واکنش‌ها به شهــــادت یحیــی‌السنـــوار

شهادت فرمانده و رهبر مجاهد محور مقاومت، واکنش‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای در پی داشت. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما عزادار یکی از نجیب‌ترین و شجاع‌ترین مردان‌مان هستیم.» در بخشی از این بیانیه آمده است: شهید السنوار فرمانده عملیات طوفان‌الاقصی بود؛ او بدون عقب‌نشینی پیشروی کرد، سلاح خود را حمل کرد، با ارتش اشغالگر در خط مقدم مقابله کرد و از سرزمین پرافتخار غزه دفاع کرد. شهادت برادر یحیی السنوار و همه رهبران و نمادهای نهضت تنها بر قدرت، استحکام و عزم جنبش حماس و مقاومت ما خواهد افزود.
گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس هم روز گذشته خطاب به ملت فلسطین و ملل مسلمان و عرب منطقه اعلام کرد که راه رهبر ما «ابوابراهیم» یک راه شرافتمندانه جهادی بود. در بیانیه القسام آمده است: شهید سنوار از نسل مؤسس جنبش مقاومت اسلامی حماس و دستگاه‌های نظامی و امنیتی آن بود، سپس گل جوانی خود را قربانی اسارت کرد و بیش از بیست سال در زندان‌های اشغالی محبوس بود تا اینکه بلافاصله پس از آزادی، بر امور نظامی جنبش در سه منطقه نظارت داشت و نقش مهمی در روند اتحاد جبهه‌های مقاومت در راه آزادی بیت المقدس ایفا کرد.
جنبش جهاد اسلامی نیز طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به شکست خورده بودن راهبرد ترور رهبران مقاومت، از شیخ احمد یاسین و شهید الرنتیسی و دکتر فتحی شقاقی تا شهید اسماعیل هنیه تأکید کرد که «این افتخار بزرگی است که شهید سنوار در کنار همرزمان مجاهد خود، شانه به شانه در درگیری مستقیم با دشمن، با اطمینان به نصرت الهی، رو به جلو قیام کند و عقب‌نشینی نکند، او به عهد خود، یعنی حرکت تا شهادت یا پیروزی وفا کرد.»
سایر گروه‌های مقاومت اسلامی و ملی فلسطینی مانند جنبش مجاهدین فلسطین، جنبش فتح و گردان‌های شهدای الاقصی و رهبران این جنبش‌ها نیز در بیانیه‌هایی شهادت ابوابراهیم یحیی السنوار را تسلیت گفتند.
همچنین رهبری مقاومت اسلامی لبنان با ابلاغ پیام تسلیت خود به ملل اسلامی و تمام مجاهدان و آزادگان جهان اعلام کرد که «ما در رهبری حزب‌الله بر ایستادگی خود در کنار مردم فلسطین تأکید می‌کنیم و به وعده الهی و پیروزی بندگان باوفایش اطمینان کامل داریم.»
جنبش انصارالله یمن هم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس، بر حمایت خود از مقاومت فلسطین تأکید کرد. همچنین محمد عبد السلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز اعلام کرد: شهید السنوار حماسه‌های قهرمانانه‌ای را در راه مبارزه با رژیم جنایتکار اسرائیلی رقم زد.
مقاومت اسلامی عراق هم ضمن بیان تبریک و تسلیت عروج رئیس دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما حمایت همیشگی خود از برادران‌مان در جنبش حماس را تجدید می‌کنیم و تا آزادی الاقصی ادامه خواهیم داد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو - ۲۸ مهر ۱۴۰۳