اکتای براهنی از موانع و ایجاد چالش در مسیر اکران «پیر پسر» خبر داد

ناگهان درخت

گروه فرهنگی/ روزشمار برای اکران یک فیلم از آن دست تجربه‌های دلنشینی است که دیگر به رویا و خاطره تبدیل شده است. تقریباً یک دهه‌ است که جشنواره فیلم فجر از تب و تاب افتاده و در طی سال هم حتی اکران فیلم‌های درخور جشنواره در ماه های بعد از آن هم، دیگر شوقی برنمی انگیزد. در دوران اوج سینما و جشنواره، با پایان این رویداد لحظه‌شماری برای اکران عمومی آثار شاخص شروع می‌شد و البته اعتبار جوایز این جشنواره هم برای مخاطب سنگ محک و اطمینانی بود برای تماشای آن. آثار به نمایش درآمده در چند دوره اخیر اما نه تنور جشنواره را گرم می‌کنند و کورسوی امیدی می‌شوند برای روشن نگه داشتن چراغ سالن‌های سینما در طی سال و نه سیمرغ‌های آن تضمین‌کننده یا راهنمای درستی برای انتخاب تماشاگران هستند. شب 19 بهمن‌ماه 1403، بخش جنبی چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر و «پیر پسر» اما ناگهان تداعی‌کننده تمام حس و حالی بود که از جشنواره فیلم فجر انتظارش را داشتیم و کم‌کم داشتیم فراموش‌اش می‌کردیم. پایان فیلم 3 ساعته اکتای براهنی تازه آغازی برای این فیلم بود. صحبت‌ها پیرامون حس و حال تماشای فیلم در گعده‌های سینمایی شکل گرفته در برج میلاد هم اندازه زمان فیلم طول کشید و پس از آن به صفحه‌های شخصی منتقدان و نماینده‌های رسانه‌های خبری سرریز شد تا آغاز کنجکاوی و اشتیاق عمومی برای اکران فیلم شود. در همان روزها وعده‌ها برای قطعیت اکران عمومی فیلم از سوی مسئولان سینمایی و حتی رقابت پخش‌کننده‌ها برای تعیین زمان نمایش عمومی آن آغاز شد. با چراغ سبز مدیران سینمایی به صاحبان فیلم و اعطای مجوز نمایش، طبق وعده پخش‌کننده فیلم قرار بود اوایل تابستان امسال سردر سینماها با تصویری از لیلا حاتمی، حامد بهداد و حسن پورشیرازی نشانه‌ای روشن و معنادار برای بازگشت رونق به گیشه سینما با یک فیلم اجتماعی باشد، اما اکتای براهنی در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود از مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه اکران قرار دارد خبر داده است.
 
پایان محدودیت دو فیلم پرسروصدای سینما
پس از نمایش محدود «پیر پسر» در جشنواره، نیمه اول اردیبهشت ماه خبر امیدوارکننده پایان محدودیت دو فیلم پرسروصدای سینمای ایران و اکران نسخه کامل «پیرپسر» و نمایش نسخه کامل «رکسانا» از سوی سازمان سینمایی اعلام شد. در حالی که «رکسانا» ساخته پرویز شهبازی پس از سه سال انتظار قرار است از 18 تیرماه روانه اکران شود. با این حال، اکران عمومی «پیرپسر» همچنان با تأخیر مواجه است و تا کنون تاریخ دقیقی برای آغاز آن اعلام نشده است. این بلاتکلیفی در شرایطی است که پخش‌کننده فیلم، ابراهیم عامریان، اعلام کرده بود برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم در سومین بسته اکران سال ۱۴۰۴ صورت گرفته و این فیلم پس از پایان نمایش فیلم «رها» و چند فیلم دیگر به نمایش عمومی برسد.
 
آغاز موانع اکران
شامگاه سه‌شنبه 6 خردادماه اما اکتای براهنی، کارگردان فیلم با انتشار بیانیه‌ای در صفحه اینستاگرام خود به موانع و مشکلات عدیده‌ای اشاره کرد که مسیر اکران «پیرپسر» را با چالش مواجه کرده‌اند. او با اشاره به صدور پروانه نمایش بدون هیچ اصلاح یا سانسور، از تأخیرهای طولانی در تشکیل جلسه شورای صنفی نمایش گلایه کرده است. براهنی نوشته است که چندین هفته است جلسه این شورا تشکیل نشده و این تأخیرها باعث تعویق‌های مکرر اکران شده است. او همچنین به محدودیت‌های برچسب سنی +۱۸ اشاره و اظهار کرده که با وجود این برچسب، حتی اجازه پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم نیز داده نشده است: «وقتی شما به فیلمی برچسب +۱۸ می‌دهید دیگر چرا در مقابل سؤال خبرنگاران درباره اکران پیرپسر، موضوع اکران ما را به بعد از تبیین آیین‌نامه ارزیابی سنی موکول می‌کنید؟ مگر قرار است در آیین‌نامه فرضی شما، فیلم ما را با +۵۰ سال اکران کنند؟» براهنی همچنین با انتقاد از بوروکراسی پیچیده و طولانی مدت شوراهای مربوطه این روند را موجب خستگی و دلسردی تیم سازنده و جامعه هنری دانسته است.
 
در انتظار گره‌گشایی
در شرایطی که با توجه به استقبال منتقدان از فیلم و حضور بازیگران مطرح، انتظار می‌رود اکران عمومی «پیرپسر» بتواند بار دیگر توجه و اعتماد مخاطب را به سینمای اجتماعی جلب کند و سهم قابل‌توجهی در رونق گیشه داشته باشد تاکنون مسئولان مربوطه و شورای صنفی نمایش به صورت رسمی و شفاف درباره دلایل تأخیر در اکران «پیرپسر» اظهارنظر نکرده‌اند. اکران این فیلم می‌تواند علاوه بر تحقق حقوق هنرمندان و تیم سازنده، فرصتی برای مخاطبان فراهم آورد تا با رضایت به تماشای یک اثر بلند و متفاوت سینمایی بنشینند.

     «ناگهان درخت» نام فیلم صفی یزدانیان و درباره زندگی کردن در فضای التهاب است.