هیولای محور عقب برگشت

M۲ CS، نسخه‌ای برای عاشقان پیست

یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار


اگر به دنبال یک خودروی اسپرت با قدرت بی‌نظیر و حس رانندگی هیجان‌انگیز هستید، مدل ۲۰۲۶ بی‌ام‌و M2 CS دقیقاً همانی است که می‌خواهید. این نسخه برای عاشقان پیست طراحی شده و مجهز به موتور ۳ لیتری 6 سیلندر خطی توئین‌توربو با قدرتی برابر با ۵۲۳ اسب‌بخار است که تمام نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. اما خبر بد برای طرفداران، گیربکس دستی این خودرو است که در این مدل دیگر خبری از دنده‌های دستی نیست و همه مدل‌ها تنها با گیربکس اتوماتیک هشت‌سرعته عرضه می‌شوند.

چرا گیربکس دیگر دستی نیست؟
اگر نگاهی به تاریخچه M2 بیندازیم، متوجه می‌شویم که مدل‌های دستی همیشه محبوبیت خاصی داشتند. در واقع، نیمی از خریداران M2 در آمریکا، این نسخه را انتخاب کرده‌اند. نسخه قبلی M2 CS که با گیربکس دستی عرضه می‌شد، یک خودروی خاص و کم‌نظیر بود که خیلی‌ها عاشقش بودند. اما حالا بی‌ام‌و تصمیم گرفته تمام تمرکز خود را روی عملکرد و شتاب بیشتر بگذارد؛ و این یعنی گیربکس اتوماتیک هشت‌سرعته که سریع‌تر و هماهنگ‌تر است.
زیر کاپوت، موتور جدید این خودرو ۵۰ اسب‌بخار قدرت بیشتر نسبت به مدل استاندارد M2 دارد و نسبت به نسل قبلی M2 CS هم ۷۹ اسب‌بخار قوی‌تر شده است. این موتور در اصل نسخه‌ای اصلاح‌شده از همان پیشرانه M3 Competition xDrive است، البته با کمی کاهش قدرت در مقایسه با M3 CS که ۵۴۳ اسب‌بخار دارد. بی‌ام‌و همچنین تصمیم گرفته تا سیستم چهارچرخ‌ محرک را به این مدل اضافه نکند تا M2 CS همچنان عنوان قدرتمندترین خودروی M با محور عقب را حفظ کند و روح اسپرت و هیجان‌انگیز رانندگی محور عقب را در این مدل زنده نگه دارد.

سبک‌تر و کاربردی‌تر از همیشه
برای سبک‌تر کردن این هیولا، بی‌ام‌و از چندین ترفند استفاده کرده است؛ سقف، در صندوق عقب، قاب آینه‌ها و دیفیوزر عقب همگی از فیبر کربن ساخته شده‌اند. وزن کلی خودرو حدود ۱۰۰ پوند کمتر از مدل M2 Competition است که موجب بهبود قابل‌توجهی در تعادل و چابکی آن در پیست شده است. اسپویلر عقب، با طراحی جذاب و خمیدگی به سبک «داکتیل»، نه تنها ظاهری تهاجمی و هیجان‌انگیز به خودرو می‌بخشد، بلکه در بهبود آیرودینامیک آن نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند. آیرودینامیک خودرو، شاخه‌ای از علم آیرودینامیک است که به بررسی تعامل میان خودرو و جریان هوای اطراف آن می‌پردازد و به‌طور کلی به بهینه‌سازی عملکرد و کاهش مقاومت در برابر هوا کمک می‌کند. در نمای جلویی، تغییرات ظاهری زیادی صورت نگرفته اما مسیرهای عبور هوا طوری بازطراحی شده‌اند که جریان بیشتری به رادیاتورها برسد و موتور بهتر خنک شود.
درون کابین، صندلی‌های مسابقه‌ای M Carbon حس و حال جدی‌تری به خودرو داده‌اند. تریم‌های خاص داخلی و رینگ‌های آلومینیومی فورج‌شده به‌صورت استاندارد عرضه می‌شوند. وزن نهایی خودرو طبق اعلام بی‌ام‌و حدود ۳۷۷۰ پوند است؛ هرچند که پیشینه نشان می‌دهد این عدد محافظه‌کارانه است و احتمالاً خودرو کمی سبک‌تر از این هم هست. علاقه‌مندان به کاهش وزن بیشتر می‌توانند ترمزهای سرامیکی-کربنی را به قیمت ۸۵۰۰ دلار سفارش دهند که با کاهش وزن، عملکرد ترمزگیری را هم بهبود می‌بخشد.

شتاب و پویایی، قلب تپنده M2 CS
مدل دستی قبلی در آزمایش‌ها موفق شده بود در مدت زمان ۳.۹ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برسد. اما بی‌ام‌و برای مدل جدید M2 CS ادعای شتاب ۳.۷ ثانیه‌ای دارد؛ این بدان معناست که این نسخه جدید با وجود قدرت کمتر، به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از نسخه اتوماتیک قبلی عمل می‌کند. این بهبود شتاب، نشان‌دهنده تلاش بی‌ام‌و برای ارائه تجربه‌ای هیجان‌انگیزتر در دنیای رانندگی است. سیستم تعلیق خودرو به‌طور کامل دوباره تنظیم شده و ارتفاع آن ۰.۲ اینچ (حدود نیم سانتی‌متر) کاهش یافته است. کمک‌فنرهای تطبیقی مخصوص CS با برنامه‌ریزی جدید و دقیق‌تر، به همراه سیستم‌های کنترل پایداری بازطراحی‌شده، تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر و کنترل‌شده‌تر در پیچ‌ها به راننده می‌دهد؛ به‌طوری که آزادی عمل بیشتری در رانندگی هیجانی خواهید داشت.

یک M2 نزدیک به شش‌رقمی
قیمت پایه مدل M2 CS سال ۲۰۲۶ نزدیک به شش‌رقم بوده و از ۹۹ هزار و 775 دلار آغاز می‌شود؛ این بدان معناست که این مدل بیش از ۳۳ هزار دلار نسبت به نسخه استاندارد ۲۰۲۵ گران‌تر است. با این اوصاف، بی‌ام‌و M2 CS، نه تنها یک خودرو، بلکه یک تجربه بی‌نظیر از رانندگی است که برای عاشقان سرعت و هیجان طراحی شده است.
تاریخچه بی‌ام‌و در ایران
ورود خودروهای شرکت بی‌ام‌و (BMW) به ایران به اوایل دهه 60 میلادی (سال‌های 1340 تا 1345 شمسی) بازمی‌گردد. در این دوره، مدل‌هایی مانند بی‌ام‌و 1500 و 2002 به بازار ایران معرفی شدند و به سرعت مورد توجه و محبوبیت مردم قرار گرفتند. با افزایش تقاضا برای خودروهای لوکس و رشد محبوبیت برند بی‌ام‌و، واردات این خودروها به ایران ادامه یافت.اما در سال 1357 و با تغییرات عمده‌ای که در ساختار سیاسی و اقتصادی ایران به وقوع پیوست، واردات خودروهای خارجی، بویژه برندهای آمریکایی، بشدت محدود شد. این وضعیت تا سال‌ها ادامه داشت و تا دهه 1390، واردات خودروهای بی‌ام‌و به دلیل تحریم‌ها متوقف بود. با کاهش تحریم‌ها و تغییر شرایط اقتصادی، از دهه 1390 به بعد، دوباره واردات مدل‌های مختلف بی‌ام‌و به ایران آغاز شد و این برند مجدداً به یکی از گزینه‌های محبوب در بازار خودروهای لوکس ایران تبدیل شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و پنجاه و دو
 - شماره هشت هزار و هفتصد و پنجاه و دو - ۰۸ خرداد ۱۴۰۴