اروپا از بازگشت دوباره ترامپ و بحران اقتصادی و سیاسی نگران است

قاره سبز؛ نگران مرد دیوانه

آرزو نوروزجم
خبرنگار

داستان جدید این روزهای انتخابات ایالات متحده از میان قاره سبز سر برآورده و انگلیس و فرانسه را بر خط کرده تا رودرروی نامزد جمهوریخواهان امریکایی قد علم کنند، یکی به نعل بکوبد و دیگری به میخ.
کمپین دونالد ترامپ دراظهاراتی مدعی شده است که 100 مقام حزبی و از فعالان حزب کارگر بریتانیا برای حمایت از رقیبش کامالا هریس به ایالات متحده سفر کردند، تا به ستاد انتخاباتی او مشاوره دهند و برای انتخابات 5 نوامبر به ستاد کامالا هریس برنامه ارائه دهند، دونالد ترامپ این موضوع را به مثابه «کمک خارجی غیرقانونی» دانسته و خواسته این اتفاق از سوی دادگاه مورد تحقیق فوری قرار گیرد.
این انتقاد و شکایت درحالی از سوی ستاد ترامپ با جدیت پیگیری می‌شود که نخست‌وزیر بریتانیا علیرغم شکایت نامزد جمهوریخواهان از حزب کارگر به دلیل فرستادن داوطلبان برای کمپین دموکرات‌ها در انتخابات امریکا، گفته با دونالد ترامپ «رابطه خوب» و مناسبی دارد.
مقابله و بگو مگوهای سیاسی بین ستاد انتخابات دونالد ترامپ و کشورهای اروپایی مانند بریتانیا از آنجا نشأت گرفته و بیشتر نمود دارد که پیشتر دونالد ترامپ اعلام کرده بود با سازکار اتحادیه اروپا و تصمیمات اقتصادی آنها در قبال رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده مخالف است و حتی برای اعضای پیمان آتلانتیک شمالی و ماندن آنها در ناتو نیز خط و نشان کشیده بود.
مخالفتی که البته برای اروپایی‌های حاضر در این معاهده نگران کننده و البته دردسرساز شده است، تجربه چهار سال حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و نوع مواجهه او با سیاست‌های اروپایی، این تصور را همچنان ایجاد کرده است که اگر مجدداً او بر اریکه قدرت امریکا تکیه بزند، همه تصمیمات تجاری واشنگتن علیه اتحادیه اروپا بازگردد و این قاره را با مشکل مواجه کند.

ترامپ بیاید آماده‌‎ایم مقابله کنیم
از این‌رو اتحادیه اروپا فهرستی از کالاهای صادراتی امریکایی را تهیه کرده است تا در صورتی که دونالد ترامپ بار دیگر در انتخابات پیش‌روی امریکا پیروز شد و تهدیدش مبنی بر ضربه زدن به بروکسل با اقدامات تجاری تنبیهی را اجرایی کرد، این اتحادیه نیز تعرفه‌های واردات این کالاها را افزایش دهد.
گرو کشی‌های سیاسی و اقتصادی که پاریس را هم به واکنش وا داشته است و مقامات وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده‌اند به فکر راه‌اندازی یک اتاق فکر داخلی برای بررسی سناریوهای مختلفی هستند که ممکن است فرانسه در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ با آن مواجه شود.
آن‌طور که مقامات فرانسوی اعلام کرده‌اند، برای پاریس این نگرانی وجود دارد که ترامپ تلاش خواهد کرد از اختلافات داخلی قاره سبز برای تضعیف واکنش اروپا به جنگ تجاری احتمالی که تحت نظارت او آغاز شده است، سوء‌استفاده کند.
از سوی دیگر اظهارات چند ماه اخیر دونالد ترامپ در خصوص آینده ناتو و سرنوشت اعضای آن، این تصور را ایجاد کرده است که نامزد ریاست جمهوری این کشور در انتخابات 2024، به جهت هزینه‌هایی که بر دوش ایالات متحده برای تأمین سیاست‌های ناتو در حمایت از اعضای اروپایی این پیمان است، قرار نیست همسویی گذشته را دنبال کند و این اتفاق از لحاظ بین‌المللی برای اروپایی‌ها هزینه‌سازخواهد بود.

منفعت اروپا با هریس یا ترامپ؟
از آنجا که جو بایدن طی مدت حضورش در کاخ سفید روابط دوستانه‌ای با این اتحادیه برقرار کرد و سیاست آشتی را در پیش گرفت این احتمال وجود دارد که هریس نیز در صورت پیروزی همان رویه را انتخاب کند و اتحادیه اروپا بر سر مسائلی مانند ناتو و جنگ و حمایت از اوکراین با دردسر زیادی روبه‌رو نشود و در صورت پیروزی هریس، اتحادیه اروپا به دنبال حل و فصل چند موضوع حل نشده مانند توافق بر سر تعرفه فولاد و آلومینیوم از دوران ریاست جمهوری بایدن با هریس خواهد بود.
در مقابل اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌ها، هریس اعلام کرده طرح ترامپ نوعی مالیات بر مصرف کنندگان امریکایی است و ادعاهای ترامپ را مبنی بر اینکه افزایش تعرفه‌ها منجر به کاهش سطح مالیات شرکت‌ها و درنتیجه درآمدزایی آنها می‌شود، به چالش کشیده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳