اخبار

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد
1403؛ بالاترین نرخ پوشش تحصیلی
پس از انقلاب
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در سال تحصیلی جاری، بالاترین نرخ پوشش پس از انقلاب را داریم، گفت: بخشی از آمار بازماندگان، مربوط به دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده است که در این رابطه دستگاه تعلیم و تربیت مقصر نیست.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در بیست و هفتمین نشست شورای معاونان که با حضور مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور به صورت برخط برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت، جریان‌سازی‌های فرهنگی در حوزه‌های روز دنیاست. بنابراین انتظار می‌رود پس از اتفاقات ناگواری که در غزه و لبنان رخ داده است، برنامه‌های فرهنگی متنوعی با تأکید بر فرهنگ ایثار و مقاومت شکل بگیرد.
وی در ادامه به اهمیت روز ۱۳ آبان و تدوین برنامه‌هایی مدون برای این رخداد اشاره کرد و گفت: شایسته است که برای ایام مذکور اقداماتی سازنده و گسترده برنامه‌ریزی شود.
وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به آمار کذب منتشر شده در فضای مجازی درخصوص «آمار بازماندگان از تحصیل» گفت: در خصوص اخبار غیرواقعی منتشر شده درباره بازماندگان از تحصیل، با استدلال می‌گویم که در سال تحصیلی جاری، بالاترین نرخ پوشش تحصیلی پس از انقلاب را داشته‌ایم.
وی با اشاره به این نکته که بخشی از آمار بازماندگان، مربوط به «تارکان تحصیل» است، گفت: از این آمار به اشتباه به اسم بازمانده از تحصیل یاد می‌شود، در حالی که «ترک تحصیل» در دوره دوم متوسطه رخ می‌دهد که آموزش و پرورش در این خصوص کمترین قصور را متوجه خود می‌داند.

سربلندی زنان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی و نجوم‌وفضا
سخنگوی دولت چهاردهم در رویداد «دختران، پیشگامان عرصه فضا» گفت: همان‌طور که زنان و دختران ایرانی در کشور و عرصه‌های بین‌المللی افتخارآفرینی می‌کنند، در زمینه نجوم و فضا نیز افتخارآفرین و باعث مباهات و سربلندی‌ هستند.
به گزارش «ایران»، فاطمه مهاجرانی به محققان و پژوهشگران جوان ایرانی اشاره کرد و افزود: به عنوان فردی که در زمینه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنم، قدردان زحمات این عزیزانم و همچنان از پژوهشگران و محققان جوان ایرانی می‌آموزم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور نیز در این مراسم به نقش مهم جوانان و بویژه دختران در ساخت آینده ایران اشاره کرد و گفت: شما هستید که امروز و فردای ایران را می‌سازید و در لبه دانش و علم و فناوری حرکت می‌کنید. زهرا بهروز آذر به اهمیت ترویج علم برای نسل آینده اشاره کرد و افزود: ما امروز اینجاییم تا صدای شما را بشنویم و فاصله میان دولت و نهادهای مدنی ترویج علم را به حداقل برسانیم. ما به دختران فعال در عرصه‌های فناوری کمک خواهیم کرد تا بتوانند بدرخشند و به آرزوهای‌شان در عرصه‌های علم و فناوری دست یابند.


نجات جان بیماران با کمک هوش مصنوعی
امروزه بیماران زیادی از دردهای پس از جراحی و دردهای مزمن مانند دردهای ناشی از سرطان‌ها و کمر درد شکایت دارند که می توان به کمک تکنیک‌های جدید کمک زیادی به کاهش درد این بیماران انجام داد. به گفته رئیس انجمن متخصصان بیهوشی در حال حاضر پژوهشگران رشته بیهوشی در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت بحرانی بیماران حین عمل جراحی با هدف ارائه این اطلاعات به هوش مصنوعی هستند و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک هوش مصنوعی بتواند با هشدار وضعیت بحرانی بیمار حین عمل، متخصص بیهوشی را زودتر از وضعیت بیمار آگاه سازد که این امر در نجات جان بیماران  بسیار مؤثر خواهد بود.
به گزارش «ایران»، در همین زمینه دکتر علیرضا سلیمی رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران و رئیس شانزدهین کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد می گوید: استفاده از سونوگرافی برای انجام «رژیونال آنستزی» از دیگر تکنیک‌های نسبتاً نوین و در حال گسترش است که قرار است در کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی جدیدترین دستاوردهای آن ارائه شود، در این روش بدون آنکه نیاز به بیهوش کردن فرد باشد، داروی بی‌حسی مستقیماً در اطراف عصب مثلاً یک پا تزریق و آن پا کاملاً بی حس می‌شود که این روش برای اعمال جراحی روی بیماران به خصوص آنان که مشکلات قلبی دارند، شیوه‌ای بسیار مفید است. به گفته وی، مواردی چون بیهوشی برای جراحی قلب، اعصاب، اطفال، زنان و مباحث جدید روز دنیا مانند پایشگرها (مانیتورینگ) که به پایش وضعیت بیمار حین عمل می پردازد به عنوان دیگر مباحث این کنگره سه روزه که قرار است در روزهای 16تا 18 آبان ماه در تهران برگزار شود مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم:
دانشجویان دکتری روزانه از مهر آینده حقوق دریافت می‌کنند
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجویان دوره روزانه که به صورت پژوهشگر تمام وقت در دانشگاه‌ها فعالیت دارند از مهر ماه سال آینده خبر داد و گفت: پرداخت حقوق به دانشجویان دکترای دانشگاه‌ها رقم بودجه‌ای بالایی می‌خواهد اما آثار و دستاوردهای آن نیز به مراتب بسیار بالا است. در واقع اگر می‌خواهیم رتبه علمی کشور  افزایش یابد یا پژوهش‌های کاربردی داشته باشیم، راهکاری جز توجه و حمایت از دانشجویان دکترا نداریم. / ایسنا

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳