فتح الله گولن درگذشت

بر اساس اعلام رسانه‌های ترکیه، فتح‌الله گولن رهبر جریان گولن شامگاه یکشنبه به وقت پنسیلوانیای امریکا بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان جان باخت.
فتح‌الله گولن یا به تعبیر مریدانش خواجه افندی طی سه دهه اخیر اثر ملموسی بر سپهر سیاسی ترکیه گذاشته است، اثری که عمدتاً از پس پرده جریان داشته و در شکل‌گیری و تداوم دولت فعلی نقشی مهم داشت، هر چند در بین راه مسیر اردوغان از گولن جدا شد و رابطه گولن با رئیس‌جمهور فعلی را از مرید و مرادی به دو دشمن تغییر داد.
فتح‌الله گولن در دهه 90 با شخصیت‌های سیاسی مختلف در ترکیه از جمله آلپ ارسلان تورکش (بنیانگذار حزب حرکت ملی)، بولنت اجویت (نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ترکیه در دهه 90)، مسعود یلماز (نخست‌وزیر وقت)، رجب طیب اردوغان (شهردار استانبول)، سلیمان دمیرل (نخست‌وزیر وقت)، تانسو چیللر (نخست‌وزیر وقت)، تورگوت اوزال (رئیس‌جمهور وقت)، مورتون آبراموویچ (دیپلمات و مدیر اجرایی یک بنیاد امریکایی)، آبراهام فاکسمن (رئیس اتحادیه ضد افترا که توسط یهودیان تأسیس شده) و پاپ ژان‌پل دوم آشنا شد و پایه‌های فعالیت سیاسی گولن را بنا نهاد.
گولن در سال 1999 به امریکا رفت تا به گفته خودش روند پزشکی را دنبال کند. یکسال بعد در دادگاه عالی حکومتی، فتح‌الله گولن به اتهام تلاش برای تغییر حکومت لاییک و روی کار آوردن یک حکومت دینی به صورت غیابی محاکمه و به 10 سال حبس محکوم شد.
کودتای پر حرف و حدیث سال 2016 که از سوی دولت ترکیه به جریان فتح‌الله گولن نسبت داده شد، باعث شد که اردوغان و حزب حاکم به صورت علنی فتح‌الله گولن را متهم به دست داشتن در این جریان کرده تعقیب قضایی و بازداشت وسیع و تسویه همه ارکان حکومت از عناصر جریان گولن را دنبال کند.
فتح‌الله گولن نسبت به ایران نگاهی بسیار منفی داشت، به‌طوری که در یکی از سخنرانی‌هایی که از او منتشر شده با اشاره به نفرتش از ایران و ایرانی‌ها می‌گوید: اگر هفت دنیا هم جمع شوند و بگویند که به ایران برو، اصلاً به آن فکر نخواهم کرد. اگر در آخرت بگویند که راه ورود به بهشت از ایران هست، می‌پرسم که راه دیگر آن کجاست تا از ایران عبور نکنم. من درباره مسائل دیگر تعادل را رعایت می‌کنم، اما درباره ایرانی‌ها نفرت دارم و از آنها منزجرم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳