اخبار
وزیر فرهنگ: خلیجفارس نماد وحدت ملی
و مقاومت ایران است
اختتامیه اولین جشنواره موسیقی بیکلام خلیجفارس، ۲۶ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: «خلیج فارس قلب ایران و یکی از نمادهای هویتی ایران محسوب میشود. در این فرصت مختصر، اصحاب و بزرگانی که در این محفل حضور دارند بهتر از من میدانند که چرا این تعبیر را به کار میبریم، که چرا خلیج فارس از نمادهای هویتی ایران است. از جنبههای مختلف میتوان این موضوع را بررسی کرد؛ خلیج فارس همزاد ایران است، هم همزاد طبیعی و هم همزاد تاریخی آن. خلیجفارس نماد مقاومت ایران است. این آب نیلگون، مرزی بوده است بین ایرانی خاکی و بیگانگان و اگر ایران در دوره استعمار توانست استقلال خود را حفظ کند، بخشی از این استقلال مدیون مرزداران آبی ایران در خلیج فارس بوده است. خلیج فارس نماد وحدت ملی ایران است و همین روزها که یاوههایی درباره خلیج فارس مطرح شد، دیدیم چگونه موضوع خلیج فارس از جای جای ایران و جهان که ایرانیها در آن حضور داشتند دستها و جانها را به هم پیوند داد و این احساس را ایجاد کرد که هر ایرانی با نام خلیج فارس به ایرانیهای دیگر متصل است.» در پایان این مراسم به هنرمندان برجسته قنبر راستگوی چاهستانی (خالو قنبر) و عباس ابافَت (خالو عباس)، درجه هنری اعطا شد. نادره رضایی (معاون امور هنری)، بابک رضایی (مدیرکل دفتر موسیقی)، رضا دبیرینژاد (رئیس موزه هنرهای معاصر)، فرخنده جلالی (مدیرکل ارشاد هرمزگان) و... حاضران این مراسم بودند.
پاسداشت زبان فارسی با اجرای «هفت شهر عشق» توسط گروه کر اردیبهشت
تالار رودکی تهران طی روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم اردیبهشت ماه سالجاری همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی، میزبان گروه کر «اردیبهشت» در اجرای «کانتات هفت شهر عشق در دیوان شمس» به آهنگسازی و رهبری حمید عسکری بود. حمید عسکری، استادیار دانشگاه هنر و رهبر کر اردیبهشت، درابتدای این کنسرت توضیح داد: «مفهوم هفت وادی عرفان در منطقالطیرعطار مطرح شده و مولانا از آن به عنوان هفت شهرعشق یاد کرده است و در این اثرِ موسیقی، برای هر «شهر عشق»، غزل / غزلیاتی از دیوان شمس انتخاب و براساس آن «کانتات» برای کرآکاپلا و فلوت نوشته شده است. رهبرگروه کر اردیبهشت پروژه موسیقایی «هفت شهر عشق در دیوان شمس» را بر اساس غزلیات مولانا جلالالدین محمد بلخی در قالب «کانتات» برای کر آکاپلا و فلوت، در هفت قسمت آهنگسازی کرده است.