سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به «ایران» اعلام کرد:

تکذیب تهاتر بدهی ایرلاین‌ها با رفاهیات کارکنان

مهدی رمضانی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته در نشست خبری در خصوص تهاتر مطالبات این سازمان با هزینه رفاهی کارکنان وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن گفت:«استفاده از رفاهیات کارکنان دستگاه‌های دولتی، بر اساس قانون و دستورالعمل‌ها تعیین شده است و در تمام دستگاه‌ها این قوانین اجرا می‌شود. همچنین نمایندگان دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در تمام دستگاه‌های دولتی مستقر هستند و عملکرد دستگاه‌ها مداوم بررسی می‌شود.»
وی افزود: «همه دستگاه‌های اجرایی ردیف هزینه دارند و تمام درآمد دستگاه‌ها به حساب خزانه واریز می‌شود. بنابراین امکان اینکه سازمان هواپیمایی به جای وصول مطالبات خود از ایرلاین‌ها، این بدهی را تهاتر کند، امکان ندارد. تمام درآمدهای سازمان که شامل وصول مطالبات نیز می‌شود، به حساب خزانه واریز می‌شود و مهم‌تر اینکه مطالبات سازمان در دولت چهاردهم در دستور کار قرار گرفته است.»
دو روز پیش دیوان محاسبات کشور اعلام کرده بود: «براساس رسیدگی‌های به‌عمل‌آمده، به رغم تصریح این نهاد نظارتی بر رعایت قوانین و مقررات مرتبط با شناسایی کامل درآمدها مطابق اصل۵۳ قانون اساسی، سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۴۰۳ با تصمیم شورای معاونین توسعه مدیریت واحدهای تابعه وزارت راه‌وشهرسازی، اقدام به برقراری خدمات رفاهی برای کارکنان این وزارتخانه از طریق چند شرکت هواپیمایی غیردولتی کرده و این اقدام در حکم تهاتر غیرقانونی منابع درآمدی با بخشی از هزینه‌های رفاهی کارکنان وزارت راه‌وشهرسازی و مغایر با ماده ۶۰ قانون الحاق(۲) بوده و منجر به عدم وصول به‌موقع مطالبات دولت به میزان دوهزار میلیارد تومان شده است.»
 این در حالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور بشدت این موضوع را تکذیب و عنوان کرده «اینکه سازمان هواپیمایی به جای وصول مطالبات خود از ایرلاین‌ها، این بدهی را تهاتر کند امکان ندارد.» بنابراین مشخص نیست که دیوان محاسبات بر چه اساسی و بر مبنای چه مستنداتی چنین موضوعی را مطرح می‌کند.  سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در شفاف‌سازی از جزئیات سفر وزیر راه و شهرسازی به کیش اظهار کرد: «استفاده از رفاهیات دستگاه‌های دولتی برای همه دستگاه‌ها تعریف شده است و اگر از خدماتی هم استفاده شود از حقوق کارکنان کسر خواهد شد و سفر خانم وزیر هم این‌گونه نبوده که خارج از سیستم هزینه‌کرد باشد. استفاده از رفاهیات رایج است و همه امکان استفاده از رفاهیات را دارند.»
رمضانی تأکید کرد: «طبق تفاهمنامه‌ای که بین سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها و دیگر دستگاه‌ها وجود دارد، چنانچه کارمندی از هر خدمتی استفاده کند، از حقوق آن فرد کسر خواهد شد که این موضوع می‌تواند به صورت یکجا کسب شده یا اگر در توان فرد نبود، اقساطی و به تدریج باشد. با توجه به اینکه نمایندگان سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی در سازمان هواپیمایی کشوری حضور دارند، اینطور نیست که هزینه‌ای انجام شده، اما پرداختی انجام نشده باشد.»

وصول مطالبات از ایرلاین‌ها
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به بدهی هنگفت ایرلاین‌ها به این سازمان بابت خدماتی که دریافت کرده‌اند پرداخت و گفت: «در سال گذشته، 320 میلیارد تومان مطالبات سازمان هواپیمایی از ایرلاین‌ها وصول و به حساب خزانه واریز شده است؛ اما از سال 1397 تا 1402، مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان مطالبات سازمان وصول نشده است که علت آن توسط سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات در حال بررسی است. با تشکیل کمیته وصول مطالبات در سازمان هواپیمایی، با هماهنگی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، شفاف‌سازی مالی در حال انجام است.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: «همه خدمات بازیگران صنعت هوانوردی در حوزه‌های مالی، مقررات‌زدایی، اصلاح شیوه‌نامه‌ها در راستای جذب سرمایه‌گذاری به منظور توسعه ناوگان، تدوین دستورالعمل‌هایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی، شفافیت تخصیص ارز و کالا، احصای وصول مطالبات از ایرلاین‌ها، تسهیل‌گری در ورود ناوگان و افزایش صندلی‌های پرواز، افزایش بازرسی‌های ناوگان در راستای ایمنی مسافر و امنیت پرواز و غیره از جمله این دستورالعمل‌های شفاف‌سازی است.»
وی گفت: «برای مثال پیش‌تر با امضای طلایی ارز تخصیص داده می‌شد اما اکنون این فرآیند کاملاً با رعایت قانون انجام می‌گیرد.»
وی همچنین از شفاف‌سازی تخصیص ارز با حضور کارشناسان رسمی دادگستری و نمایندگان این سازمان خبر داد و گفت: «این مهم با مصوبه بانک مرکزی انجام می‌شود و صدور معرفی‌نامه‌های ارزی که پیشتر چهار ماه به طول می‌انجامید، اکنون در کمتر از ۱۰ روز انجام می‌شود.»
 
درآمد 170 میلیارد تومانی
از فروش بلیت
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در سال گذشته ۱۷ میلیون بلیت پرواز داخلی فروخته شد که به ازای هر بلیت ۱۰ هزار تومان حق دولت به حساب خزانه واریز گردید و این رقم برای پروازهای خارجی ۶ یورو بوده است که در مجموع معادل ۳۲۰ میلیارد تومان از بلیت‌های داخلی و خارجی وصول و به خزانه واریز شد.
رمضانی به راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ برخط شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد که باید همه ایرلاین‌ها به این سیستم متصل شوند که به صورت بر خط وضعیت پروازی، تأخیرها، تعداد مسافران و غیره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
عرضه بلیت با قیمت ارزان‌تر
رمضانی در ادامه با بیان اینکه اصلاح بلیت هواپیماها در دستور کار است، گفت: «قرار است بلیت پروازها بر مبنای استفاده از خدمات از جمله کترینگ، خدمات بار و تأخیر پروازها، اصلاح و ایرلاین‌ها بر همین اساس ارزیابی شوند؛ چنانچه شرکتی نتواند خدمات خوبی ارائه دهد قیمت بلیت آن کاهش خواهد یافت.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: «قیمت بلیت هواپیما طوری اصلاح می‌شود تا مردم بابت هر خدمتی که دریافت می‌کنند پرداختی داشته باشند.»
رمضانی با تأکید بر اینکه تجارت آزاد مورد تأکید سازمان هواپیمایی کشوری است و معتقدیم اقتصاد دستوری برای این صنعت مضر است، گفت: «نرخ ۴۰ دلار به ازای هر ساعت صندلی، نرخی است که ما با کار کارشناسی به آن رسیده‌ایم، اما اگر بخواهد کمتر از این مبلغ باشد شاید برخی ایرلاین‌ها از ایمنی و امنیت پرواز خود بکاهند؛ مثلاً در نوروز امسال هیچ بلیتی به سقف قیمتی فروخته نشد، به عبارتی می‌توان گفت که بازار خود را تنظیم کرد به طوری که بیشترین نرخ ۳۲ دلار به ازای هر ساعت صندلی بود.»

ورود ناوگان جدید
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ورود ناوگان جدید به هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: «ورود ناوگان فقط محدود به این دو هواپیما نیست، ناوگان در حال ورود است و در همین راستا 2700 صندلی پروازی به ظرفیت اضافه شده است. در ماه‌های آینده، با کاهش تأخیر پروازها و تسهیل خرید بلیت، مردم ورود ناوگان جدید را در عمل خواهند دید.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و چهل و نه
 - شماره هشت هزار و هفتصد و چهل و نه - ۰۵ خرداد ۱۴۰۴