تاریخ است که ماندگاری یک اثر خلاقانه را ثابت می‌کند

«محمدرضا تفضلی» آهنگساز و داور نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق، با بیان اینکه موضوع خلاقیت دارای معیارهای متفاوتی است و در بسترهای مختلف، تعاریف متفاوتی نیز دارد، گفت: با توجه به حجم گستردگی انواع موسیقی، تعریف واحدی درباره خلاقیت وجود ندارد و این موضوع در هر شکل موسیقی معنای ویژه خود را پیدا می‌کند که با شکل دیگر آن متفاوت است. وی ادامه داد: خلاقیت در بستر موسیقی کلاسیک غرب معناهای گوناگون خود را دارد و این نوع موسیقی در دوره‌های مختلف دارای اشکال متفاوت و ویژه‌ای است. خلاقیت در موسیقی ایرانی و برای نمونه در موسیقی دستگاهی ایران هم شکل خاص خود را دارد و در موسیقی جاز و پاپ نیز به‌گونه‌ای دیگر است.
تفضلی یادآور شد: به‌ عنوان مثال شاید برخی از هارمونی‌های خاص در موسیقی پاپ خلاقانه به نظر برسند، اما در موسیقی کلاسیک و جاز به‌گونه‌ای است که امکان دارد معمولی جلوه کند.
تفضلی اضافه کرد: شاید بتوان گفت اشتیاق به ابتکار در امر هنر و به‌ نوعی عمل به آن اشتیاق و به نتیجه رساندنِ آن عمل که پیوسته به دنبال هم اتفاق می‌افتد از معناهای خلاقیت باشد.
این آهنگساز که آلبوم‌های «واگویه‌ها»، «سونات‌ها» و «پرسش» را روانه بازار فرهنگی ایران کرده است، با اشاره به اینکه ماندگاری یک اثر خلاقانه را تاریخ نشان خواهد داد، بیان کرد: اگر آن اثر خلاقانه در پشت ‌سر گذاشتن شمول زمان موفق شود، در این ‌صورت می‌توان گفت این خلاقیت ماندگار شده، ولی بسیاری از خلاقیت‌ها به ‌واسطه اینکه هدف آنها یا اولویت‌شان صرفاً انجام یک اقدام نو است و به جنبه‌های دیگر نگریسته نشده، به همین دلیل از صافی قضاوت تاریخی عبور نکرده‌اند. / روابط‌عمومی