شرایط واردات خودروهای نو و کارکرده ابلاغ شد
براساس آییننامه هیأت وزیران که در 23 آبان ماه گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید، شرایط و ضوابط واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از 5 سال، اعم از خودروهای برقی و خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) به داخل کشور ابلاغ شد. بنا بر گزارش روز گذشته «ایسنا» براساس این ضوابط، سن خودرو در زمان ورود به کشور میبایست کمتر از 5 سال و با کارکرد کمتر از 80 هزار کیلومتر باشد. در زمینه رعایت استانداردهای ایمنی نیز، در این ضوابط بر انطباق خودروهای وارداتی با استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و نیز دارا بودن تأییدیه اوراسیا «ای.ای.سی» تأکید شده است. از نکات مهم دیگر این آییننامه، اشاره به برند یا کارخانه تولیدکننده خودروهای وارداتی است که براساس آن، خودرو کار کرده میبایست از برندهای معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد. دولت در این آییننامه حقوق ورودی خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال ١٤٠٣ را معادل نیم واحد درصد تعیین کرد. همچنین این حقوق ورودی برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی بنزینی(هیبریدی) ١٥ واحد درصد تعیین شده است. این درحالی است که 30 آبان ماه، رئیس اداره بندر و دریانوردی «سیریک» از تداوم ورود خودرو از طریق این بندر خبر داد و گفت: سومین محموله خودروهای وارداتی وارد بندر سیریک شده است. به گفته علیرضا کوهی این محموله شامل ۱۰۳ دستگاه خودرو بود که از یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس وارد کشور شد. همچنین بنا به اعلام رئیس اداره بندر و دریانوردی سیریک، نخستین محموله از خودروهای وارداتی این بندر، سوم مهرماه سالجاری با ایجاد رویه گمرکی وارد شد. آیین نامه واردات خودروی کارکرده در دولت سیزدهم تصویب شد؛ اما محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم اعلام کرد که این آییننامه باید اصلاح شود. اکنون به نظر میرسد با اصلاح این آییننامه، بازار خودرو شاهد تحولی بویژه در زمینه عرضه خودروهای خارجی کارکرده، نو یا دست دوم باشد.
این همه درحالی است که اشکالات مربوط به واردات خودرو روز گذشته انتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی را نیز به دنبال داشت. محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس، با تأکید بر اینکه حتماً موضوع گرانیها در اولویت مجلس قرار دارد، گفت: در گذشته تجربه مدیریت بازار خودرو وجود داشته و دولت قبل خودرو را به بورس برده بود. وی با طرح این سؤال که مگر در دولت قبل خودرو را به بورس نبردند؟ چه اتفاقی افتاد؟ قیمتها مگر بالا نرفت؟ آیا کمیسیون صنایع باید نسبت به این موضوع بیتفاوت باشد؟ تصریح کرد: حتماً کمیسیون صنایع و معادن نباید بیتفاوت باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قریب به دو سال است که واردات خودروی دستدوم را تصویب کردهایم؛ چرا نمیگذارند این موضوع اجرایی شود؟ چطور میشود آنان که قطعات وارد میکنند، سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد کنند اما وقتی که موضوع واردات خودرو مطرح میشود، میگویند که برای واردات پول نیست؟ چرا اینگونه است؟ چون نمیخواهند اجازه رقابت بدهند.
اکنون با ابلاغ آییننامه جدید یا آییننامه اصلاح شده واردات خودرو در دولت، به نظر میرسد گام دیگری برای بازشدن این گره و پاسخ به نیازهای بازار داخلی داده شود.