نگاهی به مدعیان اسکارهای 2025

سال درخشش تازه کهنه‌کاران مجرب

 وصال روحانی
روزنامه نگار


یکی از اصلی‌ترین دلایل درخشش فیلم‌‌های سینمایی در سطح جهان، سناریوهایی است که برای آنها نوشته می‌شود و کارگردانان حاضر در پروژه، اتفاقات را بر اساس آن فیلمنامه‌ها به تصویر می‌کشند.
اگر امسال آثار تازه ژاک اودیارد فرانسوی (فیلم «امیلیا پرز») و ریدلی اسکات بریتانیایی («گلادیاتور 2») بیشترین شانس را برای تصاحب اسکار برترین فیلم سال دارند و بازیگران زبده‌ای همچون رالف فاینس انگلیسی و دنزل واشینگتن و آدریان برودی امریکایی برای کسب اسکار بهترین بازیگر مرد سال خیز برداشته‌اند و نگاه سائوایرسی رونان و مایکی مدیسون هم به مجسمه طلایی بهترین بازیگر زن سال دوخته شده، به این سبب است که سناریوی فیلم‌‌های جدید آنها به اندازه کافی پخته و بسیار حساب شده است و این مسأله آنها را در نقش‌‌هایشان به خوبی جا انداخته است. به واقع این داستان‌نویسان را باید همچون مهندسان زبردست دانست که از هیچ، همه چیز می‌سازند. همچون معمول جوایز اسکار، برترین سناریوی سال به دو قسمت تقسیم می‌شود که یکی بهترین سناریوی اوریژینال و اقتباس نشده است و دیگری، سناریوهایی را دربرمی‌گیرد که از روی کتاب‌‌های رمان یا داستان‌‌های واقعی نگاشته شده‌اند و «اقتباس شده» تلقی می‌شوند. نامزدهای احتمالی برای اسکارهای این دو رده نام‌‌هایی هستند که در پی می‌آید.
سناریوی اوریژینال
فیلم «انورا» نوشته شون بیکر
«خشن» (یا «بی‌رحم») کار بریدی کوربت و مونا فست وولد
«یک مرد واقعی»، نگاشته شده توسط جسی ایزن‌برگ
«پنجم سپتامبر»، کار موریتز بایندر، الکس دیوید و تیم فلبام
«شنبه شب»، نوشته جیل کنان و جیسن ریتمن.
سناریوی اقتباس شده
«Conclave»، نوشته پیتر استراگان
«امیلیا پرز»، کار ژاک اودیارد
«درون-‌بیرون2»، نوشته مگ لوفاو، دیو هول اشتاین و کلسی مان
«درس پیانو»، نگاشته شده توسط ویرجیل ویلیامز و مالکوم واشینگتن
«‌اتاق کناری»، کار پدرو آلمودووار.
برای داشتن تصویری دقیق‌تر از رقابت موجود در این شاخه‌‌ها و تشخیص افراد فاتح، حداقل باید تا آخرین روزهای دی‌ماه که اسامی نامزدهای «اسکار 2025» در تمامی شاخه‌‌های بیست‌وچهارگانه آن اعلام می‌شود، صبر پیشه کرد که این نامزدها 5 مورد در هر یک از این شاخه‌‌ها هستند و البته شاخه برترین فیلم، 10 کاندیدا خواهد داشت. با این حال بعید است اسامی آمده در سطور بالا جزو کاندیداهای نهایی نباشند؛ نامزدهایی که پدرو آلمودووار اسپانیایی یک کهنه‌کار واقعی و موفق در جمع آنها تلقی می‌شود.

تصویربرداران زبده سال
اگر داشتن سناریویی خوب، شرط اصلی موفق از آب درآمدن فیلم‌‌هاست، یک تصویربرداری حساب شده، اثرگذار و کلاسیک نیز می‌تواند عاملی بسیار مهم در این ارتباط تلقی شود و محسنات یک فیلم را افزون و تصاحب اسکار یا سایر جوایز مهم سینمایی را برای خالقان داستان‌‌ها و فیلم‌‌ها مقدورتر و محتمل‌تر سازد. هنرمندانی که به نظر می‌رسد به احتمال قریب به یقین نامزد اسکار امسال برای بهترین فیلمبرداری شوند، از این قرار هستند:‌
لول کرالی برای تصویربرداری فیلم «خشن» (یا «بی‌رحم»)
گریگ فریزر برای فیلمبرداری «دون: قسمت دوم»
جان ماتیسون برای تصویربرداری «گلادیاتور2»
جارین بلاشکی برای فیلمبرداری «نوسفراتو»
اریک استیلبرگ برای تصویربرداری «شنبه‌شب».
در این جمع هم جان ماتیسون پرتجربه مردی است که به سختی می‌توان با او رقابت کرد.

برترین «برش‌کاران» سینما
سهم تدوینگران فیلم‌‌های سینمایی هم در توفیق یا ناکامی هر فیلمی همان قدر مهم و زیاد و بارز است که سهم و نقش فیلمبرداران واجد اهمیت است. ادیتورهایی که حساب شده‌ترین و بهترین تدوین‌‌ها را انجام داده و شسته و رفته‌ترین آثار را در سال 2024 ارائه کرده و همچون «برش‌کار»هایی حاذق ظاهر شده‌اند، نفرات ذیل هستند:
شون بیکر، ادیتور فیلم «آنورا»
دیوید یانچو، تدوینگر فیلم «خشن»
جو واکر، ادیتور «دون: قسمت دوم»
جولیت ولفینگ، تدوینگر «امیلیا پرز»
سم رستیوو و کلیر سیمپسون، ادیتورهای «گلادیاتور2».
جوایز اسکار امسال که نود‌و‌هفتمین دوره این جوایز به ‌شمار می‌آید، صبح دوشنبه 13 اسفندماه امسال همچون معمول در تالار «دالبی تیاتر» شهر لس‌آنجلس امریکا به فاتحان اهدا خواهد شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و بیست و سه
 - شماره هشت هزار و ششصد و بیست و سه - ۱۷ آذر ۱۴۰۳