فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
امیدوارم درباره رفع ممنوع‌الکاری هنرمندان خوش‌خبر باشم

 
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی روز گذشته در پایان نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره ممنوع الکاری برخی هنرمندان اظهار داشت: جلسه قبل هم عرض کردم، این موضوع فرآیندی دارد که دوستان ما دارند بررسی می‌کنند و براین اساس برای کسانی که احیاناً محرومیت‌های کم یا زیادی اتفاق افتاده، کارهای خوبی صورت گرفته است. امیدوارم خبرهای خوبی هم داشته باشیم. سیدعباس صالحی درباره دو خبرنگار بازداشتی نیز اظهار داشت: در فضای دولت، هم بنده و هم وزیر دادگستری، نامه‌ای را که وکلای دو خبرنگار تهیه کرده بودند به جناب آقای اژه‌ای منتقل کردیم و پیگیر مسأله آنها به طورجدی هستیم.

بازدید وزیر فرهنگ از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عصر سه‌شنبه با حضور در پردیس سینمایی ملت از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بازدید کرد و به تماشای یکی از آثار به نمایش درآمده نشست.
سیدعباس صالحی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره فیلم کوتاه مهم است و مانند رباعی در شعر است. یعنی معانی بلندی را در قالبی کوتاه منتقل می‌کند.
او در ادامه افزود: ویژگی دیگر این جشنواره درباره سابقه برگزاری چهل‌ویکمین دوره آن است، چرا که بسیاری از رویدادهای ما این‌چنین با سابقه نیستند؛ اینکه امسال وجهه بین‌المللی جشنواره ارتقای قابل توجهی پیدا کرده دارای اهمیت است؛ باید در نظر داشته باشیم حدود ۱۴هزار اثر از ۱۵۱ کشور به این جشنواره ارسال شده و این درحالی است که ایران وضعیت خاص خود در فضای بین‌الملل را دارد، چراکه برخی قصد انزوای ایران را دارند و مدام مسأله تحریم را مطرح می‌کنند.
صالحی تصریح کرد: در چنین شرایطی ۱۵۱ کشور جهان این تعداد اثر را به جشنواره ارسال کرده‌اند و این امر نشان‌دهنده جایگاه سینمای ایران است. سینمای ایران جایگاهی دارد که برخلاف همه اقدامات صورت گرفته علیه کشورمان، انزواپذیر نیست.
صالحی تصریح کرد: بین‌المللی بودنِ سینمای ایران و صیانت از آن شایسته ایران و جایگاه ایران است. هنر ایران در طول تاریخ مطرح بوده و سینما به عنوان هنری پیشرو در دوران ما به‌گونه‌ای پرچمداری را در منطقه از آن خود کرده است.
او گفت: اتفاقات مهمی را در دهه آینده در رابطه سینما با فناوری‌های جدید داریم و باید زودتر با آن درگیر شده و سینمای دهه آینده را در قالب فناوری‌های جدید بشناسیم و تجربه کنیم.
وزیر فرهنگ درباره نمایش آثار زیرزمینی سینما در جشنواره‌های بین‌المللی نیز گفت: باید تلاش کنیم سینمای ایران هویت یکپارچه داشته باشد و در فضای بین‌الملل عرضه شود؛ به این معنا که نباید با پرچم‌های مختلف آثار خود را عرضه کنیم به‌گونه‌ای که مخاطبمان نداند سینمای ما کجاست.
او افزود: سینمای ایران باید شناسنامه داشته باشد؛ همان‌طور که در ۴۰ سال‌ گذشته و قبل از آن شناسنامه داشت.