۷۰میلیارد تومان برای جایگاه شارژ
توسعه زیرساخت خودروهای برقی باید اولویت باشد
سارا غضنفری
دبیر گروه خودرو
ماجرای خودروی برقی در دوره وزارت عباس علیآبادی در وزارت صمت دولت سیزدهم بر سر زبانها افتاد. در آن دوران قرار شد خودروسازان اقدام به واردات خودروی برقی کنند و تعرفه واردات این خودروها نیز در کمترین حالت ممکن حدود 4درصد باشد. خودروسازان نیز مانند کرمانموتور اقدام به واردات خودروی برقی کردند اما این مهم قابل چشمپوشی نیست که مشکلات عدیدهای بر سر راه فروش و استفاده این خودروها به وجود آمد. تعدادی در توافق با شهرداری و تاکسیرانی به رانندگان تاکسی با شرایط ویژه فروخته شد، بقیه هم در سامانه عرضه شده است. شرکتهای مختلف واردکننده هم خودروی برقی از برندهای گوناگون وارد کردند. خودروی برقی به خودی خود مشکلی ندارد آن هم برای کلانشهری مثل تهران که از آلودگی شدید هوا نفسش به تنگ آمده است. اما مشکلات عدیده این خودروها ناترازی برق، نبود زیرساخت مناسب و همچنین جایگاههای شارژ در سراسر کشور است. از سوی دیگر، ایجاد فرهنگ استفاده از خودروی برقی نیز مهم است. تعریف شارژ ساختمانی برای این خودروها، افزایش جایگاه شارژ و اثبات این موضوع که برای رفع آلودگی هوا نیاز به این خودروها داریم از وظایفی است که برعهده متولیان امر است. اگرچه مدتهاست کارگروه ویژه خودروهای برقی در وزارت صمت منحل شده و احتمالاً در بخشهای دیگر ادغام شده است. حالا شرکتهای خودروسازی که اقدام به واردات این خودروها کردهاند خودشان وظیفه آگاهیبخشی را برعهده گرفتهاند. در همین زمینه روز گذشته سمینار آموزشی «آشنایی با عملکرد خودروهای برقی» کرمان موتور با هدف توسعه زیرساختها و آگاهیسازی در زمینه برقیسازی حملونقل با حضور کارشناسان دادگستری، مدیران ISQI و مدیران و کارشناسان ارشد وزارت صمت در جهت آموزش و افزایش آگاهی در حوزه خودروهای برقی در هتل المپیک تهران برگزار شد. محمدرضا محمودی، قائم مقام مدیرعامل شرکت تجارت و خدمات بم خودرو در سمینار آموزشی آشنایی با عملکرد خودروهای برقی با اشاره به ٢٠ سال تجربه فعالیت این شرکت در ارائه خدمات پس از فروش در صنعت خودرو توضیح داد: «شرکت بم خودرو در سال ١٣٨۴ به منظور خدماترسانی به مشتریان خودروهای کرمان موتور و خودروسازان بم شروع به فعالیت کرد و با بیش از دو دهه تجربه فعالیت در این زمینه یکی از بازیگران اصلی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش در خودروسازی کشور است.»
خدمات تعمیر خودروهای برقی
محمدرضا محمودی، قائم مقام مدیرعامل شرکت تجارت و خدمات بمخودرو با اشاره به تلاش این شرکت برای توسعه ارائه خدمات به مشتریان اظهار کرد: «در سال ١۴٠٣ اولین مرکز تخصصی ارائه خدمات پس از فروش و تعمیر خودروهای برقی در کشور توسط کرمان موتور افتتاح شد. همچنین در این مرکز برای اولین بار در ایران مرکز تخصصی تعمیرات باتری خودروهای برقی راهاندازی شد و آغاز به کار کرد.»
ارتقای فرهنگ استفاده از خودروی برقی
جواد مقدمی، مدیر خدمات پس از فروش شرکت بم خودرو، در بخش دیگری از این سمینار آموزشی با موضوع آشنایی با عملکرد خودروهای برقی به تشریح اقدامات و برنامههای این شرکت در جهت توسعه خدمات پس از فروش و زیرساختهای خودروهای برقی در ایران پرداخت. او تأکید کرد که همزمان با ورود تکنولوژی خودروهای برقی، باید فرهنگ استفاده از آن نیز در جامعه نهادینه شود. مقدمی در این سمینار، افتتاح اولین تعمیرگاه تخصصی خودروهای برقی توسط کرمان موتور را یکی از اقدامات شاخص و بیسابقه در ایران دانست و گفت: «جهت ارائه خدمات جامع به مشتریان، اولین سالن تعمیر تخصصی باتری خودروهای برقی نیز در این مرکز راهاندازی شده است. برای تجهیز این سالن، ۱۰۰ هزار یورو تجهیزات وارداتی تهیه شده که در کنار هزینههای قابل توجه تأمین تجهیزات داخلی، نشان از عزم جدی ما در این حوزه دارد.»
توسعه جایگاههای شارژ
مدیر خدمات پس از فروش شرکت تجارت و خدمات بم خودرو به سرمایهگذاری گسترده این شرکت در توسعه زیرساختهای شارژ نیز اشاره و عنوان کرد: «برای احداث و توسعه ایستگاههای شارژ خودروهای برقی کرمان موتور در سراسر کشور، بودجهای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. این سرمایهگذاری به منظور تسهیل دسترسی مالکان خودروهای برقی به امکانات شارژ و رفع دغدغههای آنها در این خصوص صورت گرفته است.»
اهمیت آموزش نیروی انسانی و رانندگان
مقدمی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت آموزش در این صنعت نوظهور پرداخت و گفت: «تاکنون دو هزار نفر ساعت آموزش در حوزه خودروهای برقی و هزار و ۲۰۰ نفر ساعت آموزش برای امدادگران برگزار شده است.» او همچنین به دورههای آموزشی ویژه برای رانندگان تاکسیهای برقی کرمان موتور اشاره کرد و گفت: «پس از گذراندن این دورهها، کارت گواهینامه دوره کاربردی خودروهای برقی به رانندگان اعطا میشود.» در حال حاضر خودروهای برقی بیشترین نمود را در سیستم حملونقل عمومی دارد. مهمترین عامل ارتقای استفاده از این خودروها، آموزش درست و توسعه زیرساخت است. البته که همچنان این سؤال وجود دارد با این کمبود و قطع برق چگونه قرار است استفاده از خودروی برقی را مدیریت کنیم؟