معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با «ایران» قول مهر ۱۴۰۴ را داد

دانش‌آموزان دختر بازمانده از تحصیل کاهش می‌یابند

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

ادامه تحصیل در مقاطع بعد از دبستان در مناطق روستایی به‌ویژه مناطق صعب‌العبور برای بسیاری از دختران امری محال است. فاصله‌های طولانی خانه تا مدرسه گاهی به کیلومترها می‌رسد و دختران نمی‌توانند با پای پیاده این مسیرها را طی کنند یا حتی هزینه پرداخت کرایه رفت و آمد را ندارند. در این میان بسیاری از خانواده‌ها هم اجازه نمی‌دهند که دختران این مسیرهای طولانی را برای علم‌آموزی طی کنند و در نهایت آنچه نصیب این دسته از دختران می‌شود، خانه‌نشینی است. استان‌هایی که از نظر اقتصادی توسعه کمتری را تجربه کرده‌اند، در صدر استان‌های درگیر بازماندگی و ترک تحصیل هستند. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی و کرمان به ترتیب دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل هستند. البته بازماندگی از تحصیل در سنین نوجوانی در میان دختران در مقایسه با پسران و در جمعیت روستایی در مقایسه با جمعیت شهری، به دلایل عدیده با شدت بیشتری روبه‌رو است و این موضوع می‌تواند ناشی از مسائل فرهنگی نیز باشد. درخصوص این موضوع دولت‌های قبل برنامه‌هایی داشتند که اتفاقات خوبی را نیز به دنبال داشت اما به طور کامل به سرانجام نرسید. حالا در دولت چهاردهم از سوی مسئولان، این وعده داده شده که برنامه‌ها پیگیری و قرار است در مدت زمان کوتاهی مشکلات در حوزه دختران بازمانده از تحصیل مرتفع شود. برای روشن‌تر شدن ابعاد این موضوع مهم، از زهرا بهروز آذر، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده سؤال کردیم.به گفته او، موضوع آموزش و پرورش یکی از مسائل مهم مورد توجه شخص آقای دکتر پزشکیان است، چرا که برای این موضوع کارگروه ویژه تشکیل دادند. من فکر می‌کنم در مدت زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم بر اساس گزارشی که از وزیر آموزش و پرورش داشتم، ۱۷ جلسه تخصصی با شخص رئیس جمهوری برگزار شده است. شاید رئیس جمهوری با هیچ کدام از وزرا این مقدار دیدار نداشتند. طی دیدارهای انجام شده با حضور تیم‌های آموزشی، بحث اصلی حول محور عدالت آموزشی بوده است که این موضوع به مورد دختران بازمانده از تحصیل و رفع مشکلات آنها نیز ارتباط مستقیم دارد.
او در ادامه توضیحات خود اضافه می‌کند: «در بحث تغییرات و تحولاتی که در حوزه آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد، نظر رئیس جمهوری در برقراری عدالت است و بحث
کیفیت بخشی در عدالت آموزشی باید با چند نگاه دنبال شود.»
بهروزآذر معتقد است که دسترسی همه افراد به فضاهای آموزشی متناسب یکی از مواردی است که در عدالت آموزشی مورد توجه قرار دارد. رئیس جمهوری با همین رویکرد در این دولت نهضت مدرسه‌سازی را شروع کردند و این راه با قوت پیش می‌رود. ایشان تأکید دارند که این موضوع یک بار برای همیشه باید در کشور حل شود.

تأمین هزینه سرویس مدرسه  و خوابگاه دختران
در برخی موارد برای کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل، ارائه سرویس رایگان چاره کار نیست، چرا که به حدی مدرسه از محل زندگی دانش‌آموز دور است که امکان رفت و آمد برای دختران وجود ندارد و به امری محال تبدیل می‌شود. از این رو دانش‌آموزان در چنین شرایطی ناگزیر هستند در مدارسی که مجهز به خوابگاه است، تحصیل کنند تا مسأله رفت و آمد روزانه نداشته باشند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در سفرهای استانی هنوز دیده می‌شود که با وجود سرانه آموزشی، کمبود کلاس‌های آموزشی وجود دارد، می‌افزاید: «فرزندان ما باید دسترسی مناسبی به فضاهای آموزشی داشته باشند. در این مورد بحث تأمین سرویس‌ها مطرح شده است. دلیل بازماندگی از تحصیل بخشی از دختران، این است که نمی‌توانند فاصله طولانی بین خانه تا مدرسه را طی کنند یا توان پرداخت هزینه بالای سرویس را ندارند. در حال حاضر بودجه تأمین سرویس تصویب شده و در سه سفر استانی که رئیس جمهوری داشتند، در هر سه استان بودجه ویژه برای حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش دیده شده است. با تأمین اعتباری که صورت گرفته، از سال آینده سرویس‌های رایگان در اختیار دانش آموزان مشمول قرار می‌گیرد.»
درخصوص افزایش تعداد خوابگاه‌های دختران محصل نیز بهروزآذر تأکید می‌کند که در برخی از شهرستان‌هایی که بازدید داشتیم، فاصله روستاها تا محل تحصیل به حدی زیاد است که اصلاً دختر دانش‌آموز نمی‌تواند به عنوان مثال روزی ۲۰ کیلومتر راه را طی کند. در چنین مواردی حتی سرویس رایگان هم دردی را دوا نمی‌کند، چرا که تردد روزانه از جاده‌های روستایی که بعضاً صعب‌العبور هم هستند، غیرممکن است. در مناطقی مانند استان خوزستان، مدارس شبانه روزی دختران باید ایجاد شود تا دختران بازمانده از تحصیل بتوانند در این مدارس شبانه روزی به ادامه علم آموزی بپردازند. ساخت این خوابگاه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد. همه تلاش ما این است که همه فرزندان ما به ویژه دخترانی که بازمانده از تحصیل هستند، بتوانند در آغوش مدرسه آموزش‌های سالمی‌ببینند و مهارت‌های چند بعدی را که در سند تحول نیز به آنها اشاره شده است، بیاموزند.