آلفارومئویی که منتظر بازگشت است
افسانهای خاموش در دنیای خودروهای اسپرت
یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار
خودروی آلفارومئو مونترال مدل ۱۹۷۲، یادگاری از عصر طلایی طراحی ایتالیایی است که در سکوت و غبار، چشم به راه نجاتبخشی است تا جان دوباره در کالبد آهنینش بدمد.
به نقل از سایت خبری موتوروان(MOTOR ONE)، در جهان پرشکوه خودروهای اسپرت دهه هفتاد میلادی، بیدرنگ نامهایی چون لامبورگینی میورا و فراری دینو در ذهنها میدرخشند. دو کمپانی افسانهای که بیتردید نمایندگان تامالاختیار زیبایی و جسارت طراحی ایتالیایی هستند. اما در سایه این ستارگان پرنور، ستارهای دیگر نهفته است که گرچه کمتر دیده شده، از شکوه و ظرافت چیزی کم ندارد: آلفارومئو مونترال.
مونترال را باید یکی از مظلومترین و نادیدهگرفتهشدهترین شاهکارهای طراحی دهه خویش دانست. زاده قلم هنرمندانه مارچلو گاندینی، طراح اسطورهای خانه طراحی برتونه، که تنها یک سال پیشتر، شاهکار بیبدیلی چون میورا را خلق کرده بود.
این خودرو اولینبار در سال ۱۹۷۰ در برابر دیدگان جهانیان قرار گرفت، اما هرگز آنچنان که شایستهاش بود در دل علاقهمندان جای نگرفت. خط تولید این خودرو تنها تا سال ۱۹۷۷ ادامه یافت و از آن پس، آرامآرام در حاشیه خاطرات
رنگ باخت.
یک افسانه در گاراژ
امروزه، در روزگاری که میورا و دینو با بهای شش تا هفت رقمی در حراجیها معامله میشوند، مونترال هنوز با رقمی در حدود ۶۰ هزار دلار قابل خرید است؛ رقمی که در برابر اصالت، زیبایی و پیشینهاش، چیزی شبیه به یک رویاست. خودرویی که اینک در گاراژی در آستوریا پنهان مانده، نمونهای درخور توجه از آلفارومئو مونترال است. یک رویای رهاشده که جایی در گوشهای کنار گذاشته شده و شاید بتوان آن را آواز خاموش یک افسانه فراموششده نامید.
درحال حاضر این خودرو در کنج خاموش گاراژی متروک قرار گرفته و منتظر صاحب جدید است.
آلفارومئو مجهز به پیشرانه بازسازیشده هشت سیلندر V شکل با دو میلسوپاپ و جعبهدنده دستی پنج سرعته است که در زمان تولد، توانی معادل ۲۰۰ اسببخار تولید میکرد. با این حال، گذر زمان بیتأثیر نبوده است و نباید انتظار یک ماشین بینقص را از آن داشت. چراکه رینگهای آن فابریک نیست و نشانههایی از آسیب در رنگ و بدنه آن وجود دارد. برای همین کابین آن نیاز به رسیدگی و یک تمیزکاری اساسی پیدا کرده است. اما همچنان میان همه اینها، اصالت طراحی و روح مستتر در جزئیات، همچنان بر جان بیننده چنگ میزند.
فرصتی برای احیای آلفارومئو
فروشنده، این خودرو را با بهای ۶۰ هزار دلار در وبسایت
Craigslist عرضه کرده و آن را کاملاً قابل رانندگی توصیف کرده است. با آنکه بازسازی کامل و بازگرداندن چهره اصیل آن مستلزم صرف هزینهای مضاعف است، اما حتی در این شرایط نیز این مونترال، معاملهای هوشمندانه و فرصتی نادر برای دوستداران تاریخ خودروسازی و طرفداران ماشینهای اسپرت ایتالیایی دهه ۷۰ میلادی به شمار میرود.
بیتردید، مونترال نهتنها یک خودرو، بلکه سندی زنده از فصل فراموششدهای از هنر و صنعت ایتالیاست. برای همین اکنون زمان آن فرا رسیده تا بار دیگر نگاهها را بهسوی این افسانه خاموش معطوف کنیم و به آن فرصتی دوباره برای درخشش در جادههای زندگی ببخشیم.
تاریخچه آلفارومئو در ایران
آلفارومئو یکی از محبوبترین خودروهای ایتالیایی و مدرن است که در دهه ۴۰ شمسی (دهه ۱۹۶۰ میلادی) به ایران وارد شد. در آن زمان، این خودرو به عنوان یک برند لوکس و وارداتی شناخته میشد و تنها برای قشر خاصی از جامعه قابل دسترسی بود. طراحی جذاب و عملکرد عالی این خودرو باعث شد که در دهه ۵۰، محبوبیت زیادی در میان جوانان و علاقهمندان به خودروهای کلاسیک پیدا کند. با این حال، به دلیل محدودیتهای واردات، در دهه ۸۰، آلفا رومئو به یک خودروی کمیاب و لوکس تبدیل شد که تنها تعداد انگشتشماری از آن در اختیار افراد قرار داشت. برندی که محصولات مختلف آن تا سال 92 هم به ایران میآمدند اما هیچوقت این برند ایتالیایی در ایران نمایندگی رسمی نداشت.