«ایران» گزارش میدهد
تسریع در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
تهران باید ۷هزار اتوبوس داشته باشد ولی حالا ۳ هزار اتوبوس دارد و سن قابل قبول هم حدود ۱۲ سال است، اما شاهد هستیم که اتوبوسهایی با سن بالاتر هم در حال فعالیت هستند
مهسا قوی قلب
خبرنگار
چند روز پیش شاهد اتفاق تلخ بریدن ترمز اتوبوس شرکت واحدی بودیم که متعلق به بخش خصوصی بود. این حادثه که در حوالی میدان شهدا اتفاق افتاد سبب مرگ یک شهروند و جراحت چندین نفر شد. در آخرین جلسه شورای شهر تهران هم در خصوص این ماجرا و اورهال نشدن اتوبوسها و خطراتی که میتواند به دنبال داشته باشد، بحث شد و حاشیههایی نیز به دنبال داشت. چنین اتفاقی میتواند فرسودگی و عمر بالای ناوگان و احتمال نبود نظارت کافی را بر اتوبوسهای بخش خصوصی در اذهان ایجاد کند. تهران باید 7هزار اتوبوس داشته باشد ولی حالا 3 هزار اتوبوس دارد و سن قابل قبول هم حدود 12 سال است، اما شاهد هستیم که اتوبوسهایی با سن بالاتر هم در حال فعالیت هستند. بر فرض اینکه نظارتها هم کافی باشد، یک اتوبوس فرسوده هرلحظه میتواند حادثه تلخی را برای شهروندان رقم بزند و صدمات جبرانناپذیری را به دنبال
داشته باشد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره نظارت بر اتوبوسهای بخش خصوصی به «ایران» میگوید: نظارت سیستمی و نظارت میدانی با حساسیت و دقت بالا انجام میشود.
مهدی علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ شرکت خصوصی با ۱۵۵۵ دستگاه اتوبوس و مینیبوس در ۱۵۲ خط شهر تهران فعال هستند، توضیح میدهد: نظارت سیستمی شامل پایش عملکرد، تأیید صلاحیت و ثبت اطلاعات انجام میشود. نظارت از طریق سایتهای مرکز کنترل ستاد مرکزی و مناطق اتوبوسرانی و در کنار نظارت میدانی توسط گشتهای کنترلی با عامل سواره به منظور ارائه خدمت مطلوب با الزام رعایت قوانین رانندگی به صورت مستمر مورد پیگیری قرار میگیرد. به گفته او موضوع نوسازی و بهبود وضعیت ناوگان با توجه به فرسودگی بخش قابل توجهی از اتوبوسهای شهر نیز با جدیت در حال پیگیری است.
پیگیری اقلام جامانده در اتوبوس
مهدی علیزاده درباره سرنوشت اقلام جامانده مسافران در اتوبوسهای شهر تهران با اشاره به تهیه منشور رعایت حقوق مسافران اتوبوس، توضیح میدهد: امکان پیگیری اشیای جا مانده در اتوبوس یکی از بندهای این منشور است که بر اساس آن شهروندان میتوانند از طریق مراجعه به سایت اتوبوسرانی و ثبت درخواست در قسمت اشیای گمشده، تماس تلفنی با روابط عمومی سامانهها و مراجعه حضوری به مبادی و مقاصد خطوط اقلام جامانده در اتوبوس را پیگیری کنند.