۸۸ سال بعد از ارائه انیمیشن کلاسیک و بسیار محبوب کمپانی والتدیسنی
بازگشت «سفیدبرفی» با بازیگران زنده
وصال روحانی
روزنامهنگار
یکی از رخدادهای جالب دنیای سینما طی روزهای پیش رو، اکران نسخه تازهای از «سفیدبرفی» کارتون افسانهای کمپانی والتدیسنی با حضور بازیگران زنده است. نسخه کارتونی این اثر سینمایی که با نام «سفیدبرفی و هفت کوتوله» در سال 1937 به نمایش درآمد، از محبوبترین فیلمهای تاریخ سینما چه از منظر کودکان و چه از دیدگاه بزرگسالان است و از روز 2 فروردین 1404 که نسخه تازه آن با اسم کوتاه و مخفف «سفیدبرفی» در قاره آمریکا و غرب اروپا اکران عمومی میشود، اشتیاق فراوان سینمادوستان برای دیدن کیفیت فیلمی که برای اولین بار با بازیگران زنده ساخته شده و یک کار کارتونی نیست، به نقطه اوج خود خواهد رسید. این ورسیون جدید را مارک وب کارگردانی کرده و ایفای رل سفیدبرفی به راشل زیگلر سپرده شده است. در این فیلم پاتریک پیج در نقش کاراکتر موسوم به «آینه روی دیوار» ظاهر میشود. ایفای رل جاناتان هم که نمادی از پرنس واقعی این داستان است، به اندرو برنآپ واگذار شده است. متن این فانتزی موزیکال را گرهتا گرویگ بازیگر و کارگردان زن جوان آمریکایی با همیاری ارین کرهسیدا ویلسون نوشته است و البته هر دوی آنها از نوشتههای دوروتی آنبلنک و تد سییرز الهام گرفتهاند که نزدیک به 90 سال پیش نویسندههای فیلمنامه اوریژینال و نسخه کارتونی «سفیدبرفی» بودهاند.
چرا اینقدر تأخیر؟
نسخه کارتونی و کلاسیک «سفیدبرفی و هفت کوتوله» که دقیقاً 88 سال پیش به نمایش درآمد و به خودیخود اقتباسی از داستان سال 1812 برادران گریم با همین نام به حساب میآید، با چنان استقبالی روبهرو شد که این همه تأخیر در ساخت نسخهای جدید از آن اسباب حیرت میشود. در این بازه زمانی طولانی، والتدیسنی بسیاری از آثار انیمیشن پرطرفدار خود را با بازیگران زنده بازسازی و روانه سینماها کرده و این روند از سال 1989 با ارائه نسخهای جدید از «پری دریایی کوچک» آغاز شد. طی این مدت هر سال حداقل یکی از آثار پرفروش کارتونی دیسنی با استفاده از هنرپیشههای زنده بازسازی و اکران شده و میزان فروش و استقبال مردمی از این روند چنان زیاد بوده که این کمپانی قدیمی و معتبر کارتونسازی چنین پروسهای را در دستورکار دائمی خود قرار داده است.
زیر تیغ انتقاد استودیوهای رقیب
نقشههای موجود درباره ساختن نسخهای جدید از «سفیدبرفی» اول بار در اکتبر 2016 از سوی کمپانی دیسنی اعلام شد و ابتدا انتخاب «ارین کرهسیدا ویلسون» به عنوان سناریست اصلی فیلم مورد تأیید نهایی قرار گرفت و سه سال بعد از آن مارک وب نیز به عنوان کارگردان این اثر سینمایی معرفی شد. تصویربرداری این فیلم طی ماههای مارس تا ژوئیه 2022 انجام پذیرفت و کارهای موسوم به «پس از تولید» (Post Production) نیز تا ژوئن 2024 به سامان رسید. در ماههای منتهی به نمایش این فیلم برخی انتقادات که عمدتاً از سوی استودیوهای رقیب والتدیسنی صورت گرفته، متوجه این فیلم و نحوه ساختن و بافت و مضمون آن شده است. یکی از انتقادات اعمال چندین و چند باره تغییرات در متن داستان و در ترسیم اتفاقات مطروحه بوده و دیگری جسارت و بیانصافی راشل زیگلر بازیگر نقش اصلی فیلم در انتقاد از فیلم اوریژینال و کوچک و ضعیف شمردن آن. برخی منتقدان و انجمنهای سینمایی هم نوع به تصویر کشیدن هفت کوتوله را در این نسخه تازه به سخره گرفته و گفتهاند، خبری از اصالت نسخه اولین در ورسیون تازه نیست. با این حال، تیغ انتقادات این قبیل گروهها تاکنون نتوانسته است از اشتیاق مردم برای دیدن نسخه تازه بکاهد و اگر کیفیت این فیلم همانی باشد که موافقان میگویند، نمایش آن در همان دو سه روز اول لاجرم سبب قطع صداهای انتقادی خواهد شد.
رویارویی با یک ملکه شیطانصفت
اگر بخواهیم کوتاهترین توصیف را از «سفیدبرفی» ارائه دهیم، باید بگوییم درباره پرنسسی با همین نام است که میکوشد با همیاری هفت کوتوله پرتحرک و چالاک، قلمرو محل زندگیاش را از شر وجود ملکه منطقه که ماهیتی شیطانی دارد، رهایی بخشد و موضوع وقتی جالبتر میشود که بدانیم این ملکه بدطینت مادرخوانده خود سفیدبرفی است. این رویارویی به سبک و روش اکثر کارهای هالیوودی پایانی خوش دارد و این نیروهای «خیر» هستند که بر «شر» (ملکه) فائق میآیند، اما مارک وب در این نسخه تازه براساس سناریوی «کرهسیدا ویلسون» برخی پیچوخمهای تازه را بر متن داستان افزوده تا نسل فعلی و مدرن سینماروها بیشتر راضی شوند و همه چیز سرراست و فاقد غافلگیری و شگفتی نباشد. فیلم وب ابتدا یک نمایش امتحانی را در شهر سگوویای اسپانیا در 24 اسفندماه امسال تجربه کرد ولی امواج ناشی از پخش وسیع آن تازه از فروردینماه 1404 آغاز خواهد شد و فرجام اقتصادی و هنری آن را مشخص خواهد کرد.
تازهها در کنار قدیمیها
دو نکته مهم دیگر درباره ورسیون تازه سفیدبرفی وجود دارد؛ یکی اینکه اگر پاندمی کرونا در جهان حادث نمیشد، تصویربرداری این فیلم طی ماههای مارس تا ژوئن 2020 صورت میگرفت ولی این واقعه تلخ سبب تأخیری به مدت دو سال و نیم در انجام این کار شد و به تبع آن در اکران این فیلم نیز بیش از دو سال تأخیر افتاد. نکته دوم نقش مهم ترانهها و موسیقی ورسیون تازه سفیدبرفی در تکوین و توفیق آن است. زیرا هر چه باشد، ما همچون کار اوریژینال با فیلمی موزیکال طرف هستیم و زبان گویش کاراکترها باید آهنگین باشد و نواها و ترانهها پیامرسان باشند، نه دیالوگهای عادی و رایج در سایر فیلمها. به همین خاطر است که موزیک متن جف مارو برای این نسخه تازه مورد توجه فراوانی قرار گرفته و زیر ذرهبین رفته و البته نمره قبولی گرفته است. البته اکثر ترانههای نسخه سال 1937 والت دیزنی، در این نسخه تازه هم تکرار میشوند اما با اجرای ارکسترال تازه و در کنار آن، موزیسینهایی همچون بنج پاسک و جاستین پل با همیاری جک فلدمن چند ترانه تازه و مد روز را هم برای این ورسیون تازه سروده و به مجموعه موجود افزودهاند. پاسک و پل همانهایی هستند که در زمان بازسازی «علاءالدین» دیگر انیمیشن پرطرفدار دیسنی با بازیگران زنده در سال 2019 دو ترانه جدید را برای آن فیلم نیز ساخته بودند.
مشخصات فیلم
عنوان:«سفیدبرفی» (Snow White)
کارگردان: مارک وب
سناریستها: کرهسیدا ویلسون
و گرهتا گرویگ
بازیگران: راشل زیگلر، اندرو برنآپ، آنسو کابیا، هدلی فریزر، پاتریک پیج، دوژونا گیفت، کالین مایکل، کار مایکل و جورج اپلبای
مدیر فیلمبرداری: مندی واکر
تدوینگران: مارک سانگر و سارا بروشار
موسیقی متن: جف مارو
تهیهکنندگان: مارک پلات و جارد لبوف
کمپانی تولید و توزیعکننده: والتدیسنی
مدت: 109 دقیقه
هزینه تولید: 260 میلیون دلار