رضا فیاضی و مریم کاظمی بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌و‌گو با «ایران» از نقش‌آفرینی‌شان در سریال «غریبه» می‌گویند

«قصه خوب» چیزی است که صنعت سرگرمی کم دارد

معصومه غفاری
خبرنگار


«غریبه» یک ملودرام معمایی به ‌کارگردانی «سروش محمدزاده» و تهیه‌کنندگی «جواد فرحانی»، با ژانر پلیسی- اجتماعی است که مرداد‌ماه 1403 روی آنتن شبکه‌ سه سیما رفت. برخلاف بسیاری از سریال‌های پخش شده از رسانه ملی، قصه‌پردازی قوی این مجموعه 36 قسمتی، بسیار مورد توجه قرار گرفت و توانست نظرمخاطبان بسیاری را به خود جلب کند که بازتاب آن همچنان در صفحات مجازی دیده می‌شود.
سروش محمدزاده که تجربه ساخت چند سریال پرمخاطب دیگر مانند فیلم سینمایی «چهارشنبه» و سریال‌های «سیاوش»، «نوار زرد2» و «سوران» را در کارنامه دارد، در این سریال تلاش کرد تا با ایجاد فضایی نو و نقش‌آفرینی بازیگران صاحب‌نام در آن، اثری جدید از خود به نمایش بگذارد. قصه‌پردازی این مجموعه تلویزیونی به گونه‌ای شکل‌گرفته بود که همزمان با پرداختن به موضوع پیگیری  یک پرونده امنیتی، در آن به باند‌های قاچاق دارو نیز پرداخته شد و در ادامه با وجه درام پر‌رنگی که به خود گرفت، قصه‌ای عاشقانه را در دل خود روایت ‌کرد. می‌توان گفت این مجموعه تلویزیونی، یک درام اجتماعی پرحادثه و در عین حال سرگرم‌کننده بود که به لحاظ ایده، کارگردانی و انتخاب بازیگران، جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص داد. تأملی بر سریال «غریبه»، بهانه‌ این گفت‌و‌گو با «مریم کاظمی» و «رضا فیاضی» هنرمندان پیشکسوت تئاتر کشورمان است که در این مجموعه تلویزیونی به هنرنمایی پرداختند.


قصه خوب و کارگردانی قوی
مریم کاظمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در خصوص قصه‌پردازی این اثر گفت: با توجه به بازتاب این سریال از نگاه اطرافیانم، باید بگویم «غریبه» توانست موفق عمل کند و نظر تماشاگران بسیاری را به خود جلب کرد. از نگاه من قصه خوب این مجموعه و دید فرامتنی کارگردان، تأثیرگذار و تعیین‌کننده بود و به خوبی توانست یک موقعیت ساده یا دیالوگ‌های پیش‌پا افتاده را درخشان جلوه دهد.
او افزود: این‌ گونه به نظر می‌رسد، هدف نویسنده و کارگردان این مجموعه تلویزیونی این بوده که کاراکترها به سمت باورپذیر بودن رفته و ما‌به‌ازای بیرونی داشته باشند، چرا که تعداد این شخصیت‌ها در جامعه امروزی ما کم نبوده و هر کدامشان می‌توانند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند. بنابراین مطلقاً نمی‌توان شخصی را به عنوان مابه‌ازای بیرونی انتخاب کرده و براساس آن، باقی شخصیت‌ها را نوشت و خلق کرد. در این سریال نیز سعی شد تا به کمک نویسنده و بازیگران، کاراکترها شخصیت‌سازی شوند که انصافاً کارگردان در این زمینه موفق عمل کرده است.
تأثیرقصه‌گویی
در جذابیت یک مجموعه
این بازیگر با بیان اینکه این روزها کمتر شاهد جذابیت و قصه‌پردازی گیرا و مخاطب‌پسند در آثار تلویزیونی هستیم، عنوان کرد: قصه‌ها معمولاً توسط مخاطبان بازتعریف می‌شوند، زیرا چیزی به عنوان قصه مطلق یا واقعیت ملموس وجود ندارد. باید چهارچوب قصه و رویدادها، منطقی و باور‌پذیر باشد، حتی اگر مابه ازای واقعی نداشته یا کم‌رنگ باشد. جذابیت یک مجموعه در صنعت سرگرمی به قصه‌گویی خوب است و می‌تواند عین واقعیت یا کاملاً تخیلی یا تلفیقی از هر دو باشد. ولی معمولاً واقعیت به خودی خود جذاب نبوده و اندازه صحبت محفلی است. من به قصه‌پردازی این سریال نمره خوبی می‌دهم.
به باور این هنرمند، جذابیت یک اثر نیازمند برنامه‌ریزی، تحقیق، خلاقیت و بهره‌بردن از نیروهای متخصص در این حوزه بوده و شامل ایده تا اجرای اثر می‌شود؛ موضوعی که این روزها کمتر در آثار تلویزیونی به آن توجه می‌شود و شاید بتوان گفت که سریال غریبه جزو معدود آثاری بود که از چنین منظر تخصصی به آن پرداخته شد و همین امر باعث گردید مخاطبان از همان ابتدا تا پایان نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند.
او در خصوص انتخاب بازیگران این اثر بیان کرد: به نظرم همه بازیگران در این سریال سرجای خود بوده و نوعی یکدستی میان نقش‌آفرینان این اثر وجود داشت.
کاظمی در ادامه صحبت‌هایش درباره نقاط ضعف سریال غریبه گفت: نمی‌توان به نقاط ضعف این کار پرداخت، زیرا می‌دانم آنقدر مشکلات کوچک و بزرگ در مسیر تولید یک سریال مخصوصاً پربازیگر و از طیف‌های مختلف اخلاقی، هنری و تهیه‌کنندگانی که بسیار فعال هستند، وجود دارد که اگر منجر به خروجی شده و متوقف نشود، باید برایشان دست زد.
این بازیگر در خصوص چرایی ایفای نقش خود در این سریال، عنوان کرد: با توجه به شناختی که از کارگردان کاربلد این مجموعه تلویزیونی داشتم و همچنین تجربه قبلی‌ام در سریال «سوران»، به زیبایی‌شناسی و شناخت این کارگردان اعتماد کرده و نقش را پذیرفتم و با توجه به اتمام این اثر، از این انتخاب درست خرسندم.


«غریبه»، مخاطبان را
با رسانه ملی آشتی داد
 رضا فیاضی دیگر هنرمند نقش‌آفرین در این سریال، با تأکید بر جذاب بودن غریبه، گفت: به اعتقاد من این سریال به عنوان یک کار پلیسی، معمایی، اکشن و همزمان اجتماعی و خانوادگی، سریال خوش‌ساختی بود که در دوران پخش خود از سیما، توانست زمینه‌ساز آشتی‌کنان و توجه دوباره مخاطبان به رسانه ملی باشد.
او در تشریح نقش‌آفرینی خود در این مجموعه تلویزیونی افزود: من و خانم مریم کاظمی در این سریال زن و شوهر و در نقش پدر و مادر دختری بودیم که نامزد قهرمان داستان، یعنی حمید رضا گودرزی است. نقش‌آفرینی من در این کار هر چند کوتاه، اما خوشرنگ بود.

عرصه‌ای برای بازیگران خلاق
فیاضی اظهار کرد: سروش محمد‌زاده کارگردان این سریال، جوانی مستعد، کاربلد و با اخلاق است که در ساخت «غریبه» نیز بسیار موفق عمل کرد و این فرصت را به بازیگران داد تا خود را آن‌گونه که باید در این اثر مطرح کرده و به عنوان هنرمندانی خلاق در این کار حضور داشته باشند.
در بسیاری از مواقع سروش محمد‌زاده به همراه سایر بازیگران در جلساتی اقدام به اصلاح دیالوگ‌ها کرد که البته این قاعده در بسیاری از کارهای خوب وجود دارد، چرا که کارگردانی موفق است که در کار خود از ایده هنرمندان کاربلد استقبال کرده و از آن بهره‌مند شود.
در پایان گفتنی است،«غریبه» مجموعه خوش‌ساختی بود که مافیای دارو را نشانه رفت. قصه‌پردازی این سریال مخاطب‌پسند حول محور مافیای دارو بوده و به‌طور مشخص تمرکز ویژه‌ای بر مشکلات بیماران پروانه‌ای داشت.