اخبار
بهبود نرخ باروری
ایرنا- محمدجواد محمودی، رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور گفت: پس از اجرای قانون جوانی جمعیت نه تنها شاخص باروری عمومی از سال ۱۴۰۱ اندکی افزایش یافته بلکه نرخ باروری کل نیز پس از ۷ سال کاهش، اکنون ثابت مانده است. وی افزود: در نقد و بررسی سیاستهای جمعیتی، مهمترین اصل، تکیه بر دادههای معتبر و تحلیلهای علمی است زیرا رعایت نکردن اصول حرفهای و ارائه تحلیلهای جهتدار، ولو غیر عمدی، میتواند از جهات مختلفی آسیبزا باشد. محمودی با اشاره به انواع مشوقهای فرزندآوری در کشورهای مختلف جهان، تأکید کرد: درخصوص مشوقهای فرزندآوری در کشورهای مختلف جهان و ایران برای برونرفت از چالشهای جمعیتی پیش رو، گام بلندی برای حمایت از خانواده، حمایت مادی و معنوی از مادران و ایجاد مشوقهای فرزندآوری برداشته شده است.
رصد مشکلات زنان در دستگاههای اجرایی
ایران- زهرا بهروزآذر، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده به مسائل رفاهی و حقوقی زنان داخل دستگاهها همچون حق عائلهمندی و امتیازات رفاهی اشاره کرد و خواستار رصد و پایش مشکلات زنان و خانوادهها در دستگاههای مختلف اجرایی شد. وی با تأکید بر نقش مهم هر دستگاه برای جبران کمبودها و نقصهای موجود افزود: زنان نیمی از سرمایه فکری و تخصصی کشور هستند و باید از ظرفیتهای آنان در سطوح مختلف استفاده کنیم. بهروزآذر با اشاره به لزوم پیگیری انتصابات زنان در دولت گفت: مشاوران باید سفیران تغییر باشند و تلاش کنند تا حس تبعیض در جامعه ایجاد نشود و اگر در موارد اندکی به چشم میخورد، کاهش یابد و رفع شود. همچنین زنان خدماتگیرنده شامل تمامی زنانی هستند که از خدمات دستگاههای اجرایی، سازمانها و نهادهای عمومی یا دولتی بهرهمند میشوند. این گروه معمولاً طیف گستردهای از افراد با نیازها و مشکلات متنوع را دربر میگیرد و توجه به آنها برای تحقق عدالت اجتماعی و برابری اهمیت ویژهای دارد.
تغییری در مصوبه کنکور
ایجاد نشده است
ایسنا- محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر تکلیف وزارت آموزش و پرورش تولید سوابق تحصیلی برای دانشآموزان است، گفت: برای پایه یازدهم ۲۰ درصد و برای پایه دوازدهم تأثیر ۴۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور قطعی است، لذا دانشآموزان با اطمینان خاطر بدانند هیچ تغییری در تصمیم امسال گرفته نشده و تمام فرآیندهای آزمون نهایی در خود آموزش و پرورش
اتفاق میافتد.
درباره برنامههای وزرات آموزش و پرورش برای افزایش میانگین معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی باید برنامه منسجمی درنظر گرفته شود؛ ابتدای سال بخشنامهای مبتنی بر تحلیل نتایج امتحانات سال گذشته در نظر گرفته شد تا برنامهریزیهای امسال براساس آن انجام شود و نشان دهد دانشآموزان در چه دروسی ضعیف و در چه موضوعاتی اشکال داشتند تا در جهت رفع آن قدم برداشت. همچنین بر لزوم توانمندسازی همکاران و تقویت دانشآموزان بر موضوعات درسی باید تمرکز شود.
ورود دو تراموا به خط بیآرتی تهران
ایران- مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: دو دستگاه تراموا به گمرک رسیده و اقدامات اداری و تأیید استاندارد در حال انجام است، پس از آن تست تراموا و اتوبوسهای جدید انجام خواهد شد. در حال حاضر تعداد اتوبوسهای شاغل روزانه تهران بیش از 2 هزار و 300 دستگاه است، مجموع اتوبوسهای فعال پایتخت نیز سه هزار و ۳۰۰ دستگاه است. وی افزود: اتوبوسهای برقی اگر با مشکل روبهرو نشوند و استاندارد ایراد جدیدی نگیرد تا آخر هفته به تهران میرسند و ۷۹ دستگاه نیز تا پایان همین هفته وارد گمرک میشود. همچنین دو دستگاه تراموا نیز به گمرک رسیده و اقدامات اداری و تأیید استاندارد در حال انجام است. پس از آن تست تراموا و اتوبوسها انجام خواهد شد و دو تراموای وارداتی در خط یک بیآرتی فعال خواهند شد. اتوبوسهای چینی وارداتی تا پایان امسال به ۵۰۰ دستگاه میرسد اما آنچه تاکنون عملیاتی شده، نزدیک به ۱۰۰ دستگاه است.
تکنولوژیهای جدید
برای آموزش بهتر دانشآموزان استثنایی
ایران- با برگزاری مراسم روز جهانی معلولان در برج میلاد، بر اهمیت آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان دارای معلولیت تأکید شد.
در این مراسم سالار قاسمی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه جامعه باید بیش از گذشته به آموزش کودکان استثنایی توجه کند، گفت: آموزش و پرورش استثنایی در دوره جدید در صدر مسائل آموزش و پرورش قرار گرفته و حتی ساخت مدارس استثنایی هم نسبت به ساخت مدارس عادی اولویت پیدا کرده است. وی گفت: وزارت آموزش و پرورش توجه به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه را در صدر و اولویت برنامههای خود قرار داده است. قاسمی به موضوع آموزش به کمک هوش مصنوعی هم اشاره کرد و گفت: تکنولوژیهای جدید متناسب با نیازها و شرایط دانشآموزان استثنایی باید برای آموزش بهتر این دسته از دانشآموزان در اختیار معلمان و خانوادههایشان قرار گیرد، البته تکنولوژیهای نوین آموزشی نمیتواند جای معلم را بگیرد اما در آموزش مؤثر خواهد بود.