پیتسو فرصت می‌خواهد

داود عطایی
روزنامه نگار


باخت تحقیرآمیز استقلال مقابل تیم قعرنشین خیبر خرم‌آباد که به تازگی از سومین سرمربی‌اش یعنی سعید دقیقی رونمایی کرده بود، آبی‌پوشان پایتخت را وارد یک چالش اساسی مدیریتی در سطح کلان کرد. همچنین تقابل هواداران با مدیران، کادر فنی و بازیکنان پس از ثبت چهارمین شکست در هشتمین بازی بشدت نماینده ایران در لیگ نخبگان را تحت فشار روحی و روانی قرار می‌دهد.
اگرچه این از بدشانسی موسیمانه مرد باهوش و فکور آفریقایی است که در آستانه بازی با تراکتور بالانشین و از آن مهم‌تر الهلال صدرنشین لیگ نخبگان به یکی از پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی پیوسته اما باید بپذیریم هر مربی بادانش و درجه یک هم برای شناخت نقاط قوت و ضعف تیمش حداقل بین دو تا سه ماه وقت نیاز دارد.
متأسفانه با نوع برخورد دوگانه وعجیب و غریب نکونام با مدیران باشگاه، فرصت طلایی آبی‌پوشان برای استخدام بموقع یک سرمربی صاحب سبک در پیش‌فصل از تیم گرفته شد. این اشتباه استراتژیک باعث شد تیم بسته شده همان طور که پیتسو هم به آن اشاره داشته بسیار مسن و البته بدون پشتوانه لازم باشد. نکونام در مجموع اعتقادی به جوانگرایی و پشتوانه‌سازی در تیمش نداشت و حتی سعی نکرد با آمدن رامین رضاییان 35 ساله، ترتیبی دهد تا صالح حردانی جوان و آینده‌دار هم حفظ شود. اوضاع در خط دفاع و حمله هم اصلاً خوب نیست. مهاجمان استقلال همگی پا به سن گذاشته هستند. مدافعان میانی هم به غیر از سامان فلاح در سال‌های آخر فوتبال حرفه‌ای‌شان به سر می‌برند. این زنگ خطری است که استقلال را تهدید می‌کند. موسیمانه با کمک کادر فنی‌اش حداقل تا نیم فصل فرصت می‌خواهد تا کاملاً با خصوصیات فنی و رفتاری شاگردانش آشنا شود. شوربختانه تا پایان نیم فصل بسیاری از بازی‌های حساس تیم در لیگ نخبگان و لیگ برتر سپری شده و بسیار بعید است در فشردگی بازی‌های لیگ داخلی و لیگ نخبگان امکان ترمیم اشکالات اساسی در خط دفاع و حمله برای کادر فنی تیم فراهم شود. بنابراین مدیران باشگاه و از همه مهم‌تر هلدینگ خلیج فارس با توجه به هزینه‌کرد نزدیک به هزار میلیارد برای باشگاه و رقابت‌های حساس در لیگ آسیایی باید این ریسک را به جان خریده و فرصت دهند مربی سرشناس آفریقای جنوبی با جو باشگاه و هواداران، توانمندی بازیکنان و همچنین شرایط خاص حریفان و رقبای اصلی تیم در لیگ برتر و همچنین لیگ نخبگان آشنا شود.
بی‌تردید اگر شرایط روحی و روانی تیم تغییری پیدا نکند و بازیکنان بر همین منوال فصل را ادامه دهند، انتظار نتایج عجیب و غریب و رسیدن به کورس قهرمانی و رقابت با سپاهان، پرسپولیس، ملوان و تراکتور بیجا و کارتونی خواهد بود. همین ایجاد انتظار نامعقول، بی‌شک فشار روانی مضاعفی به بازیکنان وارد کرده و در هنگام حمله مهاجمان بی‌دقتی کرده و موقعیت‌ها را هدر می‌دهند و در دفاع هم مدافعان به خصوص در برابر تیم‌های قدرتمندی مانند الهلال عربستان با استرس و ترس بازی می‌کنند و به احتمال فراوان کارایی‌شان بشدت تنزل می‌کند.
راه حل مناسب در شرایط فعلی اعتماد به سرمربی با کارنامه و البته جنگجویی است که پس از باخت مفتضحانه به تیم قعرنشین خیبر مانند نکونام همه تقصیرها را به گردن دیگران نیانداخت و با پذیرش مسئولیت شکست، تیغ تیز انتقاد را به سوی شاگردانش گرفت و به آنها هشدار داد که پیراهن تیم پرهوادار و پرافتخار پایتخت به تنشان گشاد است. این نوع نگرش پیتسو ثابت می‌کند او و کادر فنی‌اش به خوبی شرایط موجود را درک کرده و در اسرع وقت در صدد رفع نقایص و مشکلات هستند. نخستین مرحله برای ترمیم تیم جوانگرایی و تزریق بنزین سبز بویژه در دفاع و حمله است. این تغییرات در نیم فصل امکان پذیراست. بنابراین هم مدیران و هم هواداران باید با حمایت از کادر فنی‌شان این اقدام را تسهیل کنند تا در ادامه فصل احتمال موفقیت و بالانشینی در جدول لیگ برتر فراهم شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نود
 - شماره هشت هزار و پانصد و نود - ۰۷ آبان ۱۴۰۳