رژیم صهیونیستی برای جبران عدم دستیابی به اهداف، شهادت سنوار را تبلیغاتی کرده است

حماس همچنان پـــابرجــــا

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


با شهادت یحیی السنوار، معمار بزرگ طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی که هیچ دستاوردی جز ترور رهبران مقاومت در کارنامه خود نداشته تلاش می‌کند که شهادت رهبر حماس را نماد پیروزی خود به حساب آورد. این در حالی است که وضعیت امنیتی سرزمین‌های اشغالی پس از شهادت شماری از فرماندهان حماس و اسماعیل هنیه به طور صعودی بغرنج‌تر شده است. حتی حماس پس از شهادت رهبر خود السنوار هم همچنان برنامه‌های عملیاتی‌ استشهادی و ترکیبی خود را علیه رژیم صهیونیستی اجرا می‌کند. چنانچه روز گذشته همزمان با عملیات‌های نظامی در اقصی نقاط غزه، در یک عملیات استشهادی در مرز اردن ۲ نظامی صهیونیست را مورد هدف قرار داد. رسانه‌های عبری با انتشار اخبار این عملیات خاطر نشان کردند که در آینده نیز شاهد حملاتی از این دست خواهند بود. علاوه بر آن، دستاوردی که رژیم صهیونیستی برای آن رپرتاژ خبری می‌رود خارج از اقدام هدفمند رژیم بوده است. چنانچه حادثه‌ای که گفته می‌شود یحیی السنوار در آن به شهادت رسیده، تصادفی بوده و مبتنی بر اقدام اطلاعاتی مشابه برنامه‌ریزی‌های سابق این رژیم در ترور افراد نبوده است.
روز گذشته نیز ان بی‌سی نیوز با اشاره به شهادت رهبر حماس، آینده این جنبش را از منظر تحلیلگران ترسیم کرد. به گفته تحلیلگران سابق اطلاعاتی امریکا، در گذشته کشتن رهبران گروه‌های مبارز در غزه یا سایر نقاط خاورمیانه تنها موفقیت‌های موقتی را برای اسرائیل به همراه داشته است، بدون اینکه سبب شکست دائمی یا حتی تغییرات محاسباتی در آنها شود. علاوه بر‌آن، افسران امریکایی برای بیان آینده حماس پس از این ترور، می‌گویند حماس هنوز هزاران شبه نظامی مسلح را در میدان دارد و بر تقویت توانایی‌های ضعیف خود تمرکز خواهد کرد. علاوه بر آن، روزنامه عبری زبان هاآرتص روز گذشته تأکید کرد که ترورهای قبلی رهبران حماس ثابت کرده که این جنبش علیرغم این ترورها سیاست‌ و ایدئولوژی خود را تغییر نداده و از هم فرونپاشیده است، چرا که پس از هر ترور رهبران جدیدی ظاهر شدند و حماس قدرتمندتر از قبل به کار خود ادامه داده و توان خود را بازیافته است.
آنچه که تحولات میدانی چه در لبنان و چه در حماس از ابتدای طوفان الاقصی نیز نشان داده این است که راهبرد ترور رژیم صهیونیستی نتوانسته بدنه تشکیلاتی مقاومت را دچار خدشه کند. حتی یک مرحله بالاتر، عملکرد حزب‌الله و حماس پس از ترور رهبران وارد مرحله‌ای دیگر از مبارزه و حملات کوبنده علیه رژیم صهیونیستی شده است.

جنگ پایان می‌یابد؟
پس از پیدا شدن پیکر معمار طوفان الاقصی، برخی گمانه‌ها در محافل سیاسی با ادعای تضعیف حماس، موضوع دسترسی به آتش‌بس را مطرح کردند. طبق گزارش منابع امریکایی، مقامات سابق این کشور روز گذشته گفتند که اکنون آتش بس، بازگشت گروگان‌ها و حتی خروج نیروهای دفاعی اسرائیل از غزه می‌تواند در دسترس باشد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز پس از شهادت یحیی السنوار گفت که دولت بایدن قصد دارد تلاش‌های خود را با متحدان و شرکای خود برای پایان دادن به جنگ در غزه و ترسیم یک مسیر جدید رو به جلو تجدید کند. بروس ریدل، افسر سابق سیا و مقام امنیت ملی در خاورمیانه نیز گفت: «این فرصتی برای اسرائیل است تا اعلام پیروزی کند و آتش‌بس را بپذیرد. آتش‌بس در غزه می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای منجر شود.» این در حالی است که نتانیاهو پس از شهادت السنوار در روز پنجشنبه بدون اشاره به آتش‌بس احتمالی یا مذاکرات آزادسازی اسیران، طی ویدیویی ضبط شده گفت: «وظیفه ما هنوز کامل نشده است.» او همچنین تأکید کرد که ما با تمام قدرت ادامه خواهیم داد تا همه اسیران در خانه باشند.» فرامتن این سخنان در این است که رژیم صهیونیستی همچنان به کشتار و جنایات خود ادامه می‌دهد، چون هر توقف جنگی به معنای شکست خواهد بود. موضوع مهم دیگر در ترسیم آتش‌بس، ‌مفاد آن است که ایالات متحده با دستکاری عمدی آن به نفع حداکثری رژیم در مذاکرات اخیر(پس از شهادت هنیه) تلاش داشت حماس را تحت فشار بگذارد؛ تغییراتی که حماس آنها را رد می‌کرد.
بر همین اساس، روزگذشته هم حماس با تأکید بر ادامه مبارزه شروط خود را برای آتش‌بس متذکر شد. الحیه، معاون رئیس جنبش حماس در غزه خطاب به صهیونیست‌ها گفت که اسرای صهیونیست هرگز آزاد نخواهند شد مگر اینکه تجاوزات متوقف شود، اشغالگران از نوار غزه کاملاً عقب‌نشینی کنند و اسرای فلسطینی آزاد شوند. گردان‌های قسام نیز طی بیانیه‌ای ضمن تشریح رشادت‌های یحیی السنوار اعلام کردند: «دشمن جنایتکار اگر فکر کند که با ترور رهبران بزرگ مقاومت مانند سنوار، هنیه، نصرالله، العاروری و دیگران، می‌تواند شعله مقاومت را خاموش کند یا به عقب‌نشینی سوق دهد، دچار توهم است.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو - ۲۸ مهر ۱۴۰۳