«ایران» در آستانه سفر رئیس‌جمهور به روسیه بررسی می‌کند

جهش تجارت ایران و بریکس در گرو دیپلماسی اقتصادی

مرجان اسلامی‌فر
خبرنگار


شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس امروز اول آبان ماه برگزار می‌شود و رئیس جمهور کشورمان برای شرکت و سخنرانی در این اجلاس به روسیه می‌رود.این خبر برای فعالان اقتصادی و به خصوص آنهایی که به فکر افزایش صادرات به کشورهای عضو بریکس هستند، اهمیت دارد، چرا که حضور رئیس‌جمهور در چنین اجلاس‌هایی کمک می‌کند که بسترهایی برای توسعه تجارت خارجی کشورمان فراهم شود.فعالان اقتصادی تأکید دارند که دولت چهاردهم با اهمیت و جایگاه بریکس آشناست و از زمانی که این دولت فعال شده در مورد بریکس و توسعه همکاری‌ها مذاکرات متعددی صورت گرفته است. این امر برای صادرکنندگان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که می‌توانند وسعت کار و فعالیت خود را افزایش دهند.

در انتظار ایجاد اتاق مشترک
امیرحسین انصاری، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره بریکس و شرایط توسعه‌ای که این پیمان می‌تواند برای کشور ایجاد کند، به «ایران» گفت: کشورهای عضو بریکس در اقتصاد جهانی نقش و جایگاه مهمی دارند و از همین رو ما می‌توانیم از فرصت پیش آمده بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم. یکی از بزرگترین چالش‌ها در پیمان‌ها و همکاری‌های مشترک تجاری اف ای تی اف هست؛ اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی، بپیوندد خیلی از مشکلات حل شده و تجار امکان افزایش همکاری مشترک را با بیشتر کشورهای خارجی خواهند داشت. درست است که پیمان‌های اینچنینی دلارزدایی را دنبال می‌کند اما تا زمانی‌که از سوی اف ای تی اف پذیرش نشویم کشورها در همکاری با ایران دست به عصا حرکت خواهند کرد و نمی‌توان به فکر توسعه فعالیت‌ها بود. از همین رو از دولت چهاردهم می‌خواهیم که در زمینه پیوستن ایران به اف ای تی اف، اقدامات جدیدی انجام دهد.
 او افزود: دولت‌های عضو بریکس و مشابه آن، منافع خود را دنبال می‌کنند و دیپلماسی را به گونه‌ای جلو می‌برند که فرصت‌های جدید برای تجارت کشور خلق شود. حال در دنیای رقابتی ضرورت دارد که ما هم مانند سایر کشورها با دیپلماسی قوی فرصت‌های جدید ایجاد کنیم و شرایط را به نحوی رقم بزنیم که تجار و تولیدکنندگان کشورمان در بستر مناسبی بتوانند در کشورهای عضو پیمان بریکس فعالیت کنند، به خصوص در دو کشور چین و روسیه که فرصت برای همکاری مشترک زیاد است.
عضو اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه حضور رئیس‌جمهور در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس می‌تواند به تقویت وجهش تجارت ایران و بریکس کمک کند، اذعان داشت: سال گذشته اتاق بازرگانی پیشنهاد داد که اتاق مشترک با بریکس ایجاد شود تا از این طریق هم بتوان بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کرد و هم اینکه بخش خصوصی ارتباط پررنگ‌تری با کشورهای عضو این پیمان بگیرد. لذا امیدواریم که رئیس‌جمهور در سفر به روسیه و اجلاس بریکس، این موضوع را مطرح کند تا بتوان چنین اتاق مشترکی را تأسیس کرد. در حال حاضر اتاق بازرگانی با کشورهای مختلفی اتاق مشترک دارد که کار آنها تسهیل شرایط برای همکاری مشترک و معرفی پتانسیل‌هایی است که تجار به آن نیاز دارند. اتاق مشترک با بریکس هم می‌تواند ویژگی‌های زیادی برای فعالان اقتصادی و به خصوص صادرکنندگان کالا داشته باشد.

الزام حداکثر استفاده
از ظرفیت‌های تجاری
سید حمید حسینی، عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: با عضویت جدید ایران، امارات متحده عربی، عربستان و آرژانتین ظرفیت بریکس گسترش پیدا می‌کند. براین اساس اگر ارزی را جایگزین ارزهای رایج دلار و یورو کنیم، این می‌تواند آینده بسیار خوبی داشته باشد و ما باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم. اتاق‌های بازرگانی از بخش‌هایی هستند که می‌توانند ظرفیت عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی را فعال کنند.
حسینی با تأکید براینکه تمرکزبرتقویت دیپلماسی اقتصادی، پیش شرط تداوم رونق تجارت خارجی ایران در پیمان‌های منطقه‌ای نظیر بریکس و غیره خواهد بود خاطرنشان کرد: باید بتوانیم ظرفیت تجاری با این پیمان‌ها را فعال کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری در پروژه‌های مشترک سطح روابط را افزایش دهیم. همچنین با امضای قراردادهای ترجیحی با اعضای پیمان‌های مذکور، فعالیت تجاری با یکدیگر توجیه اقتصادی خواهد داشت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳