خوشنویسی به مثابه رسانه

اسحاق حنیفه
خوشنویس و مدرس دانشگاه

موزه امام علی(ع) این روزها میزبان نمایشگاه خوشنویسی استاد کاوه تیموری با عنوان «خانواده زیباترین نگار جهان» است. کاوه تیموری فارغ‌التحصیل رشته علوم اجتماعی و استاد دانشگاه، از هنرمندان برجسته و شناخته‌شده در حوزه خوشنویسی معاصر ایران است.
وی با تسلط بر خط نستعلیق و تجربه‌ای چندین‌ساله، توانسته جایگاه ویژه‌ای در این هنر کسب کند. استاد تیموری علاوه بر مهارت در خوشنویسی، پژوهشگر و محقق برجسته‌ای نیز هستند که به موضوعات هنری و اجتماعی علاقه‌مند بوده و در این حوزه‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند. همچنین از منظر هنری نیز ایشان خوشنویس بسیار توانایی است که اشراف و تسلط کافی بر خط نستعلیق دارند و سالیان متمادی است که در دانشگاه‌های هنر تهران و انجمن خوشنویسان ایران، خوشنویسی را به‌صورت تخصصی تدریس می‌کنند.
سالیان درازی است که بنده افتخار آشنایی و همکاری با استاد تیموری را دارم و از نزدیک شاهد تلاش‌های بی‌وقفه و عاشقانه ایشان هستم. نمایشگاه اخیر ایشان، هم از لحاظ کمی، تعداد بالای تابلوها و هم از لحاظ کیفی بسیار حائزاهمیت است. بویژه نقطه اوج تابلوهای عرضه شده ترکیب بندی‌های هنرمندانه‌ای است که چشم و دل هر بیننده‌ای را مسحور خودش می‌کند.
کشیده‌های نرم و سیالی که همچون امواج دریا چشمان مخاطبان را با خود همراه می‌کند و تا ژرفای معانی کلمات با خود می‌برد. هر تابلویی ترکیب‌بندی خاص خودش را دارد؛ کشیده‌های محکم و باصلابتی که نشان از قدرت دست دارد و بر بداعت و توانمندی استاد تیموری صحه می‌گذارد.
این ابتکار، خوشنویسی را از یک هنر صرفاً تزئینی فراتر برده و آن را به رسانه‌ای برای بیان دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده است. این امر نشان می‌دهد که هنر می‌تواند نقشی پویا و معنادار در پرداختن به مسائل روز جامعه ایفا کند.
شاید در تاریخ خوشنویسی ایران برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی «موضوعی» بی‌سابقه باشد که استاد تیموری ابداع‌‌کننده این سبک نمایشگاهی هستند. این حرکت نه‌تنها به معرفی سبکی نو در این هنر کمک می‌کند، بلکه می‌تواند الگویی برای دیگر هنرمندان باشد تا از چهارچوب‌های سنتی فراتر روند که می‌طلبد تا مسئولان حوزه فرهنگی حمایت‌های ویژه‌ای را از چنین نمایشگاه‌هایی داشته باشند.