تکمیل یکی از شاخه‌های کریدور شمال -جنوب با مشارکت ایران و روسیه شتاب می‌گیرد

تأمین 8/1 میلیارد دلار برای ساخت راه‌آهن رشت – آستارا

سهیلا یادگاری
خبرنگار


شانزدهمین نشست سران بریکس از امروز در روسیه شروع می‌شود. حمل‌و‌نقل وتبادل کالا، یکی از محورهای توسعه روابط اعضای بریکس است. در این میان نقش کریدور شمال- جنوب که روسیه را به هند متصل می‌کند، اهمیت قابل توجهی در معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای پیدا کرده است. این کریدور با مسیرهای مختلفی مثل دریای مازندران، استان سیونیک ارمنستان و اتصال آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان شکل می‌گیرد و مسیر آستارا - آستارا یا رشت - آستارا یکی از مسیرهای فرعی این کریدور است.

تعیین تکلیف در نشست سه جانبه
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین جزئیات قرارداد مشارکت ایران و روسیه در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا، به «ایران» گفت: روسیه خواستار افزایش ظرفیت راه‌آهن رشت-آستارا از 10 به 15 میلیون تن است که ایران نیز با این درخواست موافق است. اما با توجه به اینکه کشور آذربایجان واسط بین اتصال ریل ایران به روسیه است این کشور نیز باید با افزایش ظرفیت کریدور شمال- جنوب موافقت کند و زیرساخت این کشور نیز باید برای این تغییر آماده شود.خادمی افزود: بر اساس آخرین برآوردها، هزینه ساخت راه‌آهن رشت-آستارا 8/1 میلیارد دلار است و ایران و روسیه برای مشارکت در تکمیل این خط ریلی آماده هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حتی اگر روسیه به هر دلیلی از مشارکت در ساخت شرکت نکند ما با تکیه بر منابع داخلی این خط ریلی را می‌سازیم.وی تأکید کرد: ساخت راه‌آهن رشت-آستارا در تعهد دولت است و تکمیل این خط بزودی و با نشست سران سه کشور ایران ، روسیه و آذربایجان تعیین تکلیف نهایی می‌شود.

چراغ سبز روسیه برای تأمین اعتبار
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در خصوص ساخت خط آهن رشت-آستارا گفت: روس‌ها وامی را که قرار است برای ساخت این خط ریلی پرداخت کنند، پذیرفته‌اند، سود این وام و مدت زمان ساخت خط ریلی در تعامل طرفین مشخص شده است.سفیر ایران در مسکوافزود: روس‌ها انتظار دارند که کل مسیر ۱۶۲ کیلومتری خط ریلی رشت – آستارا برای انجام مطالعات در دسترس کارشناسان آنها قرار گیرد و آنها پس از انجام کامل مطالعات، احداث این خط ریلی را آغاز کنند. مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است. ایران و روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای ساخت این خط ریلی، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳