پس از شهادت یحیی سنوار، گردان‌های قسام دور جدیدی از حملات را تدارک دید

حماس قوی‌تر از ترسیم رسانه‌ها

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی ترور یحیی سنوار را یک دستاورد در راستای تضعیف حماس قلمداد می‌کند، اما تحولات میدانی نشان می‌دهد که نه‌تنها حماس دچار وقفه نشده که حملات خود را گسترده‌تر هم کرده است. این حملات وقتی دارای اهمیت مضاعف می‌شود که ارتش صهیونیستی مدعی تسلط کامل بر مناطق مورد منازعه در نوار غزه است. اما نکته مهم در این میان، سانسور میزان تلفات و خسارات وارده به ارتش برای پوشاندن ضعف نظامی در نبرد با حماس است. علاوه بر آن، رژیم می‌کوشد که با عدم انعکاس واقعیت جاری در میدان جنگ غزه، میزان توانمندی حماس را انکار کرده و برای مردم نگران سرزمین‌های اشغالی دستاورد تولید کند.
اما کشته شدن فرمانده تیپ401 در منطقه جبالیا و زخمی شدن عده‌ای افسر دیگر، سبب فروریختن این ادعاها شد و نگاه‌ها را معطوف به توانمندی‌های مستترشده در گردان‌های القسام کرد. درست همانند رسوایی ادعاهای رژیم بر توانایی سیستم‌های پدافندی که هر روزه توسط موشک‌ها و پهپاد‌های گروه‌های مقاومت لبنان، یمن و عراق زیر سؤال رفته و رژیم را ناگزیر به جبران این ناتوانی و استقرار سامانه «تاد» امریکایی کرده است. در همین رابطه روزنامه هاآرتص روز گذشته با اذعان به پنهانکاری‌های رژیم صهیونیستی گفت: «ادامه جنگ در اردوگاه جبالیا نشان می‌دهد که ادعای پیروزی کامل اسرائیل بر حماس چقدر اغراق‌آمیز بود.»
از سوی دیگر، اثرات جنگ نامتقارن بلندمدت با گروه‌های مقاومت فلسطین نشان می‌دهد که ضربات وارده به ارتش صهیونیستی تا چه میزان اثر‌گذار بوده است. روز گذشته سی‌ان‌ان گزارش داد که بیش از یک‌سوم نظامیانی که از جنگیدن کنار گذاشته شدند، دارای اختلالات روانی هستند و️ هزاران سرباز اسرائیلی در پی نبردهای سهمگین، از اضطراب و بیماری‌های روانی رنج می‌برند.
در گزارش مرکز اسرائیلی درمان اعتیاد و سلامت روان نیز آمده است که مواردی همچون افزایش شدید مصرف مسکن‌ها در طول سال جنگ 2.5 برابر شده است. هاآرتص نیز به نقل از منابع مختلف با اشاره به شمار سربازانی که خودکشی کرده‌اند نوشت ارقام منتشر شده بیشتر از اینهاست، زیرا سال‌ها مرگ بسیاری از افراد مخفی نگه‌داشته می‌شده یا آنها را حوادث تیراندازی و نه خودکشی عنوان نموده و گاهی هم با دستور صریح به خانواده‌های‌شان خواسته می‌شده که علت مرگ را این‌گونه عنوان کنند.
در بسیاری از ویدیوهایی که قسام در رابطه با انهدام اهداف، تانک‌ها و تجمع نظامیان ارتش صهیونیستی منتشر می‌کند، می‌توان از آمار بالای تلفات و کشته‌های ارتش آگاه شد.  با این حال اما روز گذشته خبری از آمار کشته‌های رژیم صهیونیستی تنها در این جبهه تا این لحظه منتشر نشده است.
 قدرت بازسازی
اما توانایی حماس محدود به اجرایی کردن عملیات‌های نظامی نمی‌گردد، چرا که این جنبش به‌طور همزمان قدرت خود را در سطوح مختلف بازسازی می‌کند. روز گذشته یدیعوت آحارونوت به نقل از افسرانی که در درگیری‌های جبالیا حضور دارند، نوشت: «بازسازی تونل‌ها توسط نیروهای حماس، که پیشتر توسط ارتش اسرائیل تخریب شده بود، ما را شگفتزده کرد.» ذکر این نکته مهم است که بازسازی تونل‌ها در شرایطی رخ داده که ارتش اسرائیل مدعی است بر این منطقه مسلط شده و برای کنترل منطقه از پیشرفته‌ترین تجهیزات امنیتی بهره می‌برد.
در واقع، موارد مذکور نشان می‌دهد که‌ جبهه رویارویی ارتش صهیونیستی با مقاومت فلسطین بعد از گذشت یک‌سال و با از دست رهبرانش، نه تنها حفظ شده، بلکه مبارزان مقاومت با رهبران جدید تکنیک‌های نوین‌تری را در این جبهه به‌کار می‌گیرند. چنانچه بعد از شهادت اسماعیل هنیه، حماس دور جدیدی از حملات ترکیبی و مشارکتی با دیگر گروه‌های مقاومت را ترتیب داد و عملیات استشهادی را به‌عنوان رکن دیگر حملات وارد نبرد با رژیم صهیونیستی کرد.
روز گذشته فارن‌افرز نیز با بیان شکست سیاست ترور رهبران حماس، تأکید کرد که باوجود شهادت یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، این جنبش از بین نخواهد رفت و به کار خود ادامه خواهد داد. این مجله عنوان کرد که اگر حماس در برابر استراتژی ترور رهبرانش آسیب‌پذیر بود، با ترور شخصیت‌هایی همچون یحیی عیاش، شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی و اخیراً در این جنگ با ترور صالح‌العاروری، مروان عیسی، اسماعیل هنیه، یحیی سنوار و... تضعیف و نابود می‌شد اما این جنبش طی دهه‌های گذشته از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۸۷ تاکنون تسلیم این رویکرد نشده است و از این به بعد نیز این چنین نخواهد شد.

ترور در دمشق
رژیم صهیونیستی همچنین طی حملات روز گذشته، در اقدامی تروریستی و ناقض حقوق بین‌الملل، یک خودرو را در سوریه هدف قرار داد. یک منبع نظامی سوری اعلام کرد که در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه المزه دو غیرنظامی شهید شدند.
به گزارش میدل ایست نیوز، این مقام سوری گفت در این حمله که ساعت 17:05 به وقت محلی انجام شد، یک خودروی غیرنظامی در منطقه مسکونی المزه در دمشق هدف قرار گرفت. این منبع افزود که در این حمله دو غیرنظامی شهید و سه نفر دیگر زخمی شدند. بعد از انتشار خبر ترور، برخی رسانه‌ها مدعی شدند هدف ترور، زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بوده است اما جهاد اسلامی بلافاصله در بیانیه‌ای این خبر را تکذیب و تأکید کرد زیاد نخاله در آن منطقه حضور نداشته و در سلامت است.

 

برش

ناکامی اسرائیل در  ضربه  به سپرده‌های مؤسسه قرض الحسن
روز گذشته حزب‌الله از حملات گسترده به کریات شمونا، کرمئیل و ایلیت هشاحر در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. منابع عبری زبان اعلام کردند که حداقل ۳۰ موشک از لبنان به سمت منطقه الجلیل شلیک شده و تعدادی از موشک‌ها مستقیماً به کریات شمونا و ایلیت هشاحر اصابت کرده است. منابع عبری زبان از حمله موشکی گسترده به الجلیل و حیفا در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و تأکید کردند که صدای ده‌ها انفجار در این منطقه شنیده شده است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد از شامگاه شنبه تا روز دوشنبه 123 نظامی در دو جبهه لبنان و غزه زخمی شدند.
شامگاه یکشنبه، رژیم صهیونیستی برای آنچه که ضربه مالی به حزب‌الله نامید، چندین حمله به شعبه‌های مؤسسه «القرض الحسن» متعلق به حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت، شهر هرمل در استان بعلبک، صیدا و مناطق دیگر انجام داد. اما مؤسسه قرض الحسن در واکنش به این حمله، در بیانیه‌ای گفت ورشکستگی دشمن و ته کشیدن توان نظامی علیه بانک اهدافش، آنان را به حمله به مراکز اجتماعی سوق داده است. این مؤسسه از ابتدای جنگ تمام تدابیر لازم برای حفظ امانت و سپرده‌های مردم و اندوخته‌های آنان را به کار برده و هیچ پول نقدى در شعب وجود نداشته است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳