معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

بزودی؛ تکمیل 8 پروژه آزادراهی

سهیلا یادگاری
خبرنگار


آزادراه کنار‌گذر شمالی کرج به طول ۱۹‌کیلومتر از انتهای غربی آزادراه شهید همت - کرج آغاز و با عبور از شمال شهر کرج و از محدوده شهرستان کمالشهر به آزادراه کرج - قزوین متصل می‌شود، این پروژه علاوه بر نقش شهری و استانی دارای نقشی فرا استانی و ملی است.‌ بهره‌برداری از این آزادراه تأثیر قابل توجه در کاهش حجم تردد در آزادراه تهران- کرج - قزوین به عنوان مسیر جایگزین بخش مهمی از این آزادراه خواهد داشت.
این پروژه طبق پیمان با مشارکت ۵۰ درصدی شهرداری کرج و ۵۰ درصدی دولت(شرکت ساخت و توسعه) در دست ساخت قرار دارد که دارای ۲۱ دستگاه پل بزرگ و ۶۳ دستگاه آب‌رو بوده و هم‌اکنون از پیشرفت برنامه‌ای ۷۲ درصدی برخوردار است.‌

نخستین پروژه آزاد‌راهی
با مشارکت شهرداری
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه در حال ساخت کنار‌گذر کرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اشاره به اینکه آزادراه کنار‌گذر کرج بخشی از آزادراه تهران-قزوین و تهران به شمالغرب کشور محسوب می‌شود، گفت:‌ این آزادراه ۱۹ کیلومتر طول دارد اما ساخت چند پل در این مسیر و ساخت بلندترین پل کشور در آزادراه، ویژگی خاص آن است.
به گفته خادمی، این آزادراه در شمال شهر کرج واقع شده و با تکمیل آن بخشی از ترافیک عبوری از تهران به سمت شمالغرب و غرب کشور، کاهش می‌یابد. این آزادراه از خروجی آزادراه همت به ورودی شهر کرج که قبلاً به بهره‌برداری رسیده متصل است. وی افزود: احداث پل رودخانه‌ای به طول ۶۴۵ کیلومتر با ارتفاع ۱۳۰ متر به عنوان بلندترین پل غرب آسیا و پل دیگر به طول ۳کیلومتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به گفته خادمی، این آزادراه نخستین پروژه آزادراهی در کشور است که با مشارکت شهرداری ساخته می‌شود. وی افزود: هزینه ساخت پروژه ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در مجموع سهم دولت ۳۰ و سهم شهرداری ۷۰ درصد معادل 14 هزار میلیارد تومان می‌شود.
برآورد این است تا بهار سال آینده این پروژه آزادراهی به بهره‌برداری برسد. خادمی افزود: در حال حاضر ۸ آزادراه با پیشرفت فیزیکی بالا در دستور تکمیل ساخت قراردارد که علاوه بر آزاد راه کنار‌گذر کرج، شامل قطعه 2 آزادراه تهران- شمال در باند برگشت، آزادراه مرند-تبریز به طول ۲۴ کیلومتر، ‌آزادراه مراغه-هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، آزادراه کنارگذر اراک به طول ۲۵ کیلومتر، آزادراه کنار گذر قم به طول ۲۵ کیلومتر و تکمیل ۱۲ کیلومتر قطعه ۷ آزادراه اصفهان-شیراز در اتصال به ورودی شهر شیراز، مجموعه پروژه‌های آزادراهی است که بزودی تکمیل خواهند شد.‌

 

بــــرش

تأکید وزیر راه بر استفاده
از فناوری‌های روز جهان
وزیر راه و شهرسازی اواخر هفته گذشته در بازدید از آزادراه در حال ساخت کنار گذر کرج در جریان پروژه‌های آزادراهی در دست احداث در کشور قرار گرفت.
فرزانه صادق، در حاشیه بازدید از پروژه کنارگذر شمالی کرج و پل B1 به عنوان بلندترین و بزرگترین پل اکسترادوز غرب آسیا، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه، همکاری دولت و شهرداری کرج است که نوید می‌دهد بسیاری از پروژه‌های دولت می‌توانند با همکاری شهرداری‌ها و بخش خصوصی به پیش بروند.
وی افزود: به طور قطع پس از بهره برداری، از این پروژه به عنوان الگویی برای سایر پروژه‌ها استفاده خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از توان مهندسان داخلی برای ساخت پل B1 کنارگذر شمالی کرج گفت: با افتخار روی پلی قدم می‌گذارم که به رغم تحریم‌های ظالمانه به دست مهندسان توانمند کشورمان با به روز‌ترین فناوری‌های جهان، طراحی و در دست ساخت قرار گرفته است که باعث افتخار و سربلندی است.
صادق با اشاره به مشخصات کنارگذر شمالی کرج بیان کرد: این پروژه به طول حدود ۱۹ کیلومتر دارای حدود ۲۰ پل است. این پل که هم‌اکنون روی آن قرار داریم طولانی‌ترین عرشه را دارد و از نظر فناوری کابلی در خاورمیانه منحصر به فرد است.
وی از بهره‌برداری پل‌B1  در بهار سال آینده خبر داد و گفت: حلاوت بهره‌برداری این پروژه را نه تنها مردم شهرهای تهران و کرج، بلکه هموطنان در سایر نقاط کشور که از این مسیر عبور می‌کنند نیز خواهند چشید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو - ۲۸ مهر ۱۴۰۳