سازمان حمایت خبر آزادسازی قیمت لبنیات را تکذیب کرد

عدم تغییر قیمت 4 فرآورده لبنی تنظیم بازاری

امین محمودی
خبرنگار


اواخر ماه گذشته بود که قیمت شیر رسماً 20 درصد افزایش یافت که با توجه به سهم 70 درصدی شیر در تولید محصولات لبنی باید شاهد آن می‌بودیم که قیمت این محصولات رشدی 14 درصدی را به خود می‌دید.
این در حالی است که گزارشات حاکی از آن بود که قیمت محصولات لبنی سر به فلک گذاشته و مردم از این امر بشدت گلایه داشتند، در واقع آنها می‌گفتند قیمت این محصولات صرفاً 14 درصد افزایش نیافته بلکه در برخی فروشگاه‌ها از 30 تا 50 درصد نیز افزایش قیمت محصولات لبنی را مشاهده کرده‌اند.

اظهار نظری برای چالش آفرینی
در همین خصوص رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در ارتباط با اعلام قیمت 4 محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری تنظیم بازاری، اظهار داشت:چهار محصول تنظیم بازاری لبنی دیگر وجود ندارد و نرخ‌گذاری محصولات لبنی تابع یک رشد قیمت منطقی است. وی افزود:این سیاست، باعث تفکیک برخی کالاها می‌شد که منطق درست و نتایج خوبی هم نداشت در نتیجه امسال کلیه محصولات لبنی مشمول گروه 4 کالایی هستند و از نظر قیمت‌گذاری تابع قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل به حساب می‌آید که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز بر صحت این قیمت گذاری‌های نظارت می‌کند.دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: قیمت‌گذاری دستوری ۴ محصول لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برداشته شد.
بد نیست بدانیم این ۴ قلم تنظیم بازار که شامل پنیر UF ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلو گرمی، شیر یک لیتری کم چرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی است.از آنجایی که این ۴ قلم محصول لبنی، پر‌مصرف هستند ستاد تنظیم‌بازار نرخ مصوب برای آنها تعیین کرده بود تا از سبد غذایی مردم این محصول ضروری کم نشود.

نبود مجوز برای آزاد‌سازی
اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در اطلاعیه‌ای لغو قیمت‌گذاری چهار محصول لبنی و افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات با مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت را تکذیب کرد.
در اطلاعیه این سازمان آمده است که با عنایت به اخبار منتشره به نقل از دبیر انجمن صنایع لبنی ایران مبنی بر لغو قیمت‌گذاری چهار محصول لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و افزایش ۳۰ درصدی محصولات لبنی، طی اطلاع واصله از مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، هیچ‌گونه مصوبه و مجوزی از مراجع فوق یا سایر دستگاه‌های ذی‌مدخل، در این خصوص صادر نشده است و اخبار فوق مورد تأیید نیست.

 

بــــرش

افزایش برخورد با گران‌فروشی لبنیات

مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بعد از تغییرات قیمتی که در لبنیات عرضه شده در بازار مشاهده شد به تمام استان‌ها ابلاغ شده است که با هرگونه گرانفروشی لبنیات برخورد شود که بعد از صحبت‌های انجمن صنایع لبنی درباره نحوه قیمت‌گذاری نظارت‌های ما تشدید شده است.
وی گفت: 4 قلم محصول تنظیم بازار معیار مصرف مردم است و در این زمینه با کسی تعارف نداریم و با تعزیرات حکومتی نیز گشت مشترکی برای برخورد با این گرانفروشی‌ها انجام می‌شود.
 وی افزود: صنایع لبنی باید دوباره عرضه 4 محصول لبنی تنظیم بازار را آغاز کنند و تا زمانی که سازمان حمایت نرخ‌های جدیدی برای لبنیات اعلام نکند ملاک ما نرخ‌های قبلی است. مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت:شیر خام کالای یارانه‌ای است و برای تولید این محصول از نهاده‌های یارانه‌ای استفاده می‌شود، در نتیجه صنایع نیز باید4 قلم کالای تنظیم بازاری را به صورت مکفی تولید کنند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳