تولد اولین اسکوتر سبز جهان

یاسمن صادق‌شیرازی
خبرنگار

شرکت موتورسیکلت‌سازی هندی TVS از «ژوپیتر»، اولین اسکوتر دوچرخ جهان با سوخت CNG رونمایی کرد که شباهت بسیاری به موتورسیکلت دارد. CNG به‌عنوان جایگزین بنزین و گازوئیل میزان آلایندگی کمتری دارد و می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد و در این زمینه به کلانشهرها کمک کند.
این اولین باری نیست که هندی‌ها سراغ سوخت CNG می‌روند و سال گذشته نیز شرکت «باجاج» اولین موتورسیکلت جهان با سوخت CNG را تولید کرد. این اسکوتر، دو چرخ دارد و محل قرار گرفتن باک آن همچون مدل‌های بنزینی، زیر صندلی قرار دارد. البته این صندلی برای راحتی سرنشینان، نسبت به مدل‌های پایه آن بزرگ‌تر طراحی شده است.
اگرچه موتورسیکلت شرکت باجاج و اسکوترهای قدیمی ژوپیتر دارای یک باک بنزینی 2 لیتری و سیلندر CNG بودند اما این اسکوتر جدید فقط با CNG کار می‌کند و می‌تواند با هر یک کیلوگرم CNG مسافت 84 کیلومتری را طی کند.
این دستگاه دارای موتور دوگانه‌سوز 124.8 سی‌سی تک سیلندر است که با 7.2 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 9.4 نیوتن‌متری کار می‌کند که در مقایسه با قدرت مدل بنزینی این اسکوتر با قدرت 8.1 اسب بخار و گشتاور 10.5 نیوتن متری، توان کمتری دارد. مشتریان همچنین یک گیربکس اتوماتیک CVT متصل به موتور دریافت می‌کنند و حداکثر سرعت 80.5 کیلومتر در ساعت را در اختیار خواهند داشت. این اسکوتر همچنین دارای چند ویژگی اضافی شامل نشانگر پایه جانبی، قفل همه‌کاره، درگاه شارژ USB و چراغ جلوی LED است. هرچند زمان مشخصی برای عرضه این مدل اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود این اسکوتر تا پایان سال 2025 در هند عرضه شود.
البته با اینکه موتورهای CNG هنوز هم گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کنند، اما می‌توانند در مقایسه با بنزین، میزان این گازها را تا حدود 20 درصد کاهش دهند. گفتنی است کلمه CNG مخفف Compressed Natural Gas به معنای گاز طبیعی فشرده شده است که از فشرده‌سازی گاز طبیعی به کمتر از یک درصد حجم آن در فشار استاندارد جو، تولید می‌شود. می‌توان ازسی‌ان‌جی به عنوان یک منبع سوخت برای موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد؛ جایی که یک مخزن استوانه‌ای، گاز را قبل از رسیدن به محفظه احتراق از طریق خطوط سوخت و از طریق یک تنظیم‌کننده فشار تغذیه می‌کند تا با هوا مخلوط و توسط شمع مشتعل شود.