تکثرگرایی در اکران نوروزی

وحید فریمانی
روزنامه‌نگار

در چند سال گذشته قاعده این بوده که فیلم‌های اکران شده نوروزی پرفروش باشند و هر تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ای که می‌توانست فیلمش را دراین زمان بر پرده نقره‌ای سینماها بتاباند، این امیدواری را داشت که فیلمش سهمی قابل توجه از اقبال مخاطب به سینماها در این ایام را داشته باشد. اما امسال موضوع اکران فیلم‌ها به نسبت سال‌های گذشته کمی متفاوت بود. امسال با آنکه عید نوروز مصادف با شب‌های قدر بود و سینماهای کشور در چند روز ابتدایی سال تعطیل بودند و از سوی دیگر قیمت بلیت سینماها هم پیش از سال نو افزایش یافته بود، این احتمال داده می‌شد که فروش عید نوروز امسال در مقایسه با سال‌های قبل آنچنان که باید رونق نداشته باشد و چنگی به دل نزند. اما اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاد و فروش گیشه سینماها در ایام نوروز امسال چند برابر شد. آنطور که علی سرتیپی یکی از تهیه‌کنندگان سرشناس سینما گفته «نوروز امسال نسبت به سال گذشته، نه تنها گیشه فیلم‌ها افت نداشت که افزایش تعداد مخاطب را هم شاهد بودیم. سال گذشته در همین بازه زمانی تعداد مخاطب سینماها یک میلیون و 300 هزار نفر بود اما امسال این رقم به دومیلیون و 305 هزار نفر افزایش پیدا کرد. رسیدن به چنین عددی یعنی مخاطبان سینماها کم نشده و فروش فیلم‌ها هم کاهش پیدا نکرده است.»
اشاره این تهیه‌کننده به فروش فیلم‌های کمدی در سال‌های گذشته است که به تنهایی سهم قابل‌توجهی را از گیشه به خود اختصاص می‌دادند و بقیه فیلم‌ها در این ماراتن یا جایی نداشتند یا چیدمان اکران فیلم‌ها به گونه‌ای بود که شانس بسیار کمتری برای دیده شدن و داشتن گیشه پررونق داشتند.
 اما نوع چیدمان فیلم‌های اکران نوروز امسال به گونه‌ای بود که تلاش شده بود همه گونه‌های فیلم و به تبع آن، سلایق مخاطبان گوناگون دیده شود. این تلاش برای «تکثرگرایی» و «میل به غنابخشی» و «تنوع ژانر و مضامینِ» فیلم‌های روی پرده، از نگاه ریاست سازمان سینمایی نشأت می‌گیرد که در چند ماهی که سکان سینما را به دست گرفته به شکل آشکار و هدفمندی اکران فیلم‌ها را از شکل تک ساحتی که عرصه تاخت و تاز فیلم‌های کمدی و شبه کمدی بود، گرفته و به سمت تکثرگرایی و گسترده کردن سلایق مخاطبان در حوزه اکران سوق داده است. آنچه که آمار وارقام گیشه‌ها می‌گویند این است که این «نگرش جدید» در حوزه تولید و اکران فیلم‌ها به مذاق مخاطب خوش نشسته و از آن استقبال کرده است.
با استقبالی که مخاطبان سینمارو در شهرهای مختلف از چیدمان متنوع اکران فیلم‌های نوروزی به عمل آوردند، این حقیقت بار دیگر خود را نشان داد که سینما همچنان یکی از مهم‌ترین، جذاب‌ترین و پرنفوذترین کالای فرهنگی در کشور است که با وجود افزایش رسانه‌های «هم‌سان»، همچنان جایگاه ویژه و یگانه‌اش را در بین مخاطبان حفظ کرده و چشم‌انداز روشنی پیش رو دارد.

 

صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • دیپلماسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • اندیشه
  • گزارش
  • علم و فناوری
  • ایران زمین
  • ورزشی
  • حوادث
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
آرشیو تاریخی
<
۱۴۰۴ فروردین
>
ش
ی
د
س
چ
پ
ج
۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۳۰ ۱
۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸
۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵
۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲
۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹
۳۰ ۳۱ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
شماره هشت هزار و هفتصد و چهارده
 - شماره هشت هزار و هفتصد و چهارده - ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
۱۶