نشست رسانهای دومین جشنواره عود نوازی قشم برگزار شد
شبهای عود
نداسیجانی
گروه فرهنگی
نشست رسانهای دومین جشنواره عودنوازی قشم، دیروز، در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
محسن فتاحی، دبیر جشنواره همراه با کیوان فرزین،یکی از داوران بخش رقابتی؛ ادریس راموز، معاون اجتماعی فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم و مجید ناظم پور ازجمله شرکت کنندگان در این نشست بودند.
محسن فتاحی، دبیراجرایی این دوره ازجشنواره درابتدای صحبتهای خود به افزوده شدن بخش رقابتی اشاره کرد و گفت: «در این دوره از جشنواره بخش رقابتی اضافه شده است که البته ایده این کار از سال گذشته وجود داشت و امسال نیز در راستای برنامههای سال گذشته حرکت خواهیم کرد.»
او در ادامه افزود:« از دوئتنوازی بیشتر شامل بخش غیررقابتی میشود و محدودیت خاصی در این بخش وجود ندارد جز اینکه حتماً دو ساز ریتمیک باید در ترکیب گروه وجود داشته باشد. نکته دیگر اینکه تصمیم داریم در جشنواره نمایشگاهی داشته باشیم که به قسمت تجاری و اقتصادی ساز عود کمک کند.همچنین نشستهای تخصصی ساز عود را خواهیم داشت که بتوانیم به چالشها و مسائل ساز عود بپردازیم. نکته قابل توجه موسیقی خزر تا خلیج فارس است که در شبهای جشنواره خواهیم داشت و از نفرات برگزیده سال گذشته برای این قسمت دعوت شده است.همچنین کمپینی راهاندازی خواهد شد تا مردم با هر سازی که علاقهمند هستند به قشم بیایند و در فضایی که طراحی شده ساز بنوازند.»
کیوان فرزین، عضو هیأت داوران هم درباره بخش رقابتی جشنواره گفت:« سال گذشته که این جشنواره برگزار شد چشم انداز ما به دوردستی فراتر از یکی - دو دوره بود. در این دوره روند داوری در چند نکته متفاوت شده است؛ اول اینکه سال گذشته در چهار بخش جایزه دادیم ولی در این دوره ردهبندی سنی تفکیکشدهتری داریم و مرز بین موسیقی نواحی و دستگاهی برداشته شده است.دراین دوره داوران به یک پرفورمنس امتیاز میدهند و باید گستره وسیعی از سلایق و مکاتب و دیدگاهها را پوشش دهند که داوری بهتر انجام شود.»
به گفته او، در این دوره از جشنواره موسیقیهای حوزه ایرانی، عربی و ترکی که ریشه مشترک دارند توجه ویژهای خواهد شد و بطور کلی تمامی رِنگهای موسیقی ایرانی میتوانند در جشنواره ابراز وجود کنند.
«ادریس راموز» معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد:« هدف منطقه آزاد یک کنش اقتصادی و تجاری است. ساز عود از سال ۱۴۰۱ به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شد و سال گذشته اولین جشنواره عودنوازی را برگزار کردیم. وضعیت توسعه منطقه جنوب کشور دیپلماسی اقتصادی است. براین اساس برای اینکه فعالیتهای اقتصادی موفقی داشته باشیم، نیاز است به دیپلماسی فرهنگی هم توجه شود. ما اشتراکات فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه داریم و هر چقدر این اشتراکات توسعه یابد، میتوانیم موفقیت اقتصادی بیشتری داشته باشیم. مهمترین دارایی فرهنگ در جنوب ایران و قشم، موسیقی و بهخصوص ساز عود است. در تکتک خانههای قشم عنصر ساز عود عضو جدا ناشدنی زندگی آنهاست.»
راموز بیان کرد:« جشنواره عودنوازی علاوه بر اینکه میتواند یک سرمایه سیاسی در سطح بینالمللی باشد، یک سرمایه اقتصادی برای جزیره هم محسوب میگردد. البته به شرطی که در بین مردم نهادینه شود، به گونهای که در دورههای آینده خود نهادهای مردمی آن را برگزار کنند و منطقه آزاد قشم صرفاً نقش تسهیلگری داشته باشد.»
او درپاسخ به «ایران» درباره ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره گفت: «در ایجاد دبیرخانه جدی هستیم و مکان آن در حال آمادهسازی است که باتوجه به معماری خلیج فارس آن را خواهیم ساخت.»
مجید ناظمپور، نماینده بخش بینالملل جشنواره هم درباره اهمیت ساز عود گفت: «ساز عود با قدمت ۵ هزار ساله تنها ساز ایرانی است که بینالمللی شده و امروز یک سمبل از فرهنگ اسلامی است؛ به همین دلیل در بیشتر کشورهای خاورمیانه فستیوال تخصصی عود برگزار میشود.اگرچه ساز عود از سه قرن پیش به دلایل نامعلوم در ایران فراموش شد اما در ابتدای قرن معاصر به همت روحالله خالقی این ساز به ایران بازگردانده شد و بعد از آن بسیاری از اساتید مأمور شدند که این ساز را معرفی کنند، اما هنوز آن گونه که باید در بین خانوادههای ایرانی معرفی نشده است.»
او درباره میهمانان بخش بینالملل جشنواره به «ایران» گفت: «برای اینکه خارج از ایران بدانند که عودنوازی در ایران به چه شکل و شمایلی است، تصمیم گرفتیم از دوره بعدی بخش بینالملل را داشته باشیم البته امسال هم میهمانان خارجی خواهیم داشت. مصر، شمال آفریقا، ترکیه و عراق مکاتب مختلفی در مکتب عودنوازی دارند که از هر مکتب دو سه نفر را در نظر گرفتهایم که حداقل از هر مکتب یک نفر حضور پیدا کند.» گفتنی است طبق فراخوان، مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره عودنوازی قشم، ۱۰ اسفندماه است و آیین اختتامیه جشنواره، ۲۵ تا ۲۸ فروردین در دو نقطه از قشم؛ قلعه پرتغالیها و غار خربس برگزار میشود.