مروری بر عاشقانههای اقوام ایران از مازندران تا هرمزگان
نخستین شب هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی با اجرای ۱۰ گروه در سالن طوبی آغاز شد.
«گروه نوبان» بندر کنگ - شهرستان بندر لنگه - استان هرمزگان اولین گروهی بود که در شهر بندرعباس روی صحنه رفتند.
این گروه با ارائه دو سبک موسیقی مختلف، «تحلیل یا خیالی» و «بناتی یا حربی»، بخشی از میراث موسیقایی هرمزگان را به نمایش گذاشت.
سعید جعفرزاده، نوازنده «نی دندانی» از شهرستان مرودشت استان فارس دیگر شرکت کننده این برنامه بود و مخاطبان را با صدای بینظیر این ساز آشنا کرد.
جعفرزاده از پیشگامان حفظ و ترویج موسیقی محلی عشایری فارس به شمار میرود.
نی دندانی یکی از سازهای سنتی و بومی استان فارس است که در مناطق مختلف این استان، بویژه در میان عشایر، نقش مهمی در اجرای موسیقی محلی ایفا میکند. این ساز به دلیل ویژگیهای خاص خود، در بسیاری از جشنها و مراسمهای فرهنگی و مذهبی استفاده میشود.
یکی از ویژهترین اجراهای شب گذشته به گروه هنری «مارال» از استان فارس با دو نوازی سرنا و نقاره اختصاص داشت که نمایشی باشکوه از موسیقی اصیل قشقایی را به صحنه آورد.
در این اجرای زیبا، محمد کشاورز و علیرضا زارع، دو هنرمند برجسته در عرصه موسیقی قشقایی، قطعاتی همچون «هلی»، «آغور هلی»، «اورتا هلی»، «یورغا هلی»، «غریب و صنم»، «صمصام»، «گرایلی» و «خسرو باج خسرو» را اجرا کردند. علاوه بر این، آنها با هنرمندی خاص خود، جنگنامههای قشقایی را نیز برای مخاطبان روایت کردند که به خوبی نشاندهنده تاریخ و فرهنگ غنی این قوم بود.
گروه موسیقی سیلم به سرپرستی سعدی صادقی، با اجرای قطعاتی از موسیقی بومی مازندرانی، فضایی پر از تاریخ و احساسات فرهنگی را در قلب جشنواره خلق کرد. این گروه با سه هنرمند خود، مخاطبان را به دنیای اصیل و ناب موسیقی مازندران برد.
اجرای گروه سیلم با قطعهای معروف از «آواز کتولی» آغاز شد، این قطعه با تأکید ویژه بر بخشهای مختلف «چلههای حراری» در شرق مازندران به شکلی متفاوت و با رنگهای محلی منحصر به فرد خود درآمیخته بود.
اجرای آثاری چون «رپرتوار غریبی حال»، «جلوداری»، «عاروس یار» و «نقره سری حال» نیز از دیگر بخشهای این کنسرت بود.سعدی صادقی، سرپرست گروه سیلم بود. «گروه موسیقی ابوالوفا» به سرپرستی امید رحمانی ازشرکت کنندگان شب اول جشنواره هفدهم بود که برای اولین بار در این رویداد ملی به روی صحنه رفت. رحمانی در این برنامه چهاربیتیهایی از خراسان رضوی را به اجرا درآورد. چهاربیتیها از موسیقیهای آوازی تربت جام بوده که با ساز دوتار همراه است. میلاد صادقی دیگر شرکت کننده شب اول جشنواره هفدهم موسیقی نواحی از استان چهارمحال و بختیاری بود که با اجرای مقام خوانیهای دلنشین بختیاری شب خوبی را برای حاضران این جشنوار رقم زد. صادقی برای اولین بار است که در جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت میکند. او دراین برنامه مقامهای شادیانه، عاشقانه و کار آوای بختیاری را به صحنه برد.
عاشیق رمضانعلی خدابنده لو از استان زنجان شرکت کننده دیگری در جشنواره موسیقی نواحی بود که با اجرای موسیقی عاشیقی در شب اول روی صحنه رفت.
عاشیق رمضانعلی از پیشکسوتان موسیقی عاشقی است و به گفته خودش 40 سال است که دراین حرفه مشغول بوده و در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی شرکت و اجرا داشته است.
گروه «مستاگ پهره» از سیستان و بلوچستان، گروهی خانوادگی است با خوانندگی نادر نیکنژاد به همراه چهار فرزندش که البته با همراهی خداداد شکلی زهی(نوازنده قیچک) روی صحنه رفتند؛ گروه «مستاگ پهره» به سرپرستی نادر نیکنژاد، نوازندگی قیچک خداداد شَکل زهی، نوازندگی دهلک نادر نیکنژاد، نوازندگی بینجو مصطفی نیکنژاد و نوازندگی تنبورک محسن نیکنژاد و خوانندگی مسلم نیکنژاد است.آنها دو قطعه اجرا کردند که یکی از آنها در مقام کردی منطقه بومی سیستان و بلوچستان بود که داستان عاشقانه دو نفر است که قصد ازدواج دارند. قطعه دیگر هم در خصوص مراسم عروسی بود.
تکنوازی دونلی عیسی بلوچ از سیستان و بلوچستان یکی دیگر از اجراهای شب اول جشنواره بود که در کنارش دو نوازنده دیگر او را همراهی میکردند.
در اجرای این هنرمند شاهد ظرافت و چیرهدستی در اجرای موسیقی بودیم، گویی که این کار راحتترین کار ممکن برای این هنرمند است.
او در اجرای خود موسیقی گواتی؛ همان موسیقی درمانی ذوالجلال و قطعهای مربوط به آبتنی داماد [در چشمه] پیش از وصلت با عروس را اجرا کرد که البته این قطعه در مناطق مختلف با لهجههای متفاوتی اجرا شده و از قدیم آن را خواندهاند تا امروز به او و همنسلانش رسیده است. عیسی بلوچ برای ششمین بار است که در جشنواره موسیقی نواحی شرکت میکند. ولی کمری از استان ایلام با هوره خوانی به اجرا پرداخت.هوره آواز نیایشی است که ریشه در تاریخ باستان دارد و پنج الی هفت هزار سال قدمت تاریخی دارد.این آواز طی قرنهای متمادی از گذشتگان به دست ما رسیده است.