«ایران» از لزوم ارتقای آمادگی در برابر حوادث گزارش می‌دهد

پدافند غیرعامل ایمنی بخش جامعه

مهسا قوی قلب
خبرنگار

هفته‌ای که در آن قرار داریم با عنوان گرامیداشت پدافند غیرعامل و با شعار «پدافند غیرعامل؛ تدبیر امروز، امنیت فردا» نامگذاری شده است. هشتم آبان ماه، سالروز فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده است. در همین راستا، روزگذشته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش پدافند غیرعامل هلال احمر گفت: ارتقای آمادگی شرط نخست افزایش قدرت بازدارندگی است.
سردار دکتر غلامرضا جلالی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه شهدای اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران، فراجا و جبهه مقاومت بیان کرد: در شرایط اخیر و تقابلی که بین ایران و رژیم صهیونیستی به وجود آمده است، شاهد جنبه‌های جدیدی از تهدیدات هستیم.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که سازمان بر عهده دارد، حفاظت از مردم و دارایی‌های آنهاست که در این زمینه جمعیت هلال احمر در خط مقدم خدمات‌رسانی قرار دارد. در این میان باید توجه داشت با رژیمی طرف هستیم که به هیچ کدام از توافقنامه‌‌ها و پروتکل‌های جهانی پایبند نیست، حمله به ساختمان کنسولگری، هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و استفاده از پیجرها که اساساً یک وسیله امدادی برای اطلاع‌رسانی و فراخوان است به عنوان سلاح، نشان می‌دهد که در قالب دکترین تهاجمی دشمن، همه چیز می‌تواند به عنوان سلاح به کار گرفته شود بنابراین باید هوشیارانه و دقیق نسبت به آن واکنش نشان دهیم.
گفتنی است، در این همایش سردار جلالی از تدوین و ابلاغ دستورالعمل دفاع لایه به لایه سایبری به نام شهید سرلشکر علی زاهدی و فعال بودن تیم‌های عملیاتی در دستگاه‌های اجرایی برای کمک به اجرای این دستورالعمل خبر داد.

 

برش

70 هزار نیروی هلال احمر
آموزش تخصصی دیده‌اند

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر روز گذشته در آیین رونمایی از سند نظام عملیاتی و برنامه پاسخ جمعیت در مخاطرات و تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل،«پدافند غیرعامل» را ایمنی بخش جامعه توصیف کرد.
به گفته او، اینکه بدانیم در موقع بحران باید چه اقدامی انجام داد، مهم‌ترین رکن آموزش است. در گام نخست، خطرها شناسایی شده و برای پاسخگویی به خطرات و بحران‌ها برنامه‌های مختلف داریم.
وی افزود: ۷۰ هزار نیروی امدادگر هلال‌احمر امروز آموزش تخصصی دیده‌اند تا در موقع بحران در کمترین زمان ممکن پای کار باشند. نمونه این عملکرد سریع را می‌توان در کمک‌رسانی به مجروحین انفجارهای لبنان مشاهده کرد. امروز تهدیدهای نوترکیب در کمین ما هستند و باید برای مقابله با این خطرات آماده شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳