همزمان با افتتاح فاز تکمیلی و شروع به کار گمرک

اولین قطار باری از چین وارد بندر آپرین شد

روز گذشته یک رام قطار باری با سیر مستقیم از چین به بندر خشک آپرین و پایانه لجستیکی حمل کالا در ۲۰ کیلومتری شهر تهران وارد شد. این قطار حامل ۵۰ کانتینر ۲۰ تنی است که به گفته مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن، بیشتر بار آن پنل‌های خورشیدی به منظور کاهش فشار ناترازی برق است.
بندر خشک آپرین به مساحت ۸۰۰ هکتار در بیست کیلومتری جنوب غربی شهر تهران درنزدیکی اسلامشهر واقع شده است، ظرفیت نهایی بندر حدود ۲۲ میلیون تن است که در حال حاضر از ۴۰۰ هزار تن آن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه بندر خشک و لجستیکی آپرین در محل تلاقی خطوط ریلی و کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی قرار گرفته است، هزینه و زمان حمل کالا را برای صاحبان بار به نصف کاهش می‌دهد. قطاری که از چین وارد این بندر شده  و در زمان ۱۵ روز سیر داشته در حالی‌که حمل کالا از چین تا بندرعباس حدود ۴۰ روز زمان می‌برد. همچنین با استقرار گمرک در این بندر که از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، امور گمرکی بارگیری و ترخیص کالا در آپرین انجام می‌شود و کالا مستقیم صادر و یا وارد و ترانزیت می‌شود و نیازی به انجام امور گمرکی در بنادر پایانه‌های مرزی یا مبادی ورودی و خروجی نیست.
روز گذشته در مراسم افتتاح فاز تکمیلی و استقرار گمرک در آپرین، سرمایه گذاران بخش خصوصی و سرمایه گذارانی از امارات، هند، روسیه، قزاقستان و چند کشور دیگر حضور داشتند که به گفته نوراله بیرانوند، معاون جذب سرمایه و اقتصاد راه آهن، در مرحله اول ۵ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و کشورهای دیگر در آپرین سرمایه‌گذاری می‌شود.
بندر خشک آپرین در ۴۰ کیلومتری فرودگاه امام واقع است، بنابراین حمل هوایی علاوه بر حمل جاده‌ای و ریلی در برنامه حمل‌و‌نقل چندوجهی آپرین قرار دارد. بندر خشک، بندری چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه‌آهن به بندر دریایی وصل می‌شود؛ در واقع بندر خشک مرکزی برای دپو و انتقال کالاها به مقاصد دیگر است.
این بندر همچنین با ۴ استان همجوار در تهران و با مراکز ریلی در مرز رازی به سمت ترکیه، مرز سرخس و اینچه برون به سمت ترکمنستان، مرز شمتیغ به سمت افغانستان، مرز میرجاوه به سمت پاکستان، مرز آستارا به سمت آذربایجان و بنادر جنوبی اتصال دارد. در این بندر قابلیت حمل انواع کالای کانتینری و فله وجود دارد. به گفته معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن، برنامه‌ریزی شده تا قطار از چین روزانه وارد آپرین شود و همچنین کالا را بارگیری و به سمت چین حرکت کند.
 آپرین پرس، هلدینگ ترانس اینوست و سلطان «احمد بن سلیم» رئیس گروه و مدیرعامل شرکت PCFC، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش از فاز تکمیلی بندر خشک آپرین هستند.

ایجاد کد اختصاصی
برای بندر خشک آپرین
علی اکبر شامانی معاون امور گمرکی گمرک در مراسم افتتاح گمرک آپرین اظهار کرد؛ یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین سازمان‌ها در فرآیند تجارت گمرک است.
وی گفت: «گرچه همکاری راه‌آهن و گمرک در منطقه بندر خشک ریلی آپرین در سال ۱۴۰۳ آغاز شد، اما هم‌اکنون برای این بندر خشک کد اختصاصی ایجاد شده و این گمرک می‌تواند به صورت مستقل، فعالیت‌های تجاری شامل واردات، صادرات و ترانزیت را قوی‌تر از قبل دنبال کند.»
شامانی خاطرنشان کرد:« امسال و در گام اول پنج هزار تن صادرات با کد اختصاصی بندر خشک ریلی اتفاق افتاده و با توجه به ظرفیت‌های خوب این بندر، موقعیت جغرافیایی، حمل ریلی و غیره نقش بسزایی در تسهیل تجارت خواهد داشت.»
در این مراسم سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: «ایران چهارراه مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب است و بندر خشک ریلی آپرین می‌تواند نقطه اتصال خوبی به کریدورهای یاد شده، باشد.»
 وی افزود:« اینکه شاهدیم بخش خصوصی و اتباع و سرمایه‌گذاران خارجی نقش مهمی در توسعه این بندر خشک ریلی دارند، امر بسیار مبارکی است.»
وی خاطرنشان کرد:« جمهوری اسلامی ایران امروز با جمعیت 86 میلیون نفری و با برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده، قیمت‌های رقابتی سوخت و مواد اولیه و امنیت موجود در کشور، می‌تواند به سرمایه‌گذاران مختلف بویژه خارجی‌ها کمک کند تا سرمایه‌گذاری پربارتری را در کشورمان شاهد باشند.»
مهاجر ادامه داد:« در جنوب کشورمان، کشور دوست و برادر امارات را داریم که برای دسترسی به منطقه آسیای میانه می‌تواند از کریدورهای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بهترین، نزدیک‌ترین، امن‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین راه‌ها بهره‌برداری کند.»
وی اظهار کرد:« خبر خوش دیگر این است که تا پایان امسال خط راه‌آهن چابهار- زاهدان نیز به بهره‌برداری می‌رسد که به معنای مزیت هرچه بیشتر ترانزیتی و حمل‌و‌نقلی کشورمان خواهد بود.»
معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با بین اینکه موقعیت ژئوپولیتیک ایران این امکان را فراهم کرده تا به‌عنوان محور ارتباطی میان کشورهای منطقه ایفای نقش کند، گفت: «امروز اولین قطار باری از چین به بندر آپرین وارد می‌شود.»

سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حمل‌و‌نقل ریلی مسافری
در حاشیه مراسم ورود اولین قطار باری چین به بندر خشک آپرین،معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن گفت: «سرمایه‌گذاری جدیدی که برای توسعه بندر خشک آپرین در نظر گرفته شده، به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد ودر آینده نزدیک، قرارداد‌های جدیدی برای بندر آپرین امضا خواهیم کرد.»
بیرانوند افزود: «بندر آپرین مهم‌ترین مرکز لجستیک در مرکز کشور است. ما سازوکارهای سرمایه‌گذاری را تشکیل داده‌ایم و فرآیندهایی را کوتاه کرده‌ایم تا شرایط بسیار مناسبی برای واگذاری زمین فراهم شود.»
وی با بیان اینکه در این راستا، با همکاری شرکت‌های اپراتور، برنامه‌های ویژه‌ای برای حمل‌و‌نقل بار تضمین می‌کنیم، گفت: «بندر آپرین برنامه‌ریزی‌های جدی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حمل‌و‌نقل بین‌المللی دارد و امیدواریم با این رویکرد، شاهد رونق بیشتری در مراکز لجستیک و توسعه بنادر خشک و خطوط ریلی باشیم.»
وی گفت: «در راستای تأمین سرمایه برای بخش ریلی، بزودی قرارداد جذب 1500 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در حمل‌و‌نقل ریلی مسافری امضا می‌شود.»