گزارش «نیویورک‌ تایمز» از تأثیر جنگ طوفان‌الاقصی بر منطقه غرب آسیا

معادلات در حال تغییر است؛ با ایران، بدون اسرائیل

جنگ طوفان‌الاقصی وارد دومین سال خود شده است. بیش از 42 هزار نفر از مردم فلسطین که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، در غزه به شهادت رسیده‌اند. در کنار شهدای فلسطین، نام تنی چند از فرماندهان نام آشنای مقاومت فلسطین از جمله اسماعیل هنیه، صالح العاروری و یحیی سنوار هم به چشم می‌خورد. نابودی حماس و آزادی صهیونیست‌هایی که در حمله روز هفتم اکتبر 2023 به اسارت مقاومت فلسطین درآمدند، دو هدف تعیین شده اسرائیل برای ورود به غزه بود. حالا پس از گذشت یک سال از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، می‌توان میزان موفقیت مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را در جنگ طوفان‌الاقصی سنجید.
به رغم شهادت فرماندهان و رهبران حماس، این گروه مقاومت فلسطینی همچنان در خیابان‌ها و خرابه‌های غزه، با ارتش اشغالگر می‌جنگد. نه تنها خبری از نقطه پایان بر فعالیت‌های حماس نبوده که به نظر می‌رسد این گروه با بازسازی و توان‌یابی مجدد، خود را آماده تداوم جنگ در غزه کرده است. حداقل در یک سال گذشته این‌طور بوده و جنایات ارتش اسرائیل در غزه، جز نسل‌کشی مردم فلسطین عایدی دیگری نداشته است. علاوه بر این، از آزادی اسرای رژیم صهیونیستی هم خبری نیست. در حال حاضر از سرنوشت بیش از 100 صهیونیست خبری نیست. هرچند رسانه‌های رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهند که با وجود حملات اسرائیل به غزه، تنها 50 نفر از آنها زنده باشند.

شورش علیه عادی‌سازی
و فراموشی
هفتم اکتبر 2023 نقطه عطف پررنگی در تاریخ مبارزات مردم فلسطین علیه 7 دهه اشغالگری رژیم صهیونیستی بود. طراحی و اجرای موفقیت‌آمیز عملیات «طوفان‌‌الاقصی» در سرزمین‌های اشغالی و به اسارت درآوردن بیش از 200 صهیونیست اشغالگر و اقتدارزدایی از دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل از جمله دستاوردهایی است که می‌توان برای عملیات «طوفان‌الاقصی» ذکر کرد. اما هیچ کدام از این موارد، هدف اصلی مقاومت فلسطین از عملیات هفت اکتبر نبود. بدون شک عملیات طوفان‌الاقصی را باید واکنش آگاهانه مقاومت فلسطین علیه پروژه عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه دانست. شورشی که هم به کشورهای منطقه و هم به مردم دنیا یادآور شد که آرمان آزادی فلسطین همچنان زنده است و نفس می‌کشد. تأثیر و نتایج جنگ یک سال گذشته را باید در معادلات منطقه دید.
 
«تغییر خاورمیانه بدون اسرائیل
در جریان است»
بدون شک معادلات منطقه غرب آسیا پس از طوفان‌الاقصی تغییر کرده است؛ تغییری که روزنامه نیویورک تایمز آن را نه در جهت اهداف اسرائیل که در راستای منافع ایران و محور مقاومت ارزیابی کرده است.
در آستانه نهایی شدن طرح آبراهام و تکمیل پروژه عادی‌سازی روابط اسرائیل و برخی کشورهای منطقه بود که عملیات طوفان‌الاقصی اتفاق افتاد. بنا بر اذعان نیویورک تایمز، قبل از عملیات حماس در 7 اکتبر، عربستان سعودی برای ایجاد روابط قوی‌تر با اسرائیل آماده بود، اما اکنون که یک سال از جنگ غزه می‌گذرد، همه چیز تغییر کرده و خبری از تقویت روابط نیست.
این روزنامه امریکایی گزارش می‌دهد که یک سال پیش، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای به رسمیت شناختن اسرائیل در یک توافق عادی‌سازی بود که می‌توانست خاورمیانه را تغییر دهد و در نتیجه ایران و متحدانش را منزوی کند و خبری از طرح ایجاد کشور فلسطین هم نبود. اما اکنون، حتی پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس که به زعم اسرائیل می‌توانست به‌عنوان گشایشی بالقوه برای یک توافق صلح مورد استفاده قرار گیرد، این توافق دورتر از هر زمان دیگری است.
طبق این گزارش، با بلاموضوع شدن طرح عادی‌سازی، در عوض عربستان سعودی در حال گرم کردن روابط خود با ایران است و تأکید دارد که هرگونه پیمان دیپلماتیکی، منوط به پذیرش کشور فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است.
نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود با اشاره به دیدار وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس با عباس عراقچی که برای اولین بار اتفاق افتاد و سفرهای منطقه‌ای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان، اردن، مصر و ترکیه، تصریح می‌کند که «تنش‌زدایی دیپلماتیک» در خاورمیانه در جریان است، اما نه آن چیزی که نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو مدنظر داشت و همچنان هم به دنبالش است. نیویورک تایمز بازیگران تغییر جدید در غرب آسیا را ایران، عربستان و دیگر کشورهای منطقه، منهای رژیم صهیونیستی می‌داند و توافقات اخیر ایران و این کشورها را نشان دهنده تغییر محسوس در معادلات منطقه می‌داند.
این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود، با اشاره به سخنان نتانیاهو در سازمان ملل که فرصت عادی‌سازی روابط با عربستان را با اهمیت‌تر از هر زمان دیگر دانست، تأکید کرد که ایجاد روابط سعودی با اسرائیل برای مقامات عربستان بلاموضوع شده است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خلال سخنان خود برای صندلی‌های خالی سازمان ملل، از جمله صندلی خالی نماینده عربستان، 2 نقشه را در دست گرفت و مدعی شد که این نقشه‌ها آینده منطقه بر اساس نتایج جنگی کنونی را نشان می‌دهد. در این نقشه‌ها اراضی اشغالی فلسطین، مصر، سودان، عربستان، امارات و هند به رنگ سبز و کشورهای لبنان، سوریه، عراق، ایران و یمن به رنگ سیاه به تصویر کشیده شده بودند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳