در پیام رئیس‌جمهور به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران تأکید شد

احیای برند ایران در بازار جهانی زعفران

زعفران قائنات شناسنامه‌دار می‌شود

ایران زمین- زعفران، گل سرسبد محصولات کشاورزی ایران و تنها محصول کشاورزی جهان است که انحصار تولید باکیفیتش همچنان در دست کشاورزان زحمتکش ما بوده و خوشبختانه قصه پرغصه بازار پسته، فرش و زیره در جهان برایش تکرار نشده است. محصولی ناب که می‌تواند معرف ایران باشد و نقشی مؤثر در رشد درآمدهای ارزی ایفا کند. بر این اساس باید به سهم تعیین کننده ایران از تولید زعفران در جهان،  همانند فرصتی طلایی برای عرض اندام در بازارهای جهانی و رخ‌نمایی نام ایران در کنار طلای سرخ نگریست و در این مسیر پرچالش از خلاقیت و نوآوری نیز غافل نشد. خواسته‌ای  بحق که در بخشی از پیام رئیس جمهور در روز ملی زعفران ذکر و تأکید شده که «زعفران ایران باید به جایگاه واقعی خود بازگشته و سهم شایسته‌ای را در بازارهای جهانی از آن خود نماید.»

 مظلومیت زعفران ایرانی
سهم اندک ایران از تجارت طلای سرخ در جهان، با وجود تولید حدود ۹۰ درصد این محصول در ایران، گواه مظلومیتی غریب برای این محصول راهبردی در عرصه جهانی است. گلایه زعفران‌کاران از هزینه بالای تمام شده آن در مقابل بهای نسبتاً ارزان این کالا و داد و فغان تجار و صادرکنندگان این محصول ایرانی در برابر آوازه زعفران کشورهای دیگر مانند چین، اسپانیا و حتی افغانستان، از دیگر نمودهای ضعف جایگاه زعفران ایرانی به شمار می‌رود؛ حال آنکه از دیرباز زعفران، محصول شاخص تولیدی و صادراتی ایران زمین بوده وحرف اول را در بازارهای جهانی زده است. ضعف و خلأ موجود در حوزه بسته‌بندی، سورتینگ، برندینگ و البته فرآوری و صنایع تبدیلی همه و همه در کنار داستان غم‌انگیز فروش زعفران ایران با بسته‌بندی‌ و نام دیگر کشورها و البته حضور کشورهایی از جمله افغانستان در عرصه کشت و تولید زعفران، همچنان آسیب‌ها، خلأها و چالش‌های متداول در قصه کهن طلای سرخ ایرانی در عرصه جهانی است. این در حالی است که رمز ماندگاری این انحصار و عرض اندام در عرصه جهانی و همراهی بی چون و چرای نام ایران با زعفران؛ توجه به این محصول، ارزشمند دانستن کار زعفران‌کاران، ترغیب و تشویق آنان با حمایت و البته تنظیم بازار و مدیریت آن از سوی متولیان و جلوگیری از دست‌اندازی دلالان و اخلالگران بازار به این عرصه مؤثر و نقش‌آفرین است.

 خراسان رضوی؛ مهد کشت زعفران
خراسان رضوی مهم‌ترین استان تولیدکننده زعفران کشور محسوب می‌شود که امسال ۹۶ هزار هکتار از کشتزارهایش را زیر کشت این محصول اقتصادی برده است. جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران در خراسان رضوی امسال ۱۲۵ هزار نفر است که با احتساب جمعیت پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع از تولید زعفران در این استان بالغ بر ۶۲۵ هزار نفر می‌شود.
طبق گفته «سیداحسان مصطفوی‌نژاد» عضو هیأت مدیره و معاون طرح و برنامه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به ایرنا، ضرورت دارد در حوزه بین‌المللی اتحاد ایران را در زمینه تولید و عرضه نشان دهیم و رقابت اصلی در حوزه نوآوری، خلاقیت و طراحی باشد.

 زعفران خراسان جنوبی شناسنامه‌دار می‌شود
با وجود مشکلات و چالش موجود در بازار زعفران،  قرار است زعفران قائنات با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به‌گونه‌ای که تمامی جزئیات از نام کشاورز تا محل تولید ثبت شود، شناسنامه‌دار شود. «محمد محمدی» فرماندار قائنات با اعلام این خبر و با بیان اینکه قائنات در تولید زعفران باکیفیت حرف اول در جهان را می‌زند، گفت: ۸۰ درصد از زعفران تولیدی شهرستان قائنات در بازارهای داخلی و ۲۰ درصد آن صادر می‌شود. فرماندار قائنات با اشاره به تأثیرگذاری برگزاری جشنواره زرشک و زعفران، تصریح کرد: باید از چرخه تولید تا مصرف فرایند محصولات کشاورزی پایش و بررسی شود و اکنون شناسنامه‌دار کردن محصول زعفران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان قائنات در حال انجام است.

 

سیل مهم‌ترین بحران‌ شهرهای استان گلستان

گرگان - مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه در استان با پنج پدیده بحران‌زا شامل سیل، زلزله، ریزگرد، طوفان و خشکسالی روبه‌رو هستیم، گفت: سیل بیشترین بحران‌ را برای شهرهای استان داشته است. سیدمحسن حسینی اظهار کرد: شهرهای استان گلستان غالباً از حوضه بالادست خود تهدید می‌شوند که سیلاب آنها پس از خروج از شهر، بر حوضه پایین‌دست تأثیرات فراوانی دارد. وی افزود: مطالعات آب‌های سطحی در شهرهای استان در حال حاضر تنها یک رویکرد به نام دفع دارد، درحالی که باید مدیریت رواناب و سیلاب شهری، در چهار وجه بررسی و انجام شود.

 

۲۲ هزار شغل جدید در مازندران ایجاد شد

ساری- معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از ایجاد ۲۲ هزار شغل طی سال‌جاری در استان با همراهی واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خبر داد.
حسن خیریان‌پور یکی از اولویت‌های برنامه توسعه هفتم را توجه به اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دانست و گفت: طبق آخرین بررسی‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان مازندران به ۵.۱ درصد کاهش یافته است. وی با اظهار اینکه از نظر کاهش نرخ بیکاری دومین استان کشور هستیم، گفت: سال گذشته از سهمیه اشتغال استان ۱۱۸ درصد محقق و منجر به کاهش نرخ بیکاری شده است.

 

بــــرش

پیام رئیس جمهور به مناسبت روز ملی زعفران

روز گذشته، رئیس جمهور با ارسال پیامی به همایش روز ملی زعفران در مشهد تأکید کرد که زعفران؛ این طلای سرخ، نه تنها نماد میراث کهن سرزمینمان خصوصاً در خراسان بزرگ است، بلکه سرمایه‌ای ارزشمند برای تقویت اقتصاد کشورمان و درخشش نام ایران در عرصه جهانی به شمار می‌آید. با نام‌گذاری این روز ملی، گامی بلند در جهت پاسداشت زحمات همه عزیزان در معرفی این محصول ارزشمند و تقویت جایگاه برند زعفران ایران در کارزارهای بین‌المللی برداشته شده است. دکتر پزشکیان در بخشی از پیام خود که توسط استاندار خراسان رضوی قرائت شد، تصریح کرد: تقویت برند زعفران ایران در بازارهای بین‌المللی نه‌تنها ضامن صیانت از این محصول راهبردی خواهد بود، بلکه موجبات افزایش رقابت‌پذیری کشور در بازار جهانی زعفران را فراهم خواهد کرد. در همین راستا نیز از تمامی فعالان زنجیره ارزش زعفران انتظار می‌رود تا با همکاری، همفکری و همگرایی در تولید، ارتقای ظرفیت فرآوری و اقدامات منتج به صادرات این محصول و از آن مهم‌تر، معرفی زعفران ایران به بازارهای بین‌المللی پیشگام باشند. دولت نیز خود را موظف می‌داند تا با حمایت از تولیدکنندگان، فعالان حوزه فرآوری و صادرکنندگان این محصول، زمینه رشد و تعالی بیشتر این صنعت را فراهم آورد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ آبان ۱۴۰۳