چهره‌های مطرح در همایش شورای هماهنگی روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی مطرح کردند

وفاق؛ مسیر احیـای امید برای ایران

نخستین همایش «شورای هماهنگی روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت وفاق ملی» روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. معاون اول رئیس‌جمهوری، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و وزرای رفاه و گردشگری سخنرانان این همایش بودند.
معاون اول رئیس‌جمهوری در سخنان خود با بیان اینکه امروز از شعار وفاق ملی جواب گرفتیم و این موضوع را در نهادهای مختلف حس می‌کنیم، گفت: این در حالی است که در گذشته زمانی که گره‌ای در امور به وجود می‌آمد، آن گره را کور می‌کردیم و سپس از دیگران می‌خواستیم که این گره را باز کنند. محمدرضا عارف، ویژگی وفاق ملی را بازکردن گره، آن هم در شرایط ساده عنوان کرد و دلیل آن را این مسأله دانست که دولت دنبال سهم‌خواهی نیست و تنها به دنبال ایجاد و احساس شرایط خوب در مردم و کشور است.
وی با بیان اینکه از منظر روابط درون و بین‌دستگاهی و همچنین بین قوا در دولت وفاق ملی با شرایط خوبی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: در دوران گذشته که تصدی مسئولیت‌ها را بر عهده داشتم، اگر بگویم این هماهنگی و همکاری وجود نداشت، گزافه‌گویی نیست و باید در نظر داشت که ایجاد چنین فضایی خوب است اما هنر ما در نگهداشت این فضای ایجادشده است و در این صورت می‌توان وفاق را توسعه داد که البته کار آسانی نیست اما در ادامه کار جواب خواهیم گرفت.
به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، باید در این مسیر مصمم باشیم، منیت را کنار بگذاریم و نگوییم که طراح وفاق ما بودیم و با ما وفاق کنید، چرا که در وفاق ملی «من و ما» وجود ندارد.
عارف با تأکید بر اینکه وفاق ملی به دنبال حاکمیت اخلاق است، افزود: مردم عمل به شعار وفاق ملی را از دستگاه‌ها مطالبه می‌کنند و اگر از دستگاهی جواب منفی بشنوند ناراحت می‌شوند، اما از تبعیض و برخوردهای دوگانه زجر می‌کشند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با قدردانی از شورای اطلاع‌رسانی دولت برای برگزاری شورای هماهنگی روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: روابط‌عمومی‌ها زبان گویای دولت باشند، از مسئولان روابط‌عمومی انتظار دارم اقدامات خوب دولت را به گوش مسئولان برسانند تا با مردم در میان بگذارند.
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: باید در ناترازی‌ها دولت را به چالش بکشانید که آیا تنها در شهریور سال‌جاری با‌ ناترازی‌های آب و برق و گاز روبه‌رو بودیم یا محصول گذشته است؟ در آینده نیز با بحران جدی آب روبه‌رو خواهیم بود که باید روابط‌عمومی‌ها در این زمینه کمک کنند تا چه اقداماتی برای حل این ناترازی مهم اتخاذ کرد.
 عارف با اشاره به اینکه باید برای جامعه پاسخ می‌دادیم که علت نوسانات اخیر در روزهای گذشته چیست، به تجربه موفق دولت اصلاحات در زمینه ارز اشاره کرد و گفت: سیاست جدید اقتصادی دولت در تک‌نرخی کردن ارز راهبرد درستی بود، اما مشکل در زمان اجرا به وجود آمد و جهش در ارز نیمایی در بازار غیررسمی ارز اثر می‌گذارد.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کاهش تصدی‌گری دولت یکی از راهبردهای اقتصادی است، افزود: دولت‌های تمرکزگرا ناموفق بوده‌اند و باید با کاهش تصدی‌گری دولت، به سمت سپردن امور به استان‌ها حرکت کنیم و مسائل امنیتی، دفاع ملی و سیاست خارجی در مرکز باشد، اما در موضوعی همانند یارانه‌ها لازم نیست تمام استان‌ها همانند هم عمل کنند، به استان‌ها واگذار کنیم و منابع دهیم تا خود بر اساس مقتضیات محلی و بومی تصمیم بگیرند.
وی با بیان اینکه راهبرد اصلی دولت و روابط‌عمومی‌ها افزایش ارتباطات بیشتر با مردم است، تأکید کرد: عده‌ای تعریف وفاق را نمی‌دانند و به منزله «من» تعریف می‌کنند که راهبرد مدنظر وفاق ملی رئیس‌جمهوری «ما» است که البته هزینه‌هایی داشت و در برخی از انتصاب‌ها برخی از فعالان ستادهای انتخاباتی دلخور بودند که البته نسبت به دغدغه آنان احترام می‌گذاریم، اما شعار دولت تنها منتهی به یک جریان نیست و وفاق ملی تنها اطراف خود دیدن نیست که باید این هزینه‌ها را تحمل کرد و افکار مختلف در کنار یکدیگر تعامل کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها پل میان مردم، حاکمیت و دولت هستند، ادامه داد: باور داریم ثبات این پل به رفت‌و‌آمد و ارتباطات دوجانبه است و اگر نگاه یک‌سونگر داشته باشیم و نقش روابط‌‌عمومی‌ها را توجیه‌گر کارها بدانیم به موفقیت نمی‌رسیم.

حضرتی: باید امید و اعتماد بیافرینیم
الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در سخنانی با اشاره به اینکه جامعه ایران با مشکلات زیادی مواجه شده است، ناامیدی و بی‌اعتمادی را بزرگ‌ترین چالش و مشکل امروز ایران دانست و اظهارکرد: تدبیر رهبر معظم انقلاب و مردم این بود که راه‌حلی پیدا کنند و قدمی را در‌ جهت حل این‌ چالش بردارند. انتخابات چهاردهم قدمی بود و مردم، شخصی را انتخاب کردند که نگاه ‌و نگرشش دوای درد بی‌اعتمادی‌ و ناامیدی بود.
وی بزرگ‌ترین پروژه و مأموریت روابط‌ عمومی‌های دستگاه اجرایی را ایجاد اعتماد و انسجام اجتماعی دانست و گفت: در‌ زمانه‌ای که جریانات خارج از کشور به دنبال تزریق یأس و‌ ناامیدی به مردم هستند و برخی دوستان رقیب نیز در این پازل طراحی شده بازی می‌کنند، ما باید اعتمادآفرینی و امیدآفرینی کنیم. متأسفانه ضریب دادن به موضوع‌ کذب استعفای آقای پزشکیان یکی از این موارد بود که از خارج آغاز شد و برخی در داخل نیز به آن دامن زدند.
رئیس‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به اینکه جامعه ایران آگاه است، اما منتقد و معترض نیز هست، اضافه کرد: باید برخی اوقات بگوییم اجازه بدهید مسائلی که در‌گذشته وجود داشته حل شود؛ در حال حاضر مأموریت سنگینی بر‌عهده روابط عمومی است و باید با صداقت که در مشی رئیس‌جمهوری پزشکیان هم وجود دارد و با استفاده از تمامی ابزارهای نوین و جدید اطلاع‌رسانی به تصویر بکشیم تا تمامی موارد به اطلاع مردم برسد.
حضرتی با تأکید بر اینکه رئیس جمهوری و‌ دولت این پیام ‌را به جامعه دادند که باید همه با هم ایران را اداره کنند، عنوان کرد: مشکلات یک شبه ایجاد نشده است، این دولت چهار ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است و برخی در تلاشند تا مشکلات را بر گردن رئیس‌جمهوری و دولت بیندازند، البته شانسی که آورده‌اند این است که آقای پزشکیان، آقای عارف و دیگران در این دولت نجیب و شریف هستند و قصد ندارند که سوابق مدعیان را عیان کنند، البته به مرور آشکار می‌شود که این دولت در چه شرایطی کشور را تحویل گرفت.

میدری: حل بحران‌ها
نیازمند تئوری کارشناسی است
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای حل بحران‌های کشور نیاز به تئوری‌های دقیق کارشناسی است و در همین راستا شخص رئیس جمهوری با یک قصه جدید در تلاش برای حل بحران‌ها به میدان آمده است. باید این قصه را بشنویم و آن را پردازش کنیم و این کار مهم به عهده روابط‌عمومی‌ها است. میدری با اشاره به اینکه برخلاف دیگر دولت‌ها، دولت آقای پزشکیان عقبه سیاسی مانند دولت‌های گذشته ندارد، تصریح کرد: ما در عصر پس از وفاق زندگی نمی‌کنیم، ما هنوز در عصر قبل از دفاع سیاسی به سر می‌بریم و بر سر مسائل بین‌الملل مشکل داریم، چراکه این دعوا متعلق به ۵۰ سال اخیر نیست، مشکلات قدیمی‌تر از این‌هاست.
 وی تصریح کرد: سیستم اداری ایران برای تولید شواهد بسیار ضعیف است. این بوروکراسی ناکارآمد ریشه منازعه است. تغییر آدم‌ها به این راحتی نیست و برخی آدم‌ها ذاتاً دعوایی هستند و در هر دو جناح سیاسی آدم‌های دعوایی حضور دارند ولی مسأله، آدم‌های دعوایی نیست و ریشه پایین‌تری دارد که آن ریشه همین سیستم ناکارآمد دولتی است.
میدری با اشاره به پویش دو درجه کمتر گفت: هدف رئیس جمهوری با طرح این پویش و دعوت تمامی مردم و رسانه‌ها و دولت برای پیوستن به این پویش این مهم بود که سال آینده قطعی برق نداشته باشیم. اگر امروز همکاری کنیم فردا موفق خواهیم شد. در واقع هدفگذاری صورت گرفت تا تابستان سال آینده با این دست مشکلات روبه‌رو نشویم.

صالحی امیری: امکان یکسان‌سازی
در ایران نیست
سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه هیچ‌کس نتوانست پروژه یکسان‌سازی را در جامعه اجرا کند اظهار کرد: یکسان‌سازی در ایران ناممکن است. وی با بیان اینکه وحدت در جامعه‌ای شکل می‌گیرد که تکثر در آن به رسمیت شناخته شود، اضافه کرد: دغدغه من این است که نتوانستیم مفهوم ایران‌دوستی، وطن‌دوستی و تعلق به این خاک را آن گونه که باید، آموزش بدهیم؛ موجی که در مسیر مهاجرت می‌بینیم بسیار نگران کننده است و این نشان دهنده این است که حس وطن‌پرستی و هویت‌خواهی ما تضعیف شده است.
صالحی‌امیری با مرور گفتمان‌های سیاسی دولت‌های پس از انقلاب، به گفتمان«وفاق» دولت پزشکیان اشاره کرد و گفت: این گفتمان چتر بزرگی برای ملت و ناظر بر این است که همه نحله‌های فکری، نهادهای مدنی و خرده‌گفتارهای درون نظام از اقلیت‌ها تا قومیت‌ها می‌توانند زیر چتری به نام وفاق زیست کنند. وی تصریح کرد: این دوره گفتمانی، دوره احیای گفتمان هویت ملی ایران بزرگ و تلاش برای عبور از دوگانه‌سازی‌های کاذب است.
وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ما در کشور از همه چیز سخن می‌گوییم بجز ایران، اظهارکرد: ایران با سخنرانی و بنر حفظ نمی‌شود بلکه با بیان هویت واقعی این سرزمین حفظ می‌شود. زبان فارسی باعث شده ایران حفظ شود. همه زبان‌ها در طول تاریخ دچار بحران شدند اما زبان فارسی مقاومت کرد.
صالحی‌امیری در پایان با اشاره به اینکه بزرگان ما در تاریخ، ایران را حفظ کردند و این مسئولیت امروز به من و شما واگذار شده است، گفت: در قلم خود از مفهوم ایران بیشتر استفاده کنید و با نسل جوان و نوجوان ارتباط بگیرید تا آنان را به این سرزمین علاقه‌مند کنید. اگر جوانی به فرودگاه می‌رود باید چشمانش اشک‌آلود باشد. ترک این سرزمین باید غم‌انگیز باشد نه اینکه عده‌ای صف بکشند و بگویند که می‌خواهند از این سرزمین بروند؛ این ناشی از ناکارآمدی و ناتوانی مدیران ما در چهار دهه گذشته بود که نتوانستند ایران را آنگونه که شایسته ملت است به بقیه بشناسانند.

مهاجرانی: کمک روابط‌عمومی‌ها
به افزایش سرمایه اجتماعی
سخنگوی دولت در سخنان خود با اشاره به اینکه امروز به اندازه کافی فضای اقتصادی، اجتماعی و فضای ناآرامی‌هایی که وجود دارد برای مردم نگران‌کننده است، گفت: واقعیت این است که مردم تحت فشار هستند، پس هر چقدر بتوانیم خبر خوب تولید کنیم البته نه خبر دروغ و این خوب را به گوش مردم برسانیم، درست عمل کرده‌ایم.
فاطمه مهاجرانی خطاب به مدیران روابط عمومی‌ها گفت: باید با هم تلاش کنیم و اقدامات رو به جلو را با همکاری یکدیگر پیش ببریم و هرچند این اقدامات کوچک باشد آن را کوچک و دست کم نگیریم. روابط عمومی‌ها می‌توانند زبان مشترک مردم و بدنه‌های سازمانی باشند.

گلزاری: رسانه‌ها شریک دولت
در اطلاع‌رسانی
محمدرضا گلزاری، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در سخنان خود، با بیان اینکه اگر قرار است روابط‌عمومی‌ها ارتقا پیدا کنند باید هم درون سازمان و هم برون سازمان شریک راهبردی داشته باشند، گفت: روابط‌عمومی‌ها باید با ابزارهای مختلف هوش مصنوعی آشنا شوند و از آنها استفاده کنند.
گلزاری تصریح کرد: رسانه‌ها رقیب ما نیستند، قرار نیست فکر کنیم که ما را اذیت می‌کنند بلکه شریک ما در اطلاع‌رسانی هستند و به ما در ارائه تصویری بهتر کمک می‌کنند. وی با بیان اینکه در گذشته موضوعاتی مطرح می‌شد که رسانه‌ها برای روابط‌عمومی‌ها تقسیم‌بندی و سیاه و سفید می‌شدند، ادامه داد: واقعیت این است که آذرماه امسال بخشنامه‌ای برای همه ارسال کردند که ما چنین تقسیم‌بندی نداریم. با همه رسانه‌ها حسن‌تعامل داشته باشید. دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: رویکرد دولت تعاملی است، خیلی وقت‌ها در تعامل‌ها، موضوعات برطرف می‌شود. کمیسیون‌های شورا را پس از این همایش با عزم بیشتری دنبال خواهیم کرد.‌ باید صدای واحد از دولت شنیده شود و تلاش کنیم این مهم محقق شود.
گلزاری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه حکمرانی و مدیریت در جامعه شبکه‌ای و رسانه‌ای امروز بدون تکیه بر اقناع افکار عمومی شدنی نیست، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و دلیل آمدن آقای پزشکیان به عرصه رقابت انتخاباتی و در نهایت ریاست جمهوری، بازگشت اعتماد عمومی به جامعه بوده است. همه مدیران و دولتمردان باید بدانند که بدون تکیه به اقناع افکار عمومی اعتماد حاصل نمی‌شود. اعتماد امری ساختنی است و آغاز این راه صداقت با مردم است، وقتی مردم به ما اعتماد کنند پیام‌های ما را می‌پذیرند‌.
 دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه بدون اعتماد هیچ سیاست اطلاع‌رسانی موفق نخواهد بود، گفت: برای جلب اعتماد و اقناع افکار عمومی، قوه مجریه دو بال دارد؛ یکی شبکه ارتباطی و دیگری شبکه اطلاع‌رسانی. هدف این شبکه‌ها در واحدهای روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی و تابعه وابسته متجلی شده است.