گفت‌و‌گوی «ایران» با مدیر فیلم‌نت و نویسنده سریال «در انتهای شب» به بهانه حضور این اثر در جشنواره سریز مانیا

آغاز درخشش جهانی «در انتهای شب»

معصومه غفاری/ خبرنگار فرهنگی/ سریال «در انتهای شب» فیلمی خوش‌ساخت و مخاطب‌پسند به کارگردانی «آیدا پناهنده» است که پس از نمایش موفق در پلتفرم «فیلم‌نت» از میان بیش از ۴۰۰ اثر از ۵۶ کشور دنیا انتخاب شد و قرار است به‌زودی در بخش مسابقه بین‌الملل پانورامای جشنواره «سریز مانیا» با ۹ اثر از سایر کشورهای دنیا به رقابت بپردازد.
جشنواره سریزمانیا ازجمله جشنواره های بسیار معتبر سریال در جهان است که هر ساله در شهر لیل فرانسه برگزار می شود. به گفته علی سرتیپی، مدیر پلتفرم «فیلم‌نت» این سریال تنها نماینده ایران و همچنین خاورمیانه در این بخش از جشنواره سریزمانیا است که با سریال‌های محصول کشور‌های انگلیس، کره‌جنوبی، آمریکای جنوبی و فرانسه به رقابت خواهد پرداخت.

«در انتهای شب» آغازگر حضور آثار خوب ایرانی در مجامع هنری بین‌المللی است
سرتیپی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به حضور سریال «در انتهای شب» در جشنواره بین‌المللی «سریز مانیا» در فرانسه می‌گوید:«تا قبل از این اثر، شاید به دنبال جذب مخاطبان خارج از مرز نبوده‌ام، بلکه تلاش کرده‌ام با سلیقه و ذائقه مخاطبان داخلی ارتباط برقرار کنم. هر چند نمونه‌های خیلی خوبی از این نوع تفکر را در آثار هنرمندان خوب کشورمان شاهد بودیم که از آن جمله می‌توان به آثار «اصغر فرهادی» اشاره کرد که به ‌خوبی توانست همزمان با مخاطبان داخلی و خارجی ارتباط برقرار کند.»
مدیر سکوی فیلم‌نت با اشاره به ساخت آثار مناسب برای مخاطبان بیرون از مرز می‌افزاید:«شخصاً عاشق ساختن این‌گونه آثار هستم و باید بگویم سریال «در انتهای شب» نیز با همین نگاه ساخته شده تا بتواند رضایت عموم مخاطبان را جلب کند.»
او با اشاره به آثار موفق «آیدا پناهنده» عنوان می‌کند:«فیلم‌های این کارگردان عموماً موفق عمل کرده و با راهیابی به «کن» همزمان توانسته است با مخاطبان داخلی و خارجی ارتباط برقرار کند. در ساخت این فیلم نیم‌نگاهی نیز به تأمین ‌نظر مخاطبان بیرون از مرز شده است؛ هرچند اصل و بنا در ساخت این اثر بر این بوده است که بتواند با مردم و مخاطبان داخلی به‌ خوبی ارتباط برقرار کند.»
سرتیپی اظهار می‌کند:«خوشبختانه سریال «در انتهای شب» از آن دست آثاری است که مورد توجه و تأیید همه نوع نگاه و سلیقه‌ای قرار گرفته است. بنابراین می‌توان حضور این سریال را در بخش مسابقات بین‌المللی پانورامای جشنواره «سریز مانیا» به فال نیک گرفت و آن را به نوعی آغازکننده و ادامه‌دهنده حضور آثار خوب ایرانی در جشنواره‌ها و مجامع هنری بین‌المللی دانست، چرا که ما به عنوان نماینده خاورمیانه، موفق به حضور در قوی‌ترین جشنواره، معادل اسکار و کن سریال‌ها شده‌ایم. هرچند قبل از این اثر، سریال «پوست شیر» هم در جشنواره روسیه شرکت کرده بود، اما حضور «در انتهای شب» در جشنواره «سریز مانیا» اتفاقی متفاوت، ویژه و ارجح به سایر رویدادهایی از این دست است که کامیابی برگزیده‌ شدن از میان 400 اثر از سایر کشورهای جهان را به خود اختصاص داده و موفق به حضور در این جشنواره شده است.»
به باور سرتیپی، انتخاب سریال ایرانی «در انتهای شب» از میان بیش از ۴۰۰ اثر از ۵۶ کشور دنیا در این جشنواره، نشانگر کیفیت ساختاری مناسب آثار ایرانی بوده و قطعاً می‌تواند ادامه اتفاقات بهتر برای این سریال و نیز سرآغاز تولید آثار بیشتر و بهتر در عرصه فیلم و سریال و حضور آنها در مجامع بین‌المللی باشد.
او با اشاره به داشتن نگاه اقتصادی در صنعت فیلم با تولید آثار باکیفیت در کشور می‌گوید:«این کار می‌تواند بهانه و سرآغازی باشد برای تولید و تأمین بخشی از مباحث اقتصادی کشور، چرا که ایران به لحاظ فرهنگی و نیز وجود تکنیسین‌های کاربلد، شرایط و دارا‌ بودن نیروی انسانی کار‌آمد و تفکر بالا در این زمینه، سرآمد و بالاتر از سایر کشورهای همسایه و منطقه است. بنابراین امیدواریم با رفع موانع موجود از مسیر ساخت این دست آثار و همچنین حمایت مسئولان‌ امر از این عرصه، به جایگاه واقعی و درخور شأن کشور، مردم و فرهنگ‌مان در میان سایر ملل و فرهنگ‌ها در جوامع جهانی دست یابیم.»
 
ضرورت حمایت مسئولان فرهنگی برای آزادی‌ عمل بیشتر هنرمندان
«ارسلان امیری» نویسنده سریال «در انتهای شب» نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید:«از آغاز پاندمی کرونا که اساساً تمام پلتفرم‌های نمایش خانگی را تحت تأثیر قرار داد، از آنجایی که مردم نمی‌توانستند سینما بروند، به مخاطبان سریال‌ها، بویژه در بخش نمایش خانگی ایران و جهان اضافه شد. بنابراین جشنواره‌هایی مانند «سریز مانیا» که به صورت خاص و ویژه به ساخت سریال می‌پردازند، رونق گرفته و رقابت میان آنها در ایران و جهان بالا گرفت.
به گفته امیری، فستیوال «سریز مانیا» نیز از آنجایی که جزو مهم‌ترین فستیوال‌های سریال است، سال به‌ سال اعتبار بیشتری در جوامع جهانی پیدا می‌کند. در سال‌های قبل هم دست‌کم دو پروژه ایرانی موفق به حضور در این فستیوال شدند و این مهم نشانگر این است که سریال‌سازی ما اگر از لحاظ کیفی در سطح بالاتری قرار گیرد، حتماً مورد اقبال جهانی قرار خواهد گرفت.
نویسنده «در انتهای شب» در خصوص شاخصه‌های ویژه قصه‌پردازی این اثر عنوان می‌کند:«در بازخورد اولیه فستیوال در مواجهه با فیلمنامه این سریال و ایمیل‌های دریافتی از آن، این‌گونه دیده می‌شود که مسأله آنها، درباره بازتاب زندگی امروز طبقه متوسط ایران و درگیری و پیچیدگی عواطف انسانی است که از نگاه آنان، صرفاً متعلق به ایران نبوده، بلکه نگاه انسانی را در بر‌می‌گیرد که می‌تواند در سایر نقاط جهان نیز در مواجهه با مخاطب مورد توجه قرار گیرد. این‌گونه به نظر می‌رسد که موضوعاتی از این دست همچنان برای رسانه و نیز پلتفرم‌ها در جهان جذاب است.»
او ادامه می‌دهد:«مهم‌ترین ویژگی موجود در فیلمنامه «در انتهای شب» که منجر به حضور آن در جشنواره سریز مانیا شد، پرداختن به روابط عاطفی و انسانی در خانواده طبقه متوسط بود که مورد توجه داوران این جشنواره قرار گرفت. هر چند نهایتاً باید صبر کرد و در ادامه پس از پخش سریال در جشنواره، شاهد چگونگی بازتاب آن در میان مخاطبان خارج از کشور بود.»
امیری در خصوص برگزاری جشنواره «سریز مانیا» اظهار می‌کند:«صرف برگزاری فستیوالی در یک جایی از دنیا و حضور آثار ایرانی در آن، نمی‌تواند ما را خیلی خوشحال کند، چرا که با وجود این همه سریال و تولیداتی که هر ساله در پلتفرم‌های مختلف و همچنین در سینمای ما تولید می‌شود، همچنان در این عرصه در حال افول هستیم. موضوع، تولید چند محصول خوب و حضور آن در این دست فستیوال‌ها نیست، بلکه مهم‌ترین مسأله این است که آثار ما مخاطب جهانی داشته باشد؛ یعنی اساساً فرهنگ و هنر ایرانی بتواند در جهان مخاطب داشته باشد و این مهم مستلزم این است که علاوه بر بالا ‌بردن سطح کیفی آثار فرهنگی، مدیران فرهنگی کشور نیز در پی رفع مشکلات و موانع ممیزی‌ها و مشکلات موجود در بخش صدور مجوز باشند، چرا که اگر بخواهیم در این روندِ پویای جهانی مشارکت داشته باشیم، قطعاً باید هنرمندان‌ ما بتوانند کمی آزادانه‌تر به فعالیت بپردازند که این امر نگاه ویژه و حمایت مسئولان را می‌طلبد.»