلیدی در تحقق اهداف کلان کشور و برنامههای توسعهای دارند.»
او با اشاره به اینکه مشکلاتی مانند مصرف نابهجا و بیرویه انرژی، ضعف در نظام تغذیه و خدمات رفاهی و چالشهای حمل و نقل دروندانشگاهی از جمله مسائل مشترک و بنیادینی است که دانشگاههای کشور با آن مواجه هستند. میگوید: «علاوه بر این مواردی که به آن اشاره کردم، متأسفانه فقدان یک نظام یکپارچه و هماهنگ اطلاعاتی موجب شده است که دانشگاهها به صورت جزیرهای و بدون تبادل اطلاعات مؤثر عمل کنند. این مسأله علاوه بر اتلاف منابع، مانع بهرهگیری از تجربیات و اقدامات موفق سایر مراکز علمی میشود.»
دبیرکل شورای صنفی با انتقاد از همسو نبودن سازمان امور دانشجویان با دانشگاهها بیان میکند: «یکی دیگر از معضلات جدی، اتخاذ تصمیمات بخشی و بدون توجه به ضرورت همسویی با سایر بخشهای مرتبط است. نمونه بارز این مسأله، تغییرات سنوات تحصیلی توسط سازمان امور دانشجویان است که علیرغم قرار گرفتن در چهارچوب اختیارات قانونی، به دلیلعدم هماهنگی با ساختار آموزشی و نیازهای رشتههای تخصصی، مشکلات متعددی را برای دانشجویان به ویژه در رشتههای فنی، مهندسی و علوم پایه پدید آورده است.»
این دانشجو با بیان اینکه جذب بیرویه دانشجو در آینده دانشگاهها را با چالشهای اساسی مواجه خواهد کرد، میگوید: «همچنین، سیاستهای جذب دانشجو بدون ملاحظه ظرفیتهای رفاهی و زیرساختی دانشگاه، از جمله محدودیتهای خوابگاه، تغذیه و حمل و نقل، بستر ایجاد بحرانهای ثانویه را فراهم آورده که اثرات منفی آن سالها بردانشگاهها باقی میماند.»
فیاضی شکلگیری پردیسها را مانعی برای رشد دانشگاههای مادر میداند و میگوید: «از دیگر موارد نگرانکننده، شکلگیری پردیسهای تحت عنوان دانشکدههای فرعی با اهداف سیاسی و نه توسعه علمی است. چنین پردیسهایی منابع و تمرکز دانشگاههای مادر را به خود معطوف کرده و در عمل دانشجویان به دلیل فاصله مکانی و ضعف در ارائه خدمات علمی و رفاهی، از حقوق اولیه خود محروم میشوند» به گفته این دانشجوی رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه باید بتواند چالشهای کشور را حل کند. او با اشاره به این موضوع بیان میکند: «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، دانشگاهی است که پیش از ورود به مسائل کلان کشور، توانسته باشد ساختارها، فرآیندها و چالشهای داخلی خود را به صورت منسجم، علمی و کارآمد سامان دهد.»
این دانشجو درباره میزان آمادگی وزارت علوم برای استفاده از توانمندی دانشجویان هم میگوید: «در برنامه هفتم توسعه کشور که به دنبال رشد اقتصادی ۸ درصدی و ارتقای بهرهوری هستیم، وزارت علوم و مجموعههای آن نیازمند اصلاحات ساختاری در سطح کلان هستند تا دانشگاهها بتوانند نقش واقعی خود را در پیشرفت کشور ایفا کنند.»