اتوبوسها به نصف جهان نرسیدند
شیما جهانبخش
خبرنگار
گرایش اصفهانیها به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از اتوبوس گرفته تا مترو و ون در سالهای اخیر افزایش یافته است. بهطوری که در یک مقطع زمانی 10 ساله، تعداد اتوبوسسواران اصفهانی از 150 هزار نفر در روز به 400 هزار نفر افزایش یافت. افزون بر این روزانه 120 هزار نفرهم از خطوط مترو استفاده میکنند. این خبر تا اینجا خوشحال کننده و مثبت است چراکه افزایش رغبت شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی یعنی کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و شلوغی معابر، کمک به زیبایی و پاکیزگی شهری و... اما موضوع مهم این است که آیا ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان پاسخگوی این حجم تقاضا هست یا خیر؟
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتوگو با «ایران» کمبود اتوبوس را مشکل اساسی حمل و نقل عمومی این کلانشهر عنوان و اظهار کرد: از ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری تاکنون ۱۸۵ دستگاه اتوبوس از طریق وزارت کشور خریداری و پول آن نیز پرداخت شده اما تاکنون تنها ۴۰ دستگاه از این تعداد را تحویل گرفتهایم و 145 دستگاه از وزارت کشور طلب داریم.
وی با تأکید بر اینکه هزینه این ۱۴۵ دستگاه نیز بطور کامل پرداخت شده، گفت: با وجود آنکه انتظار ما از وزارت کشور عمل به وعدهها و تحویل بقیه اتوبوسها بوده اما آنها اعلام کردهاند در حال حاضر امکان تحویل اتوبوسها وجود ندارد و قرار شده طلب اصفهان به صورت اسناد خزانه برگردانده شود.
ابوالفضل قربانی با بیان اینکه این مشکل تنها مربوط به اصفهان نبوده و همه کلانشهرها با آن درگیر هستند، افزود: پرداخت بهای اتوبوسها حتی اگر به قیمت روز هم باشد، دردی از کلاف پیچیده شهر را دوا نکرده و ما همچنان در انتظار تأمین اتوبوس هستیم. البته ما نیز بعد از این با چندین خودروساز داخلی صحبت کردهایم و امیدواریم در آیندهای نزدیک بتوانیم کمبود اتوبوس شهر اصفهان را از این طریق جبران کنیم.
وی از حمایت و قول مساعدت استاندار در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: آقای جمالنژاد در زمان خرید این اتوبوسها، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بودهاند و در جریان کامل این موضوع قرار دارند. به همین خاطر در صحبتی که با ایشان داشتهایم، قول مساعدت نسبت به پیگیری این موضوع دادهاند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مشکل ورود ۴ رام قطار شهری اصفهان حل شده است، گفت: در این زمینه با معاون وزارت امور خارجه صحبت شد و ایشان در سفر اخیر خود به چین خرید ۴ رام قطار را به سرانجام رساندهاند و طبق آنچه خواسته شده کار در حال به نتیجه رسیدن است.
استاندار اصفهان اعلام کرده اراده جمعی برای تبدیل اصفهان به شهری پاکیزه، تمیز و بدون ترافیک و آلودگی هوا وجود دارد و استانداری هم بهعنوان نماینده دولت آماده است تا موانع موجود را از سر راه بردارد. او یکی از مهمترین این موانع را کمبود ناوگان حملونقل عمومی و اتوبوس دانست.
«مهدی جمالینژاد» با تأکید براینکه مشکلات ناوگان حمل ونقل برون و درون شهری استان بویژه کمبود ناوگان اتوبوس، تکمیل خطوط مترو و... نیاز به تحول و راهکار میانبر زود بازده دارد، گفت: مشکلات حوزه حمل و نقل استان فقط با اعتبارات دولتی حل نمیشود و لازم است از ظرفیت سرمایهگذاران و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود. در این زمینه پیگیر تکمیل ساخت بزرگراههای بر زمین مانده استان از جمله کمربندی شرق اصفهان با مشارکت بخش خصوصی هستیم.
جمالینژاد وضعیت ناوگان اتوبوس برون شهری اصفهان را نامناسب دانست و افزود: در پیگیریهای انجام شده قرار است تمامی مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل شهری به تفکیک دستهبندی و به صورت موردی با زمانبندی مشخص ظرف ۶ ماه احصا و به استانداری ارائه شود.
افزایش ۴۶ کیلومتری خطوط اتوبوس
«سعید ساکت» معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان هم در این زمینه به «ایران» گفت: با توجه به مشکلات موجود ما تلاش کردهایم با افزایش خطوط اتوبوس تندرو معضل ترافیک دراین کلانشهر را تسهیل و آلودگی را کاهش دهیم. در این زمینه خطوط بیآرتی از ۴۲ کیلومتر به ۸۸ کیلومتر افزایش یافته و تکمیل خطوط مترو نیز در حال انجام است.
وی از راهاندازی سامانه جدید پایش کیفیت هوا با قابلیتهای متنوع در شهر اصفهان خبر داد و گفت: این سامانه قابلیت آنالایز مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، دیاکسید گوگرد و سنجش اوزن را داشته و علاوه براینها میتواند میزان آلودگی صوتی را نیز بررسی کند. البته در حال پیگیری برای راهاندازی پروژه پایش آلودگی هوا با استفاده از تصاویر ماهوارهای نیز هستیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در بخش حملونقل همگانی قرارداد خرید ۳۸۶ ناوگان شامل ۲۳۳ اتوبوس معمولی، ۵۰ اتوبوس ۱۸ متری برای خطوط بیآرتی، ۵۳ میدلباس و ۵۰ ون پیگیری شده که از این تعداد ۱۰۰ اتوبوس، ۵۳ میدلباس و ۲۹ ون تحویل و به ناوگان اضافه شده است.
وی با اشاره به افزایش تعداد مسافران اتوبوسهای شهر اصفهان از ۱۵۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نفر گفت: در حوزه خدمات ریلی، افزایش تعداد ایستگاههای فعال مترو از ۹ به ۱۶ ایستگاه در روزهای جمعه، افزایش ساعات فعالیت مترو تا ۱۰ شب و در تابستان از ۵ صبح تا ۱۰ شب، تعمیر و اضافه شدن 2 رام قطار به ناوگان مترو و کاهش سرفاصله در ساعتهای اوج، همچنین تجهیز ۹ فضای داخلی و سه فضای خارجی ایستگاههای مترو به پارکینگ دوچرخه شامل ۱۲ ایستگاه، عقد قرارداد نصب و راهاندازی ایستگاه شارژ سریع خودرو با شرکت مپنا و... از دیگر اقدامات است.
این مقام مسئول افزود: در زمینه روانسازی ترافیک، خروجی پل شریعتی به بزرگراه معلم با عنوان «پل شهید هنیه»، اصلاح میدان شهید علیخانی به تقاطع، تعریض گذر بزرگراه شهید خرازی، راهاندازی پارکینگ زیرسطحی توحید با ظرفیت ۳۶۰ خودرو و ... از جمله اقدامات صورت گرفته است.
داروی درد بیدرمان آلودگی هوا
«ابوالفضل قربانی» رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه گفتوگو با «ایران» با اشاره به ظرفیتهای مترو برای جبران کمبود اتوبوس درون شهری اظهار کرد: در شهر اصفهان بویژه در مرکز شهر در برخی مناطق همچون شمسآبادی، آمادگاه، بزرگمهر، چهارباغ و … به واسطه مراکز درمانی و مطب پزشکان با ترافیک سنگینی مواجه هستیم. به همین خاطر توسعه حمل و نقل عمومی در این استان یک ضرورت است زیرا بر اساس بررسیها مترو اصلیترین راهکار برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا در اصفهان شناخته شده است.
وی با اشاره به تلاش برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان ادامه داد: راه اندازی مترو از خواستههای اصلی مردم بوده که خوشبختانه در سالهای اخیر بخش مهمی از آن انجام شده و در حال حاضر خط یک مترو ۱۲۰ هزار نفر را در روز جابهجا میکند.
قربانی همچنین از اتمام عملیات احداث چهار ایستگاه خط ۲ مترو خبر داد و گفت: خط ۲ مترو اصفهان به طول ۲۴.۷ کیلومتر از منطقه «دارک» آغاز و به میدان شهدای خمینیشهر ختم میشود. نقطه تلاقی خط اول و دوم مترو در میدان امام حسین(ع)(دروازه دولت) ایستگاه مرکزی شهر اصفهان خواهد بود و امکان جابهجایی مسافران بین این ۲ خط در آن فراهم میشود.
این مقام مسئول افزود: از مجموع ۱۴.۷ کیلومتر طول خط ۲ مترو در مرحله اول، ۱۶ ایستگاه در دست ساخت است که از این تعداد با اتمام عملیات احداث 4 ایستگاه، پیمانکاران در حال انجام نازککاری در آنها هستند.