رجعت خواننده‌های قدیمی به رسانه ملی

«مهدی یغمایی» از خوانندگان نام‌آشنای موسیقی پاپ، درباره نسل امروز خواننده‌های تیتراژخوان و انتخاب‌های سلیقه‌ای کارگردانان و تهیه‌کنندگان در خصوص این‌گونه کارها و زدوبند‌هایی که صورت می‌گیرد، اظهار کرد: «خود من به شخصه از زمانی که وارد این عرصه شدم و کار کردم دستمزد تولید اثرم را دریافت کرده‌ام. البته برای برنامه ماه عسل هزینه‌ای دریافت نکردم و با کمال احترام و افتخار این همکاری را با آقای علیخانی داشتم، اما اینکه در جایی، تهیه‌کننده‌ای تصمیم می‌گیرد هزینه کند تا خواننده خود را در یک تیتراژ معرفی نماید، به نظرم هیچ ایرادی به آن وارد نیست و انجام تبلیغات برای مخاطب هزینه دارد.»
آخرین کار این خواننده به سفارش شبکه سلامت بود با عنوان «ماه ماه» که در ایام ماه مبارک رمضان پخش می‌شد. یغمایی درباره مؤلفه‌های ساخت یک تیتراژ در ایام‌ خاص سال مانند ماه مبارک که مخاطبان گسترده‌تری دارند، گفت: «اولویت اول شعر و ترانه مناسب است. به‌طورمثال کاری که برای ماه عسل خواندم ترانه آن سروده روزبه بمانی بود؛ شعری که هم وجه عاشقانه داشت و هم عارفانه. من براین نظرم اگر کارهای مناسبتی با استفاده از جملات و ترانه‌های مناسب، فقط برای یک مناسبت خاص تولید شوند، بعد ازپایان آن مناسبت چندان مورد اقبال قرار نمی‌گیرند. البته اصولاً ترانه‌سرایان به گونه‌ای کار تولید می‌کنند که در ذهن مخاطب بماند و همیشه مورد استفاده باشد. مانند قطعه «حس می‌کنم» در ماه عسل یا «من عاشقت‌شدم» در تیتراژ شب کوک. بنابراین تأکید می‌کنم اگر به صرف کارهای مناسبتی تولید شود ماندگاری کوتاهی دارد، اما اگر به ترانه جملاتی افزوده شود که هم وجه عاشقانه و هم عارفانه داشته باشد بی‌تردید تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.»
این خواننده پاپ درباره علت ماندگاری برخی از تیتراژهای دهه‌های گذشته و عدم مانایی کارهای امروزی اظهار کرد: «تلویزیون رسانه‌ای فراگیر و جمعی است و مردم برای تماشای آن آبونمان یا اشتراکی پرداخت نمی‌کنند، به همین سبب بالطبع مخاطبان بیشتری را هم دربرمی گیرد. بنابراین طبیعتاً نوع کیفیت برنامه‌هایی که دهه 80-70 تولید می‌شد و هنرمندانی که حضور داشتند در بهتر دیده شدن و شنیده شدن آن بی‌تأثیر نبوده است و کارهای ماندگاری از آن دوران با صدای خوانندگانی چون محمد اصفهانی، محسن چاووشی، احسان خواجه‌امیری و... باقی مانده است. اما دلیل اینکه امروزه این‌گونه نیست، به سبب تغییر وضعیت و سیاست‌گذاری‌های رسانه ملی است. شاید زمان آن فرارسیده است که هنرمندان به صدا و سیما بازگردند تا بار دیگر تولیدات باکیفیت دهه 80-70 از سرگرفته شود تا این رسانه ملی مخاطبینی را که از دست داده‌اند با تمهیدات بازگرداند و باردیگر شاهد کارهای ماندگار از سوی هنرمندان باشیم. اما در حال حاضر با توجه به دودستگی که در مخاطبان به وجود آمده چندان به این اتفاق‌ها خوشبین نیستم کما اینکه کارهای بسیاری هم خوانده شده اما خروجی خوبی نداشته است.» او درباره بهره بردن از چهره‌های روز تیتراژخوانی گفت: «به هرحال چهره‌های جدید هم باید کار کنند قرار نیست که همیشه ما قدیمی‌ها بخوانیم البته باید توازن هم برقرار شود. امیدوارم خواننده‌های قدیمی هیچ‌گاه کنارگذشته نشوند، اما زاویه‌ای هم با نسل جوان ندارم و لذت هم می‌برم مشروط بر اینکه صدا داشته و اجراکننده‌ای درست باشند. برخی از خواننده‌های جدید سطح کاری‌شان مناسب تیتراژخوانی نیست. البته در این‌باره همچنان پارتی بازی و رانت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد به هر حال در این زمینه هر چقدر رابطه‌ها بیشتر باشد طبعاً سفارش‌های بیشتری خواهید داشت.»

 

صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • دیپلماسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • اندیشه
  • اطلاع رسانی
  • علم و فناوری
  • ایران زمین
  • ورزشی
  • حوادث
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و نود و هشت
 - شماره هشت هزار و ششصد و نود و هشت - ۲۰ اسفند ۱۴۰۳