اذعان کارشناسان نظامی صهیونیست به شکست پدافندی اسرائیل در مقابل حزب‌الله

پهپاد‌های هراس افکن

امیر فرشباف
خبرنگار


حملات مقاومت اسلامی لبنان در چهارچوب «سلسله عملیات خیبر» به مواضع و پایگاه‌های رژیم صهیونیستی، ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، حزب‌الله پایگاه «گلیلوت» واحد اطلاعات نظامی یگان «8200» در حومه «تل‌آویو» را با موشک هدف قرار داد. به گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله در بیانیه‌های روز چهارشنبه اعلام کرد که ساعت 8 صبح با ندای «لبیک یا نصرالله» پایگاه اطلاعاتی «گلیلوت» متعلق به یگان 8200 را هدف قرار داده است.
خبرنگار المیادین در جنوب لبنان گزارش داد که یک موشک بزرگ و سنگین به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که باعث به صدا درآمدن آژیر خطر در تل‌آویو شد.
رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که بمباران تل‌آویو برای حزب‌الله به یک امر عادی تبدیل شده است.
رزمندگان حزب‌الله همچنین ساعت 9:20 صبح روز گذشته یک‌بار دیگر تجمع نظامیان صهیونیست را در بین شهرهای «عدیسه» و «رب‌ثلاثین» هدف قرار دادند. تنها به فاصله 10 دقیقه بعد، مجاهدین لبنانی یک تجمع اشغالگران را در همان منطقه مورد هدف قرار دادند.
پس از آن در ساعت 11 صبح رزمندگان مقاومت اسلامی مجدداً تجمع نظامیان اشغالگر را در نزدیکی همان منطقه پیشین مورد اصابت قرار دادند.
گفتنی است که حزب‌الله پس از تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و جنوب بیروت و وسوسه شدن برای ورود زمینی به خاک لبنان، سلسله عملیات خود را از حیث کمیت و کیفیت تشدید کرده است. مقاومت هم مواضع بیشتر و متنوع‌تری، ازجمله پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی و مراکز اقتصادی را در عمق اراضی اشغالی هدف قرار داده و هم بُرد عملیاتی موشک‌ها را اضافه کرده است. حزب‌الله دیروز نیز 39 عملیات علیه پایگاه‌ها و مواضع اشغالگران انجام داد که در مقایسه با سال گذشته، تفاوت معناداری دارد.
 
تلفات صهیونیست‌ها طی 24 ساعت گذشته
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که در نبردهای ۲۴ ساعت گذشته میان ارتش این رژیم و مقاومت فلسطین و لبنان، ۲۲ نظامی صهیونیست زخمی شده‌اند. طبق گزارش المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ نظامی صهیونیست در نبردهای جاری میان ارتش این رژیم و مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان زخمی شده‌اند.
این رسانه‌ها اعلام کردند که از مجموع این تعداد نظامی زخمی‌شده، ۲۰ تن در جریان نبردهای جاری در مرزهای سرزمین‌های اشغالی و لبنان و ۲ نفر نیز در نبردهای جاری در نوار غزه زخمی شده‌اند.
رادیو ارتش اشغالگر نیز گزارش داد که از ۲ موشک شلیک شده حزب‌الله، یکی به کارخانه‌ای در عکا و دومی به کارخانه‌ای در کریات بیالیک در خلیج حیفا اصابت کرد.
همچنین کانال ۱۲ عبری گزارش داد ساختمانی در منطقه الجلیل علیا در شمال اراضی اشغالی بر اثر پرتاب موشک از لبنان بدون تلفات انسانی دچار خسارت شد.
 
اذعان به دستاورد راهبردی مقاومت
عملیات نظامی زمانی به اهدافش می‌رسد که به دستاورد سیاسی و راهبردی ختم شود. توسعه کمّی و کیفی عملیات حزب‌الله، تعطیلی مراکز اقتصادی و سردرگمی در تصمیم‌گیری نظامی و اذعان کارشناسان و رسانه‌های صهیونیست به موفقیت راهبردی حزب‌الله را به‌دنبال داشت.
در تازه‌ترین رویداد، رسانه‌های صهیونیست از موفقیت حزب‌الله در تخلیه مناطق شمالی اراضی اشغالی و بردن جنگ به سمت فرسایشی شدن خبر دادند که هر دو برخلاف اهداف اعلامی کابینه نتانیاهو و دکترین نظامی اسرائیل هستند.
به گزارش المیادین، رسانه‌های عبری گزارش دادند سامانه‌های دفاعی ارتش اشغالگر در برابر پهپادهای حزب‌الله ضعیف هستند و یک شکاف عملیاتی قدیمی در رهگیری پهپادهای مقاومت وجود دارد. آنها همچنین نسبت به شکست اطلاعاتی و عملیاتی که در طول جنگ‌های آینده ظاهر خواهند شد، به دولت صهیونیستی هشدار دادند. این رسانه‌ها روز گذشته با تأیید این مطلب که ارتش در مقابله با پهپادهای پرتاب‌شده به سمت اسرائیل نقاط ضعفی دارد، به کشف پهپاد مشکوکی که به‌تازگی از لبنان به اراضی اشغالی نفوذ کرده بود، اشاره کردند.
امیر بوخبوط، نویسنده و مفسر امور نظامی به وب‌سایت عبری «والا» گفت که در مقابله با تهدیدات سطح پایین پهپادی، خلأ عملیاتی وجود دارد و این شکاف امروز ظاهر نشد، بلکه از 7 اکتبر 2023 که گروهی از حماس از طریق پاراگلایدر وارد شهرک‌های یهودی‌نشین شدند، بدون اینکه توسط سامانه‌های هوایی شناسایی یا حتی رهگیری شوند.
بوخبوط خاطرنشان کرد: وظیفه شناسایی، ردیابی و رهگیری پهپادها بسیار پیچیده است، زیرا حزب‌الله پهپادهای خود را از مناطقی با زمین‌های توپوگرافی صعب‌العبور با استفاده از پرتابگرهای متحرک پرتاب می‌کند، بنابراین آنها در مدت‌زمان کوتاهی به «فضای هوایی اسرائیل» نفوذ می‌کنند.
در این زمینه، آموس هارل، تحلیلگر امور نظامی در روزنامه هاآرتص، تأیید کرد که حمله حزب‌الله به قیساریه نشان‌دهنده توانایی جمع‌آوری اطلاعات امنیتی برنامه‌ریزی شده و دقیق است.

 

اسرائیل بازدارندگی هوایی خود را از دست داده است
یک ژنرال صهیونیست به روزنامه عبری «معاریو» گفت که 7 اکتبر یکی از روزهای سیاه «اسرائیل» بود. به گزارش المیادین، آوی اشکنازی در این گفت‌و‌گو تأکید کرد، «اسرائیل» هنوز به هیچ یک از اهداف جنگی خود نرسیده است، زیرا اسرا برنگشته‌اند، حماس باقی مانده است و ساکنان شمال به شهرک‌های خود بازنگشته‌اند. تل‌آویو از سوی دیگر، موفق به تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران نشده و راهبردی هم برای پایان دادن به جنگ تدوین نکرده است.
وی افزود، ارتش به دلیل حضور هزاران سرباز ذخیره بشدت تحلیل رفته است و اسرائیل اکنون در انزوای سیاسی نسبی به سر می‌برد و از طرف دیگر، تحقیقات دادگاه لاهه هم در حال بررسی است.
اشکنازی خاطرنشان کرد، اسرائیل توانایی بازدارندگی خود را در منطقه از دست داده است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا برتری بازدارندگی را دوباره به دست آورد. او همچنین برای عدم تکرار «7 اکتبر» خواستار تشکیل کمیته تحقیقات رسمی برای بررسی وقایع اکتبر 2023 شد.
رسانه‌های صهیونیست نیز روز گذشته خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب دولتی در خصوص شکست چندین سامانه دفاعی در مقابله با عملیات طوفان‌الاقصی در روز 7 اکتبر 2023 شدند.
این رسانه‌ها تأیید کردند، پس از گذشت یک سال از جنگ تمام‌عیار، هیچ هدفی برای اسرائیل در خصوص «حذف حماس» و بازگشت شهرک‌نشینان و اسرا محقق نشده است.
روزنامه «معاریو» در گزارشی نوشت: هنوز تاریخی برای برگزاری انتخابات مشخص نشده است و اسرائیل اسرای در اختیار حماس را در نوار ویران غزه رها کرده است.»
این رسانه همچنین اذعان کرد، «حزب‌الله از توانمندی‌های عظیمی برخوردار است و در جنگ پیروز شد و با وجود حملات اسرائیل نیز نه تنها از بین نرفت، بلکه هنوز حرف آخرش را نزده است.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳