معاون وزیر علوم در گفتوگو با «ایران»:
سیستم آموزشی با فناوری پویا میشود
غزل رضاییثانی
خبرنگار
دانشگاه پویا یکی از برنامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ذیل مهارتمحور کردن دانشگاه است اما بیشتر روی موضوع آموزش و اداره کردن آن در راستای مهارتمحوری تأکید دارد.
روحالله رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با «ایران» با تأکید بر پویا کردن آموزش در دانشگاههای کشور بیان کرد: ما نمیگوییم دانشگاهها پویا نیستند بلکه دانشگاههای ما باید در حوزه آموزش راهبری داشته باشند. همه دانشگاهها استقلال دارند و متناسب با شرایط خود تغییرات را
انجام میدهند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در راهبری آموزشی به پویایی بیشتری نیاز است، گفت: به عنوان مثال تغییر و تحولاتی که در فضای رشتهها و مرز فناوریهای جدید اتفاق میافتد، نیازمند این است که سرعت ما در برنامهریزی و ابلاغ برنامه درسی دانشگاهها افزایش پیدا کند. از این رو، این پویایی در زمینه اداره حوزه آموزشی مورد تأکید است. وی در پاسخ به این سؤال که منظور شما از اداره آموزش چیست، گفت: اداره آموزش یعنی باید روی چابکی، پویایی و رصد محیط و پاسخ دادن سریع به محیط تمرکز داشته باشیم.
رازینی همچنین در واکنش به این پرسش که از طریق هوش مصنوعی چطور میتوان آموزش را بینالمللی کرد، گفت: این بخش بیشتر با نگاه افقگشایی مطرح شده ولی تحول در حال وقوع هم مهم است. ظرفیتها در آموزش از طریق هوش مصنوعی قابل توجه است، البته این موضوع در برنامههای ما بوده و مشکل خاصی نداشتهایم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در هوش مصنوعی و استفاده آن در حوزه آموزشی، حتی لازم نیست یک استاد را از خارج کشور به ایران دعوت کرد بلکه میتوان ترتیبی صورت داد که مقاله آن استاد با تصویرش به صورت هوش مصنوعی به دانشجویان ارائه شود. ظرفیتهایی که در روابط بینالمللی هست، میتوان به راحتی به خدمت گرفت و به نظرم این کارها اقدامات ما را تسهیل میکند.
رازینی با اشاره به ظرفیت اساتید در آموزش گفت: در حال حاضر بحثی در استفاده از ظرفیتهای بینالمللی نداریم و اقداماتی مانند حضور اساتید فراهم شده است و اساتیدی که خودشان انگیزه و علاقه دارند، میتوانند از طریق وبینارها در حوزه و زمینه مهارتآموزی در آموزش ما را یاری کنند.