پالایشی‌ها روند صعودی بورس را ادامه می‌دهند؟

بازگشت شاخص کل بازار سرمایه به کانال 2 میلیون واحد

مجتبی آزادیان
خبرنگار


شاخص کل بازار سرمایه در معاملات روز یکشنبه ششم آبان‌ماه با ۳۰ هزار و ۷۲۷ واحد افزایش در ارتفاع 2 میلیون و ۲۵ هزار و ۹۵۳ واحد قرار گرفت. همچنین شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با 8 هزار و ۹۱۴ واحد افزایش به ۶۷۰ هزار و ۲۰ واحد رسید و شاخص قیمت هم‌وزن نیز با 4 هزار و ۷۴۴ واحد رشد به ۳۵۶ هزار و ۵۹۰ واحد رسید. روز گذشته معامله‌گران در بازار سرمایه بیش از 6 میلیارد و 562 میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از 139 هزار و 936 معامله به ارزش 5 هزار و 516 میلیارد تومان داد‌وستد کردند. نمادهای «فولاد»، «فملی»، «نوری»، «وبملت»، «شهدیس»، «کچاد» و «شستا» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند؛ البته در این روند، شاخص کل فرابورس نیز با ۲۰۰ واحد رشد به ۲۱ هزار و ۲۷۰ واحد رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از 5 میلیارد و 457 میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام 137 هزار و 75 معامله، داد‌وستد کردند. نمادهای «آریا»، «فزر»، «خاور»، «وسپهر»، «سامان»، «حسینا» و «مارون» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند.
 پیش‌بینی روند صعودی
فعالان بازار مالی می‌گویند: برخی عوامل نظیر رخدادهای مداوم در خاورمیانه و عدم اطمینان در خصوص نتایج انتخابات ایالات‌متحده موجب شده است معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به سمت فلزات امن بویژه طلا گرایش یابند، همچنین به دلیل شرایط تعلیقی کنونی، به نظر می‌رسد در بازار طلا، سکه و ارز همچنان این هفته شاهد روند صعودی خواهیم بود اما این روند بسیار کندتر از روند صعودی شتابان هفته گذشته خواهد بود. از سویی در بازار سرمایه به دلیل کاهش ریسک حمله نظامی به پالایشگاه‌ها، به نظر می‌رسد این گروه به عنوان یکی از عناصر اصلی تأثیرگذار بر بورس، با رشد خود سبب افزایش شاخص کل در این هفته شوند.

شروع رشدهای چنددرصدی
بر اساس این گزارش، در بازار طلا، سکه و ارز روز گذشته شاهد رشد 2.11 درصدی هر مثقال طلا، رشد 2.04 درصدی هر گرم طلای 18 عیار، رشد 1.76 درصدی سکه امامی و افزایش 1.57 درصدی نرخ دلار آزاد بودیم. در بازار ارزهای دیجیتال نیز تتر با 1.31 درصد افزایش به 66 هزار و 874 تومان رسید و بیت‌کوین با 0.19 درصد افزایش به 67 هزار و 1.6 دلار رسید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳