تفاهمنامه همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم با انجمن کارگزاری آلمان امضا شد
فناوریهای ایران از کرخه تا راین
یاسمن صادقشیرازی
خبرنگار
لزوم حرکت به سمت فناوریهای نرم
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با تأکید بر توجه ویژه دولت به نقش فرهنگ در عبور از تنگناهای کشور، گفت: این فرهنگ با همکاری همه دستگاههای اجرایی، میتواند به آبادی ایران منجر شود. وی افزود: داشتن فرهنگ برای زیست همه افراد جامعه ضروری است. پس از گسترش فناوریهای سخت، بشر احساس کرد برای زیست درست باید به سمت فناوریهای نرم حرکت کند. این نیاز تنها مربوط به کشور ما نیست، بلکه همه کشورها به دنبال حفظ و تقویت ظرفیتهای فرهنگی خود هستند. سخنگوی دولت بیان کرد: فرهنگ، هویتساز است. اگر ما هویت خود را فراموش کنیم، در تغییرات جهانی حل خواهیم شد؛ امری که برای هیچ کشوری خوشایند نیست.
استقرار 150 شرکت
در پارک علوم و فناوری
حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی همواره کمک به حل مشکلات کشور و مردم را در اولویت خود قرار داده است. با وجود دامنه متنوع فعالیتهای این نهاد در بخشهای صنعتی و عمرانی، همواره پیوست فرهنگی نیز مدنظر قرار گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایتهای دولت از بخش صنایع فرهنگی، شاهد ادامه روند روبه رشد این بخش باشیم. وی با اشاره به اعلام آمادگی بیش از ۵۰۰ شرکت برای حضور در پارک علوم و فناوریهای نرم، گفت: به دلیل برخی مشکلات عمدتاً مالی، تنها ۱۵۰ شرکت در این پارک مستقر شدند.
استقبال از شرکتهای خلاق
متخصصان فناوری و فرهنگی برای نمایش آثار و فناوریهای جدید، در طبقه هفتم دانشگاه علم و فرهنگ گرد هم آمدند. علاوه بر دانشجویان، بسیاری از مردم هم به منظور آشنایی با محصولات دانشبنیان، در این نمایشگاه حاضر شدند. در میان غرفههای نمایشگاه، تولیدکنندگان بازیهای رایانهای و انیمیشن و استارتاپها نیز حضور دارند که با شور و شوق فراوان محصولات و ایدههای جدید خود را برای بازدیدکنندگان توضیح میدهند. یکی از جالبترین غرفههای نمایشگاه متعلق به تولیدکنندگان نرمافزار است که علاوه بر سرگرمی و بازی، تلاش میکنند مردم را به انجام کارهای مسئولانه تشویق کنند. عطیه دخانچی، بنیانگذار این شرکت، در گفتوگو با «ایران»، این شرکت را یک بستر اجتماعی با هدف ترویج مسئولیت اجتماعی از طریق بازی دانست. وی افزود: در این بازی، گیمر در صورت انجام پیادهروی، دوچرخهسواری، تفکیک زباله و خرید با کیسه پارچهای، امتیازهای بالا و سکه دریافت میکند. تلاش کردهایم با امتیازدهی به رفتارهای مسئولانه و محیط زیستی، مردم را به چنین کارهایی تشویق کنیم.
کمک به سلامت بیماران
کمی آن طرفتر، غرفه دانشبنیان دیگری قرار دارد که در حوزه فناوری و سلامت کار میکند و بازدیدکنندگان کنجکاو زیادی اطراف آن جمع شدهاند تا دریابند که چگونه میتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. مجبتی ملانژاد، مدیر این شرکت به «ایران» گفت: در اپلیکیشن و سایتی که توسط کارشناسان ما طراحی شده، امکان نسخهنویسی، مشاوره، نوبتدهی و ثبت پرونده سلامت برای بیماران فراهم شده است، همچنین امکان دسترسی آسان به تمام توصیههای پزشکان و آزمایشهای بیماران وجود دارد. وی این نمایشگاه را فرصت مناسبی برای حمایت از دانشبنیانها دانست و افزود: بیش از 2 هزار و 500 پزشک با این شرکت همکاری میکنند و تاکنون موفق شدهایم به بیش از یک میلیون نفر خدمات آنلاین ارائه دهیم. ملانژاد یادآور شد: تحریمها، کندی اینترنت و افزایش اختلالات شبکه، از مهمترین چالشهای دانشبنیانها و استارتاپهاست که انتظار میرود در دولت چهاردهم برطرف شوند.
تقویت مهارتهای کودکان
لیلا شاهینی، کارشناس ارشد یکی دیگر از شرکتهای دانشبنیان هم تقویت مهارتهای نرم کودکان از طریق برنامهنویسی را مهمترین هدف این شرکت عنوان کرد و گفت: ما در اپلیکیشن و سایت مجموعهمان تلاش کردهایم با آموزش برنامهنویسی به کودکان، مهارتهای نرم را به آنها آموزش دهیم. هدف ما فقط آموزش برنامهنویسی نیست بلکه میخواهیم کودکان را در حل مسأله، تفکر منطقی، خلاقیت، اعتماد به نفس و تعامل اجتماعی توانمند کنیم. امیرحسین درودیان، مسئول فنی توسعه یکی دیگر از نرمافزارهای بازی و سرگرمی هم گفت: اپلیکیشن ما در زمینه آموزشهای شناختی کودکان است و تاکنون توسط بیش از هزار کاربر دانلود شده است. این مجموعه تلاش میکند مهارتهای زبان فارسی، انگلیسی، ریاضی و... را به کودکان 3 تا 8 سال ارائه دهد.