فعالان اقتصادی درگفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کردند

رونق صادرات در گرو توقف خام‌فروشی

مرجان اسلامی‌فر
خبرنگار


اگرچه ایران طی سال‌های اخیر در حوزه صادرات و همکاری‌های تجاری به موفقیت‌های خوبی رسیده است، اما دولت چهاردهم نیز اعتقاد دارد که مسیر رشد اقتصادی کشور از صادرات می‌گذرد و باید بسترهای مناسب برای فعالان اقتصادی فراهم شود تا صادرات کشور با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها و کارشکنی‌هایی که کشورهای مختلف دارند، رونق بگیرد.
در حال حاضر ایران به پیمان‌های مهم جهانی پیوسته که می‌توان به سازمان شانگهای، بریکس، اوراسیا، اکو و... اشاره کرد. در این سال‌ها تجارت ایران با کشورهای عضو این پیمان‌ها افزایش یافته است. دولت چهاردهم نیز سعی دارد که تجارت با این کشورها را به نحوی جلو ببرد که میزان صادرات صنعتی کشور رونق بگیرد و تولیدکنندگان به بازارهای جدید راه پیدا کنند. سالیان سال، ایران در زمره کشورهایی بود که مواد خام را صادر می‌کرد، اما چند سالی است که این رویه در حال تغییر است و تولیدکنندگان در‌صدد آن هستند که کالای نهایی خود را به کشورهای هدف صادراتی، صادر کنند. ادامه این رویه یکی از راهبردهای تداوم رونق صادرات، افزایش در‌آمد‌های ارزی و توسعه پایدار تجارت خواهد بود.
 پتانسیل تجارت آزاد عملیاتی شود
امیرمحمد سجادی، عضو اتاق بازرگانی ایران و یکی از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به «ایران» گفت: وضعیت صادرات کشور نسبت به گذشته بهبود یافته است و با اینکه ایران در شرایط تحریمی به سر می‌برد اما بخش خصوصی می‌تواند صادرات به برخی از کشورها داشته باشد.
او با بیان اینکه اوراسیا یکی از پیمان‌های بسیار خوبی است که می‌تواند باعث افزایش صادرات کشور شود، تصریح کرد: اگر موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شود، ایران می‌تواند فعالیت‌های خود را با کشورهای عضو این مجموعه توسعه دهد. کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و این یک فرصت بی‌نظیر برای کشورمان است. بنابراین اگر تجارت آزاد محقق شود، ۸۷ درصد کالاهایی که بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا معامله می‌شود، مشمول تجارت آزاد خواهد شد.
سجادی اذعان داشت: در حال حاضر ایران و کشورهای عضو اوراسیا، تجارت ترجیحی را دنبال می‌کنند و از زمانیکه این روند آغاز شده، تجارت‌مان 2.5 برابر شده است. لذا با شروع تجارت آزاد، همچنین ابتدا کاهش و در نهایت پایان خام‌فروشی می‌توان رکوردهای جدیدی در صادرات ثبت کرد. البته در این روند در نظرگرفتن شاخص‌های کیفی تولید برای رقابت با محصولات جهانی امری ضروری به شمار می‌آید.

ضرورت اجرای پیمان‌های تجاری
یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: اولین سفر کاری رئیس‌ جمهور دولت چهاردهم به عراق بود. این امر نشان داد که ایران به تجارت و همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه تمایل زیادی دارد؛ با رویکرد و نگاهی که دولت کنونی به صادرات و کشورهای همسایه دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده بتوان بخشی از اهداف تجاری کشورمان را محقق کنیم؛ در این مقوله باید نگاه واقع‌بینانه هم داشت. تمام کشورهایی که می‌خواهیم به آنها صادرات داشته باشیم، آنها هم می‌خواهند صادرات داشته باشند و کشوری مصرف‌گرا نباشند لذا باید شرایطی را فراهم کنیم که مواد اولیه و واسطه‌ای مربوط به تولید و واحدهای صنعتی کشورمان را از کشورهای مختلف تأمین کنیم. اگر بخواهیم فقط صادرات را به‌صورت خام فروشی دنبال کنیم، این امر برای طولانی مدت موفق نخواهد بود.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با استقبال از سیاست‌های تجاری ایران با کشورهای عضو پیمان‌های مختلف و سیاست دلارزدایی که دنبال می‌شود، یادآور شد: این انتظار وجود دارد که پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با جدیت دنبال شود و صادرکنندگان با شرایط بهتر و حمایت سیاست‌گذاران بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند. ما می‌توانیم در کشورهای همسایه به خصوص عراق، جزو نقش‌آفرینان اصلی باقی بمانیم و همچنین وارد بازار کشورهای جدید شویم؛ یکی از این کشورها عربستان است. از آنجا که روابط سیاسی ما با عربستان بهبود یافته است، می‌توان در زمینه همکاری‌های تجاری با این کشور، برنامه‌ریزی خوبی داشت.

تجارت متوقف نمی‌شود
چندی پیش، محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در آستانه روز ملی صادرات که 29 مهرماه است، گفته بود: تحریم‌ها باعث شده که زمان و هزینه تجارت افزایش یابد و ما مشکلاتی برای نقل‌وانتقال پول به صورت رسمی داشته باشیم اما این به معنی متوقف شدن تجارت کشور نیست.‌
وی معتقد است توافقنامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد که با دیگر کشورها بسته شده در همین فضا و با وجود همین محدودیت‌ها بسته شده است و ما با همین شرایط نیز به کار خود ادامه می‌دهیم به طوریکه در سال‌های گذشته نیز شاهد رشد صادرات بوده‌ایم اما برای تسهیل روابط تجاری با سایر کشورها گام‌های جدی برداشته خواهد شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه - ۲۹ مهر ۱۴۰۳