نواختن خاطره در ارکستر چکاوک
ندا سیجانی
روزنامهنگار
«علیرضا قربانی وهمایون شجریان ازخوانندگان اصیل کشورمان هستند وگیشه موسیقی دارند.هنرمندانی که به نوعی ازاجراهای موسیقی اصیل فاصله گرفتهاند وشرایطی فراهم نیست که دیگر خوانندگان دریک فضای خوب و مطلوب به جامعه موسیقی معرفی شوند.»این بخشی از صحبتهای رضا شایسته رهبرارکسترچکاوک است که در نشست خبری کنسرت پیش روی خود مطرح کرد.
شایسته درباره تازهترین کنسرت خود که قرار است سوم دی ماه در تالاروحدت برگزار شود بیان کرد: آنچه در کنسرت پیش رو برای مخاطبان اجرا خواهد شد دربرگیرنده ویژگیهایی است که بیتردید بدون کمک دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی امکان اجرای آن میسر نبود. اجراهایی که متأسفانه بسیاری از مردم ما آن را با نام آهنگسازیا ترانه سرایش نمیشناسند، بلکه با صدای خوانندگانش معرفی شده اند.به همین جهت تصمیم گرفتیم دراین کنسرت به اجرای قطعات ماندگاری در تاریخ موسیقی کشورمان بپردازیم که فکر میکنم 80 درصد آنها تاکنون درایران اجرا نشدهاند ؛ اجراهایی که ترانه سرایان و آهنگسازانش نقش بسیار مؤثری درماندگاری آن داشتند.
بنابراین قاطعانه میگویم 80 درصد این آثار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا نشده و میتوان گفت برای اولین بار در قالبی که اشاره شد پیش روی مخاطبان قرار میگیرد. البته برای اخذ مجوز تعدادی از آهنگها از سوی صاحبان آثار با مشکلاتی مواجه بودیم و خانوادههای این عزیزان اجازه استفاده نمیدهند. مسیری که امیدوارم به واسطه همراهی این عزیزان مرتفع شود تا ما بتوانیم راحتتر به اجرای این کارها بپردازیم.
این رهبر ارکستر به موضوع کمبود نوازندگان در ارکسترهای موسیقی اشاره کرد و افزود: نوازنده خوب درارکستر کم است و این موضوع یکی از معضلاتی است که طی سالهای اخیر در کشورمان به وفور دیده میشود. موضوعی که گروههای خصوصی موسیقی را با مشکل مواجه کرده است و دربرگیرنده نکاتی است که بخش اول آن به آموزشگاههای موسیقی بازمیگردد که خروجی مناسبی ندارند و آسیب جدی به موسیقی وارد کردهاند که میتواند با ملاحظاتی همراه شود از جمله کیفیت آموزشگاهها.
شایسته درباره نقش آموزشگاههای موسیقی در تربیت هنرجو به «ایران» گفت: وظیفه ما بسیار سنگین است و همیشه تأکید داشتهام شیوه آموزشی به صورتی باشد که مدیون خانوادههای هنرجویان نباشیم. نکته دیگر اینکه در آموزشگاه «چکاوک» تلاش داشتهایم از استادان تحصیل کرده بهره ببریم و البته درکنار آن به روز بودن در موسیقی هم مورد نظراست.
او درباره عدم حمایت از اجراهای موسیقی گفت: اگر از سوی فلان شرکت خودروسازی برای کنسرت اخیر جناب استاد فخرالدینی حمایتی صورت نمیگرفت، آیا ارکستر میتوانست روی صحنه برود؟ این نکات مهم دربرگیرنده اتفاقات ناخوشایندی است و بدیهی است که بخش مدیریتی در این حوزه حمایت کند؛ حمایتهایی که طبیعتاً نباید معطوف به یک یا دو خوانندهای شود که میدانیم گیشه دارند. ما خوانندگانی داریم که میتوانند در حوزه موسیقی اصیل ایرانی آثار جذابی پیش روی مخاطبان قرار دهند منتهی رسیدن به نقطه مطلوب قطعاً مستلزم حمایتهایی است که باید اجرایی شود.
مهرداد پیکرزاده خواننده ارکستر چکاوک نیز در این نشست اظهار کرد: ژانر کاری که در سبک و سیاق ارکستر چکاوک معرفی شده دربرگیرنده ویژگیهایی است که همیشه دنبال آن بودم. ارکستری با محوریت موسیقی کلاسیک ایرانی. اما طبیعتاً با توجه به هزینههایی که این ارکسترها دارند آن طور که باید به صورت مستمر فعالیت نمیکنند. درواقع موضوعی که سبب شده خودبنده فعالیت جدی نداشته باشم همین ماجرای اقتصادی است که قطعاً دارای چالشهایی است.
او افزود: سالهاست در موسیقی فعالیت میکنم اما باید به یک نکته اذعان کنم که اکنون در شرایط مناسبی در حوزه حفظ موسیقی ایرانی و آثار بزرگان این عرصه که اتفاقاً هم با اقبال مخاطبان روبه رو میشد، قرار نداریم. اصلاح و بهبود این موضوع بیتردید نیازمند حمایت است که متأسفانه درشرایط خوبی نیست. آیا درآخر قرار نیست از من هنرمندی که برای موسیقی ایرانی فعالیت میکنم حمایتی شود؟ چرا هیچ مجموعهای نیست که بتواند به صورت مستمر از ما حمایت کند؟