بالگرد شناور بر فراز زندگی فرزندتان نباشید

راضیه خوئینی
خبرنگار

 

 شما هم از آن دسته والدینی هستید که دائم از فرزندتان می‌پرسید: «کجایی؟ چه‌کار می‌کنی؟ با چه کسی بودی؟ کی برمی‌گردی؟...» این یعنی باید روی رفتارهای خود فکر و تجدیدنظر کنید، چراکه احتمالاً جزو والدین هلیکوپتری هستید! فرزندپروری به سبک هلیکوپتر کنایه‌ از پدر ومادرهای بیش از حد محافظه‌کار دارد. هر لحظه و هرجا بر فراز زندگی او در حال پرواز و گشتزنی هستند تا مبادا خاری به پایش فرو رود. این والدین هیپرتروفیک با فشار زیاد روی فرزندشان تأثیرات زیان‌آور و جبران‌ناپذیری برجای می‌گذارند. روانشناسان در این زمینه هشدار می‌دهند که دائم مانند هلیکوپتر بالای‌سر فرزندتان شناور نباشید و دست از رصد کردن او بردارید. این سبک تربیتی امروزه منسوخ و مورد انتقاد است؛ چرا که طبق تحقیقات، روی توانایی کودک برای مدیریت احساساتش تأثیر منفی
می‌گذارد.

 

ویژگی‌های والدین هلی‌کوپتری
هدف این والدین رساندن فرزندشان به کمال و درجات عالی است. بهترین‌ها را برایش می‌خواهند و باید در هر کاری شماره یک باشد. خوشحالی و رضایت باید بی‌چون‌وچرا بر زندگی فرزند آنها حاکم باشد. هیچ اتفاق بد یا احساس منفی نباید او را آزرده کند، پس به نظارت وکنترل دائمی او می‌پردازند. کاترین ذوبیان، روانشناس، خصوصیات والدین هلیکوپتری را بیشتر توصیف می‌کند: آنها هر مشکلی را از سر راه کودک‌شان بی‌درنگ برمی‌دارند و نمی‌گذارند کوچک‌ترین شکستی را تجربه کنند. هر نوع اکتشاف، حتی بی‌خطرترین آزمایش برای فرزند آنها ممنوع است. بهترین مدرسه و کلاس، ارزشمندترین و باکیفیت‌ترین‌ها حتی غذا، باید نصیب فرزند آنها شود. هرچند که چنین رفتارهایی بیماری نیست و این گرایش تقریباً در همه وجود دارد، اما بی‌ضرر هم نیست.

 

عواقب افراط‌‌‌کاری والدین
کودکی که نتوانسته آزمایش و اکتشاف مستقل داشته باشد، از هرچیزی می‌ترسد و بی‌اعتماد به نفس بارمی‌آید. نمی‌داند کیست، چه می‌خواهد یا چه چیزی با افکارش تطابق دارد. تحمل ناامیدی و شکست و توان مقابله با مشکلات را ندارد و همیشه وابسته خواهدبود  و با مشکلات مهمی حتی در تحصیل مواجه می‌شود. روانشناسان می‌گویند: زیر بار فشار بیش ازحد والدین، برخی کودکان ناگهان شورش می‌کنند. خشمگین و آشفته، گاهی به دروغ‌پردازی متوسل می‌شوند. برخی هم دست به رفتارهایی می‌زنند که دیگران را می‌آزارد. برخی هم بی‌تفاوت و خاموش بزرگ می‌شوند و احتمال افسردگی آنها زیاد است. آنها بزرگسالانی می‌شوند که توان برقراری ارتباط با دیگران را ندارند و اغلب شخصیت‌هایی غیراجتماعی خواهند بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو - ۲۸ مهر ۱۴۰۳