نقش قطع برق در بحران صنعت خودروسازی داخلی
سید جواد حسینیکیا
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
صنعت خودروسازی کشور همچنان با تأخیر در تحویل خودروها به مشتریان دست و پنجه نرم میکند. این تأخیر به یکی از مهمترین دغدغههای اصلی مشتریان شرکتهای خودروسازی تبدیل شده است.
تاجایی که شنبه 3 خردادماه برخی از مشتریان سایپا که موفق به دریافت خودرو شاهین نشدهاند در اعتراض به تأخیر تحویل 25 ماهه این خودرو در ورودی این شرکت به تجمع و اعتراض پرداختند.
برخی از کارشناسان علت اصلی این تأخیرها را ناشی از مشکلات قطع برق در شهرکهای صنعتی میدانند. اگرچه این گزاره نادرست نیست، اما باید توجه داشت که مجموعهای از دلایل و اتفاقات باعث بروز این مشکل شده است. تأخیر در تحویل خودرو موضوع تازهای نیست و در سالهای گذشته نیز وجود داشته است، اما شاید بتوان گفت که کمبود برق باعث شده مشکلات این حوزه عمیقتر شود. مشکلات مالی خودروسازان، چالشهای حوزه واردات، عدم تخصیص بموقع ارز و ناترازی انرژی از مهمترین مشکلاتی هستند که کار را برای شرکتهای خودروسازی دشوار کرده و موجب تأخیر در تحویل خودروها شدهاند.
برای حل این چالشها، لازم است تدابیر مناسبی از سوی این شرکتها برای مدیریت زمان تحویل خودروها اتخاذ شود تا مردم بتوانند در موعد مقرر خودروهای خود را دریافت کنند. بخش زیادی از این مشکلات با مدیریت صحیح و تغییراتی مانند اضافه کردن شیفت کاری قابل حل است. حتی میتوان با برخی از مشتریان مذاکره کرد تا حوالههای خود را با خودروهای دیگری که ظرفیت تولیدی بهتری دارند، جا به جا کنند.نمایندگان مجلس نیز پیگیر حل این چالشها هستند و بهطور ویژه هر هفته جلساتی را در این باره تشکیل میدهند تا به بررسی راهحلهای موجود بپردازند. هرچند حل این مسأله نیازمند پیگیریهای مستمر است و نمیتوان انتظار داشت که یکشبه حل شوند.
مسأله دیگری که میتواند به حل چالشهای شرکتهای خودروسازی کمک کند، تجدید ارزیابی داراییهای این شرکتهاست که تأثیر بسزایی در کاهش زیان انباشته آنها دارد. از این رو، ارزیابی داراییهای این شرکتها میتواند بخش زیادی از مشکلات آنها را حل کند.
از دیگر مطالبات شرکتهای خودروسازی میتوان به حذف قیمتگذاری دستوری خودروها اشاره کرد. آنها معتقدند قیمتگذاری دستوری یکی از موانع اصلی ادامه کار این شرکتهاست و لازم است هرچه سریعتر حذف شود. این موضوع اگرچه مطالبه درستی است، اما در صورت حذف قیمت دستوری، ضروری است که تعرفه واردات نیز برای این شرکتها برداشته شود تا رقابت سالم و منصفانهتری ایجاد
شود.
چالش خودروهای برقی
در حال حاضر، استفاده از خودروهای برقی در حال افزایش در دنیا است و این خودروها بهمنظور کاهش آلودگی هوا مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفتهاند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که در استفاده از خودروهای برقی پیشقدم شده تا از مزایای آنها بهرهمند شود. اما در این مسیر با چالشهایی از جمله نبود زیرساخت و مشکل تأمین برق این خودروها مواجه هستیم که نباید آنها را نادیده گرفت. البته این مسائل به مرور زمان قابل حل هستند.
کاهش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی بهمنظور حمایت از این نوع خودروها و تشویق به استفاده از آنها، یک سیاست رایج در بسیاری از کشورهاست که از این رو در ایران نیز مورد توجه قرار گرفت و از سوی دولت چهاردهم اجرایی شد.
این گام بزرگ در زمینه تشویق مردم به استفاده از انرژی پاک انجام شد که میتواند به توسعه صنعت خودروهای برقی در کشور کمک بسزایی داشته باشد. امید است زیرساختهای لازم و فرهنگسازی مناسب برای ترویج استفاده از آنها نیز به مرور زمان انجام شود تا کشور ما نیز بتواند از این ظرفیت بینظیر به درستی بهرهمند شود.