معاون وزیر راه با اشاره به اولویت تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد خبر داد

تشکیل ستاد مسکن محرومان

سهیلا یادگاری
خبرنگار


فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در خصوص برنامه‌های دولت برای تأمین مسکن خانوار کم درآمد تأکید کرده است که برای تأمین مالی ساخت مسکن محرومین، باید به سمت تسهیلگری حرکت کنیم و از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم.
وزیرراه و شهرسازی بر اهمیت محاسبات دقیق و همکاری میان بخش‌های مختلف تأکید کرد و گفت: دادن وعده‌های دور از واقعیت می‌تواند نظام تصمیم‌گیری ما را تحت تأثیر قرار دهد. برای حرکت در مسیر صحیح و ایفای تعهدات دولت، باید وضعیت کنونی را مستند کنیم، ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و با نهادهای مرتبط تعامل داشته باشیم.
صادق با بیان اینکه اولویت‌های مکانی برای توسعه ساخت مسکن باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: باید مکان‌های در اولویت برای ساخت پروژه‌های مسکن محرومین بر اساس شاخص‌های محرومیت به دقت تعیین شوند.

تدبیری برای افزایش سهم آورده
البته در راستای اهداف مد نظر برای توسعه ساخت مسکن محرومان، مسعود بیات منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ستاد مسکن محرومان ذیل شورای عالی مسکن تشکیل می‌شود، گفت:در تلاش هستیم تا امکان دسترسی اقشار کم‌درآمد به مسکن را با روش‌های مناسب فراهم کنیم.
بیات‌منش بخشی از برنامه‌های اولویت دار وزارت را ه و شهرسازی را، تمرکز بر جذب سرمایه برای تسریع اجرای طرح‌های مسکن اقشار کم‌درآمد برشمرد و بیان‌داشت: طرح‌های حمایتی تأمین مسکن، نظیر مسکن مهر و نهضت ملی مسکن از جمله طرح‌هایی هستند که با مدیریت دولت و در مقیاس گسترده برای جبران کمبودهای عرضه مسکن با کمک بخش خصوصی اجرایی شده و یا درحال اجراست.
وی افزود: در اجرای طرح‌های حمایتی تأمین مسکن، به منظور تسهیل دسترسی دهک‌های پایین درآمدی، تدابیری اتخاذ شده است، اما در عمل با توجه به شرایط اقتصادی و تورم‌، با وجود تأمین زمین و انجام آماده‌سازی توسط دولت، همچنان این دهک‌ها در تأمین سهم آورده دچار مشکل هستند. بیات‌منش ادامه‌ داد: در طرح‌های مسکن حمایتی به دلیل عدم تمکن مالی اقشار کم درآمد و محروم در تأمین سهم آورده، دامنه پوشش این طرح‌ها به دهک‌های میانی تغییر یافته که آمار و ارقام طرح نهضت ملی مسکن حاکی از آن است.
وی در بیان راهکارهای دولت برای اجرای طرح‌های حمایتی مسکن با یادآوری اینکه منابع دولتی محدودیت دارد، اظهار داشت: رفع مشکلات تأمین سهم آورده متقاضیان کم‌درآمد در ستاد مسکن محرومان که در ذیل شورای عالی مسکن با دستور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده است، پیگیری خواهد شد.

 ۶۰۰ هزار ثبت‌نام
۸۰ هزار تخصیص!
سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تعهدی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن و تکمیل مسکن مهر بر عهده داریم. بر اساس آن متعهد هستیم تا مسکن متقاضیانی را که در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده، واجد شرایط شناخته شده، وجه واریز کرده و تخصیص پروژه شده‌اند تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه رقم تعهد دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای افرادی که تعیین تکلیف شده‌اند حدود یک میلیون نفر است، افزود: در حال حاضر ۶۰۰ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) هستند که در طرح ثبت‌نام کرده‌اند، اما فقط به ۸۰ هزار نفر پروژه تخصیص داده شده است. این آمار نشان می‌دهد که این قشر جامعه نتوانسته‌اند به دلیل سهم آورده و تأمین منابع مالی از این طرح دولت بهره‌مند شوند.
بیات‌منش تصریح‌ کرد: در خصوص تأمین مسکن محرومان ظرفیت‌های قانونی مناسبی وجود دارد که از آن بهره‌های لازم را خواهیم برد.

 

بــــرش

پروژه‌های عمرانی باید اقتصاد پایه باشد
 فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت اقتصادی کنونی کشور به گونه‌ای است که وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک‌ها را نیز در تأمین منابع دچار مشکل کرده است. از این رو وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد برنامه‌های خود باید به دنبال راهکارهای دیگری برای جبران کمبود منابع پروژه‌های خود باشد. به گفته وزیر راه و شهرسازی چنانچه اجرای پروژه‌های عمرانی، «اقتصاد پایه» نباشد، از ابر چالش کمبود منابع نمی‌توان عبور کرد و نارضایتی عمومی افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به رویکرد واقع‌گرایانه دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴ ادامه داد: بر این اساس تدوین دستورالعمل‌هایی برای مولدسازی در وزارت راه و شهرسازی مد نظر قرار دارد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳